Pomysły na biznes

Czym handlować w małym mieście?

Czym handlować w małym mieście

Stereotypowy obraz prowincji, to senne miasteczka z wysoką stopą bezrobocia, emerytami siedzącymi na ławeczkach wokół rynku i młodzieżą, która nie może się doczekać wyjazdu na studia do wielkiego miasta. Tymczasem małe miasto lub wieś to doskonałe lokalizacje dla dochodowych biznesów. Wprawdzie mała ilość mieszkańców oznacza mniejszą liczbę potencjalnych klientów, ale to także mniejsza konkurencja. Wystarczy trafny wybór branży, pracowitość i wytrwałość, aby osiągnąć sukces. Jako że miasto od zawsze kojarzyło się z handlem spróbujmy znaleźć odpowiedź na pytanie: jak i czym handlować w małym mieście?

Handel w małym mieście – formy

Działalność handlowa w małej miejscowości może odbywać się za pomocą:

Sklepu stacjonarnego

To najczęściej spotykana i preferowana przez klientów forma handlu. Sklep stacjonarny może być małym sklepem osiedlowym z obsługą podającą towary lub z samoobsługą albo sklepem o dużej powierzchni do dyskontu włącznie. Otwarcie takiego biznesu wiąże się z kosztami zakupu, budowy lub wynajmu lokalu – to zazwyczaj największe obciążenie finansowe dla osoby rozpoczynającej i prowadzącej działalność handlową.

Mobilnego punktu sprzedaży

Może to być mobilny punkt sprzedaży napojów typu kawa – herbata, lodów, warzyw, owoców. Handel obwoźny można prowadzić z samochodu, namiotu, straganu, automatu w wyznaczonych do tego celu miejscach.

Szczególnym przykładem handlu obwoźnego jest sprzedaż żywności z food tracków – produkty najpierw należy przygotować. Tu normy sanitarne są szczególnie wyśrubowane i w epoce pandemii COVID-19 nie ma co liczyć na zelżenie rygorów.

Dla zapewnienia bezpieczeństwa sanitarnego należy zadbać o wszelkie zabezpieczenia punktu mobilnej sprzedaży (lodówki, woda, procedury HACAP, dostęp pracowników do WC) – zgodę na prowadzenie działalności wydaje powiatowy inspektorat sanitarny właściwy dla miejsca prowadzenia biznesu. 

Składu lub komisu w halach magazynowych lub na otwartej przestrzeni

Do sprzedawania niektórych asortymentów konieczna jest duża powierzchnia – przykładem mogą być komisy samochodowe, składy budowlane, sprzedaż kruszywa, handel węglem lub drewnem opałowym

Sprzedaż internetowa

Handel przez Internet może być prowadzony praktycznie z dowolnego miejsca na ziemi. W tym względzie nie ma różnicy między małym miastem a wielką metropolią – równe szanse na powodzenie ma każdy przedsiębiorca.

Punkty handlowe w ramach franczyzy

Dla poszukujących odpowiedzi na pytanie jak handlować w małym mieście jest jeszcze jedna ciekawa propozycja. Sklepy w sieci franczyzowej nie są to wprawdzie odrębne formy handlu, bo franczyza to zarówno mały sklep stacjonarny, dyskont, sprzedaż internetowa i wielki skład, ale wyróżnia je sposób organizowania i prowadzenia biznesu.  Franczyza, to forma prowadzenia działalności gospodarczej oparta o umowę o współpracy między franczyzodawcą i franczyzobiorcą. Franczyzodawca jest właścicielem znanej marki, która od lat odnosi sukcesy sprzedażowe. Franczyzobiorca korzysta z gotowych wzorców, modeli biznesowych i w ten sposób osiąga zyski z działalności.

Plusem franczyzy handlowej w małym mieście jest to, że franczyzodawca zainteresowany wzrostem sprzedaży pomaga przy badaniu rynku i określaniu potrzeb, więc ryzyko nietrafienia z biznesem jest znacznie mniejsze, niż w przypadku, gdy niedoświadczony biznesmen zacznie realizację autorskiego pomysłu bez gruntownej znajomości specyfiki miejscowego rynku.

Co opłaca się sprzedawać w małym mieście – branże

Planowanie asortymentu warto rozpocząć od odpowiedzi na pytanie: Czego nie można kupić  w tym miasteczku? Jakich sklepów jest za mało? Po co mieszkańcy wybierają się do większych miast z galeriami handlowymi?

Wśród placówek handlowych w małych miastach przeważają te, które pomagają zaspokoić podstawowe potrzeby życiowe.

Za najbardziej opłacalne w małym mieście branże można uznać:

  • Sklepy spożywcze ogólne
  • Monobranżowe sklepy z żywnością – nabiałowe, piekarnie, mięsne, warzywniaki itp.
  • Sklepy z żywnością dietetyczną i z bioproduktami
  • Apteki
  • Monopolowe
  • Odzieżowe
  • Obuwnicze
  • Z materiałami biurowymi i przyborami szkolnymi
  • Drogerie, kosmetyczne, zielarskie, chemia gospodarcza

Za równie potrzebne i opłacalne uznaje się także sklepy:

  • Ogrodnicze
  • Kwiaciarnie
  • Z upominkami typu „chińskie” lub „wszystko po ileśtam”
  • Budowlane
  • Żelazne, czyli z narzędziami

Branże ryzykowne związane są z zaspokajaniem potrzeb wyższego rzędu, na przykład hobby. Sklep wędkarski przetrwa w miejscowości położonej blisko akwenów wodnych – dodatkowym źródłem zysku mogą być przychody z wypożyczalni sprzętu. Sklepy dla kolekcjonerów to ryzyko porażki – nawet w wielkich miastach tego rodzaju sklepy przeżywają kryzys; handel przedmiotami hobbistycznymi przeniósł się do Internetu.

Bardzo ostrożnie należy planować realizację otwarcia sklepu jubilerskiego. To dziedzina także zdominowana przez Internet. Większe wpływy są w sezonie komunijnym i świątecznym – trudno się utrzymać w innych miesiącach roku, a takie wydarzenie jak pojawienie się koronawirusa (ograniczenie ślubów, wesel, komunii, chrzcin) szybko prowadzi do upadłości.

Małe miasteczka, to często problemy socjalne. Sporą szansę na zarobek mają lombardy oraz komisy. Przeciwnicy tego typu sklepów potępiają zarabianie poprzez lichwę, ale dla wielu osób zastawienie przedmiotu na jakiś czas jest często jedynym wyjściem z trudnej sytuacji.

Inne:

Uprawa mięty – opłacalność i jej właściwości lecznicze

Redakcja

Pomysł na biznes w domu dla młodej mamy w domu

Redakcja

Hodowla zwierząt futerkowych w Polsce i w Europie – wstydliwy relikt przeszłości, czy ważna gałąź gospodarki?

Redakcja

Zostaw komentarz

Informujemy, że strona www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij Akceptuj, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij Czytaj więcej, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej. Akceptuj Czytaj więcej

Polityka prywatności