Słownik franczyzy i biznesu

E-franczyza | Franczyza internetowa – nowoczesny rodzaj biznesu

E- franczyza Franczyza internetowa – nowoczesny rodzaj biznesu

Prowadzenie biznesu w internecie to działalność wygodna i perspektywiczna. Klienci coraz częściej wybierają zakupy w sklepach internetowych. Jest to dobra wiadomość dla osób, które chciałyby rozpocząć działalność gospodarczą w sieci. Największy potencjał biznesowy znajduje się właśnie w internecie, co wynika z coraz lepszego dostępu do globalnej sieci. Internet stał się skarbnicą wiedzy i rozrywki oraz olbrzymią bazą sklepów i usług.

Franczyza i moc internetu

Internet jest wszechobecny – gdziekolwiek jesteśmy, mamy do niego dostęp. Rodzaj urządzenia, jakie wykorzystujemy do surfowania po sieci, nie ma większego znaczenia. Internet wkroczył we wszystkie dziedziny: od informacji do biznesu. Sprzedaż produktów czy usług za pośrednictwem strony internetowej jest popularnym kanałem dystrybucji ze względu na jego dostępność, której nie ograniczają czynniki geograficzne i czasowe.

Internet jest także naturalnym środowiskiem dla wszystkich marek działających na zasadzie franczyzy. Dostęp do klienta, niższe koszty prowadzenia działalności, korzystanie ze sprawdzonej marki, o wiele skuteczniejsze środki promocyjne niż w działalności stacjonarnej, to największe zalety e-franczyzy.

Trzeba przyznać, że franczyza internetowa zmniejsza ryzyko niepowodzenia biznesu. Mimo zmiany kanału dystrybucji ze stacjonarnego na internetowy, w klientach pozostało przywiązanie do marki, które jest kluczowe dla powodzenia biznesu. Widać to szczególnie w okresie kryzysu zdrowotnego i ekonomicznego, jakim jest pandemia COVID 19, która spowodowała upadek wielu stacjonarnych sklepów znanych marek. Zamknięcie firm wskutek lockdownu sprawiło,  że klienci zaczęli częściej kupować przez internet.

Czym jest franczyza?

Franczyza to prowadzenie własnej firmy opartej na cudzym pomyśle, wcześniej sprawdzonym i zweryfikowanym. Jej zaletą jest mniejsze ryzyko niepowodzenia niż w przypadku otwierania swojego biznesu od podstaw, np.: wyjścia na rynek z autorskim towarem lub usługą.

We franczyzie, również w e-franczyzie, przeżywalność firm przez pierwszy rok istnienia wynosi 80%, a w przypadku rozwijania firmy od początku jest dużo niższa, w okolicach 25-30%. Inaczej mówiąc, każda franczyza opiera się na umowie między franczyzodawcą a franczyzobiorcą.

Korzyści z tej formy biznesu czerpią obie strony. Franczyzodawca udostępnia pomysł na biznes i markę, która ma już określoną renomę i zaufanie klientów. Franczyzobiorca zobowiązuje się do przestrzegania zasad panujących w sieci i do odprowadzania opłat na rzecz franczyzodawcy. Oznacza to, że franczyzodawca udostępnia partnerowi: logo, nazwę firmy,  know how, czyli wszystkie informacje związanych z prowadzeniem danej działalności, np.: skąd zamawiać produkty, jak przygotowywać potrawy w punkcie gastronomicznym itp. Ofiaruje też swoją pomoc biznesową, wsparcie marketingowe  i wspiera nowego partnera.

Z kolei franczyzobiorca musi zatroszczyć się o kwestie lokalowe i utrzymać wystrój lokalu oraz asortyment charakterystyczny dla marki. Franczyzobiorca płaci licencyjną na wstępie do działalności, bierze udział we wszystkich szkoleniach zorganizowanych przez franczyzodawcę i co miesiąc płaci opłatę franczyzową, czyli procent od osiąganych dochodów.

Podobne zasady obowiązują w przypadku e-franczyzy. Dawca franczyzy udostępnia markę, logo i rodzaj asortymentu oraz pełne wsparcie szkoleniowe i marketingowe. Zobowiązany jest również do wpłaty na wspólny fundusz marketingowy.  Każda firma oferująca franczyzę posiada fundusz socjalny na promocję marki. Reklamowanie firmy przynosi korzyści wszystkim franczyzobiorcom, dlatego każda placówka ma obowiązek wpłacać określoną sumę do tej puli. Niektóre marki franczyzowe zwalniają nowe filie z tej opłaty przez kilka miesięcy. Opłata na marketing obowiązuje  także w przypadku franczyzy internetowej. 

Najważniejsze rodzaje franczyzy

Podstawowy podział franczyzy to: franczyza handlowa (dystrybucyjna) i usługowa. Franczyzobiorca sprzedaje określone produkty z asortymentu udostępnionego przez franczyzodawcę. Jej odmianą jest franczyza depozytowa, gdzie asortyment udostępniany na zasadzie wypożyczenia. Produkt jest własnością franczyzodawcy, póki nie zostanie zakupiony przez klienta. Na zasadach franczyzy handlowej działają sklepy, apteki (również w internecie) oraz stacje paliw.

Z kolei franczyza usługowa zajmuje się oferowaniem określonych usług. Franczyzobiorca otrzymuje receptury, oprogramowania, podręczniki i informację o sposobie wykonywania konkretnych usług. Na zasadzie tej franczyzy działają: żłobki, przedszkola, sieci szkół prywatnych, ośrodki szkoleniowe, punkty usługowe, lokale gastronomiczne, punkty bankowe i doradztwa finansowego. Każda marka ma swoją umowę franczyzy.

Franczyza internetowa – bezpieczna forma działalności

Franczyza internetowa jest bezpiecznym pomysłem na rozpoczęcie działalności w internecie. Zaletą e-franczyzy jest łatwiejszy start – otrzymuje się markę i logo. Dzięki temu łatwiej jest uzyskać zaufanie klientów, co szybko zamienia się w zysk. Franczyzobiorca dostaje gotowy model prowadzenia biznesu, który jest sprawdzony i przynosi zyski. Jego zadaniem jest kontynuowanie dzieła.

Koszty franczyzobiorcy

Franczyzobiorca musi również liczyć się z następującymi  kosztami:

  • zakup samochodu służbowego (może być przydatny także przy e-franczyzie),
  • kupno lub wynajem,
  • składki ZUS i podatki,
  • zatrudnienie i szkolenie pracowników (wyjątek stanowi franczyza – działalność jednoosobowa),
  • zakup sprzętu i urządzenia lokalu,
  • ubezpieczenia,
  • opłaty za media,
  • marketing i promocja w regionie.

Większość z tych opłat obowiązuje także we franczyzie internetowej.  

Aby działalność na zasadzie franczyzy internetowej była rzeczywiście opłacalna, należy zrobić dokładny kosztorys i na tej podstawie zdecydować, czy wejście we franczyzę jest uzasadnione ekonomicznie.

Warto wiedzieć, że franczyzodawcy zazwyczaj wymagają, aby początkowe koszty były finansowane ze środków własnych partnera i nie godzą się na żadne kredyty. To kwestia oceny wiarygodności franczyzobiorcy. Pomocą dla franczyzobiorcy mogą być dotacje z urzędu pracy, którymi można pokryć początkowe wydatki.

Zalety i wady franczyzy

Franczyza to działanie pod obcą marką. Dla jednych jest to zaleta, ponieważ marka ma już swoją renomę, wypracowane zasady działania i promocji, a dla innych wada – zawsze działa się pod cudzą nazwą i nie można wypracować niczego swojego, ani nawet niczego zmienić w przyjętym projekcie franczyzowym.

Jeśli zastanawiasz się nad franczyzą, koniecznie przeczytaj także artykuł 7 wad franczyzy i 7 jej zalet.

E- franczyza pozwala nauczyć się prowadzenia biznesu. Po zakończonej umowie z franczyzodawcą nic nie stoi na przeszkodzie, aby dotychczasowy franczyzobiorca, rozpoczął swoją działalność gospodarczą w internecie.

Franczyza internetowa może być ogromnym kapitałem dającym doświadczenie w biznesie i możliwość nawiązania kontaktów biznesowych. Jest coraz popularniejszym modelem prowadzenia działalności w internecie. Łatwiej jest zaczynać  drogę internetowego przedsiębiorcy, dysponując znaną nazwą oraz lubianym asortymentem, niż rozpoczynać biznes od podstaw i budować renomę marki.

Inne:

Polska Organizacja Franczyzodawców – POF

Redakcja

2 komentarze

Największe sieci franczyzowe w Polsce. TOP 5 - infofranchising.pl 8 czerwca 2023 at 21:22

[…] E franczyza działa głównie w obszarze e-commerce. Od tradycyjnej franczyzy różni ją to, że e-franczyzobiorca nie wnosi żadnych opłat wstępnych. Nie musi również martwić się o tworzenie sklepu internetowego – to zajecie wymaga umiejętności z obszaru IT, więc laicy muszą zatrudnić specjalistów, a to oznacza wysokie koszty. W ramach umowy e-franczyzowej e-franczyzodawca daje dostęp do narzędzi służących do prowadzenia biznesu wraz ze wsparciem technicznym i merytorycznym. Powstająca firma franczyzowa otrzymuje także dostęp do bazy produktów. Podstawowym zadaniem firmy będzie pozyskiwanie klientów. Całą obsługę, łącznie z wysyłką towaru, bierze na siebie e-franczyzodawca. Zyski ze sprzedaży dzielone są między stronami umowy e-franczyzy. […]

Odpowiedz
4 pomysły na biznes z małym kapitałem - infofranchising.pl 8 czerwca 2023 at 21:25

[…] często jest to zerowa opłata wstępna oraz niewielkie koszty urządzenia punktu, a w przypadku e-franczyzy nawet te koszty są minimalne, bo działalność nie wymaga prowadzenia punktu w specjalnym […]

Odpowiedz

Zostaw komentarz

Informujemy, że strona www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij Akceptuj, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij Czytaj więcej, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej. Akceptuj Czytaj więcej

Polityka prywatności