Franczyzodawcy, to przedsiębiorcy, którzy zwierając umowy z franczyzobiorcami sprzedają licencje na swój produkt. Aby należycie chronić sprzedawcę licencji powołuje się do życia organizacje wspierające franczyzodawców.
Interesy franczyzodawców w naszym kraju reprezentuje Polska Organizacja Franczyzodawców, która powołana została do życia w roku 2000.
Franczyza – co to jest?
Możliwość prowadzenia biznesu pod szyldem marki znanego i rozpoznawalnego na rynku franczyzobiorcy dla licznych przedsiębiorców to szansa na udany start w świecie biznesu. Z propozycji wejścia do sieci korzystają również doświadczeni przedsiębiorcy – jako franczyzobiorcy kupujący licencję od wielkich tego świata budują oni nową jakość swojego biznesu.
Franczyza jest umową handlową między franczyzodawcą i franczyzobiorcą. Ten pierwszy jest właścicielem marki tworzącej sieć franczyzową. On również ma przepis na sukces biznesowy. Franczyzobiorca na określonych w umowie warunkach kupuje ów przepis, a dokładnie płaci za prawo do wykorzystania modelu biznesowego franczyzodawcy.
W Polsce według raportu Polskiej Organizacji Franczyzodawców w roku 2018 działało 1212 sieci franczyzy. W ciągu 2018 roku pojawiło się aż 108 nowych marek oferujących współpracę franczyzową.
Polska Organizacja Franczyzodawców – cele i zadania
Zanim powołano do życia Polską Organizację Franczyzodawców na terenie kraju od dawna rozwijały się sieci franczyzowe. Pierwsza powstała w 1989 roku – francuska marka Yves Rocher stała się prekursorem franczyzy w Polsce.
Polski franczyzodawca Mr Hamburger rozpoczął działalność dwa lata później.
Pierwsza polska sieć franczyzowa poza granicami naszego kraju rozpoczęła działalność w 2007 roku.
Zgodnie z zapisami Statutu POF celem nadrzędnym jest reprezentowanie interesów pracodawców – franczyzodawców wobec władz i administracji państwa, samorządów, innych organizacji w tym związków zawodowych skupiających pracowników oraz na forum międzynarodowym.
Do Polskiej Organizacji Franczyzodawców przystępuje się dobrowolnie poprzez złożenie deklaracji przystąpienia do POF. Podstawą przyjęcia nowego członka jest jego zobowiązanie o działaniu w oparciu o Europejski Kodeks Etyki Udzielania Franczyzy.
Deklarację rozpatruje zarząd i on podejmuje decyzję o przyjęciu nowego członka do organizacji.
Polska Organizacja Franczyzodawców należy od 2010 roku do Europejskiej Federacji Franczyzy a od roku 2011 do Światowej Rady Franczyzy.
Władze Polskiej Organizacji Franczyzodawców
Najwyższym organem władzy jest Walne Zgromadzenie Członków. Odbywa się co trzy lata i zebraniem wszystkich członków POF.
W okresie między zebraniem walnym działaniami organizacji kieruje Zarząd, na czele którego stoi Prezes Zarządu. Obecnie funkcję prezesa pełni Monika Dąbrowska reprezentująca McDonald’s Polska. W skład zarządu wchodzi dodatkowo siedmiu członków.
Organem kontrolnym w stosunku do działań organizacji i finansów jest dwuosobowa Komisja Rewizyjna.
Dlaczego warto zostać członkiem Polskiej Organizacji Franczyzodawców?
Członkowie organizacji mogą czerpać z przynależności do POF liczne korzyści. Wśród nich warto wymienić:
- Wymiana doświadczeń i zdobywanie nowej wiedzy w ramach giełdy informacji,
- Udział w szkoleniach organizowanych przez POF,
- Uczestnictwo w targach franczyzy,
- Zdobycie Certyfikatu Wiarygodności; jest to rodzaj znaku jakości systemu; może służyć zarówno budowie marki jak i pozyskiwaniu nowych franczyzobiorców do sieci,
- Skorzystanie z pomocy mediatorów działających w ramach POF,
- Reprezentowanie interesów franczyzodawców wobec władz i organizacji; POF może między innymi wypowiadać się na temat projektów ustaw dotyczących handlu czy podatków,
- Korzystanie z efektów promowania rynku franchisingu w mediach przez animatorów POF.
Po co franczyzodawcy ochrona?
Gdy w roku 2000 powoływano POF w kraju działało już 100 sieci franczyzy. Reprezentowanie interesów franczyzodawców stawało się sprawą coraz bardziej istotną. Choć wydaje się, że wielkie marki w umowach franczyzowych są górą, to jednak i dla nich umowa niesie wiele zagrożeń.
Franczyzobiorca choć jest samodzielnym przedsiębiorcą nie działa pod własnym szyldem, nie buduje swojej marki. Można ten aspekt postrzegać w dwóch perspektywach: korzyści dla franczyzobiorcy lub ryzyka. Jeśli franczyzobiorca działa zgodnie z know-how prawdopodobieństwo upadku jest nieduże – aż 80 procent firm działających w ramach umów franczyzy działa przez cały okres trwania umowy. W przypadku firm autorskich 30 procent z nich upada w pierwszym roku, a aż 70 procent działa krócej niż pięć lat. O ile franczyzobiorca ma sukcesy, są one również sukcesami franczyzodawcy. Jednak upadek firmy może oznaczać wielkie straty wizerunkowe dla franczyzodawcy. Gdy franczyzobiorca mający umowę z McDonalds zamyka swoją restaurację mało kto wie, że firmę zamyka znany z nazwiska powiedzmy Antoni Kaczmarek – dla obserwatorów i mediów to upadek restauracji McDonalds. Takie są losy franczyzodawców: wszystko idzie na ich konto. Warto więc zadbać maksymalnie o swoje interesy, aby ograniczyć ryzyko strat.
1 komentarz
[…] targów franczyzy jest Polska Organizacja Franczyzodawców. Miejscem targów są wielkie ośrodki miejskie – Warszawa, […]