Franczyza, jako sposób na własną działalność gospodarczą od dłuższego czasu przeżywa w Polsce rozkwit. Zarówno osoby zamierzające dopiero zarejestrować działalność, jak i doświadczeni przedsiębiorcy chętnie sięgają do katalogu franczyzy, aby znaleźć biznes dla siebie. Aby jeszcze lepiej poznać tajniki franczyzy, mieć możliwość zadania pytań i poznać przedstawicieli franczyzodawców warto wybrać się na targi franczyzy w Polsce.
Co to jest franczyza?
Z definicji podanej w Europejskim Kodeksie Etyki Udzielania Franczyzy wynika, że franczyza jest rodzajem umowy handlowej, w której franczyzodawca za określoną kwotę sprzedaje franczyzobiorcy prawa do wykorzystywania logo, nazwy, znaku firmowego swojej marki. Franczyzobiorca może wykorzystywać markę tylko w okresie trwania umowy. Wraz z licencją franczyzodawca przekazuje poufną (zazwyczaj) wiedzę na temat produktu – tak zwane know-how. W skład pakietu know-how oferty franczyzy mogą wchodzić: receptury, technologie produkcji, sposoby obsługi klientów, techniki zarządzania ludźmi i wiele innych informacji, które składają się na całość procedur od lat stosowanych i sprawdzonych w firmie franczyzodawcy.
Mówić prosto: franczyzodawca powierza franczyzobiorcy sekret swojego sukcesu. Dzięki gotowej matrycy franczyzobiorca nie musi głowić się nad autorskim sposobem prowadzenia firmy – wystarczy, że będzie dokładnie stosował się do zasad opisanych w know-how i jednocześnie wykonywać będzie wszelkie obowiązki wynikające z umowy franczyzowej.
Skąd czerpać informacje o franczyzie?
Podstawowym źródłem informacji o franczyzie w naszych polskich warunkach jest Internet. To zarówno informacje znajdujące się na stronach marek, które oferują wejście do swojej sieci franczyzy, jak i katalogi franczyz umieszczane na stronach fachowych poświęconych tematyce franczyzy.
Informacje o franczyzodawcach można również pozyskać w organizacji skupiającej firmy działające w ramach franczyz na terenie Polski. Warto sprawdzić, czy franczyzodawca z którym chcemy zawrzeć umowę jest członkiem Polskiej Organizacji Franczyzodawców. Wszystkie podmioty skupione w POF opierają swoją działalność na Europejskim Kodeksie Etyki Udzielania Franczyzy, co samo w sobie jest gwarantem uczciwych zamiarów franczyzodawcy, który składa ofertę wejścia do swojej sieci franczyzowej.
Mniej znaną i niedocenianą wciąż formą zdobywania wiedzy o franczyzie jest udział w targach franczyzy.
Targi franczyzy w Polsce
Organizatorem targów franczyzy jest Polska Organizacja Franczyzodawców. Miejscem targów są wielkie ośrodki miejskie – Warszawa, Katowice.
W Warszawie targi organizowane są w Pałacu Kultury i Nauki lub na terenie Stadionu Narodowego.
Dlaczego warto wziąć udział w targach franczyzy?
Korzyści z udziału w targach franczyzy można rozpatrywać z punkty widzenia franczyzodawcy lub franczyzobiorcy.
- Franczyzodawca podczas targów ma okazję do przedstawienia swojej oferty wstąpienia do sieci franczyzy; oczywiście nikt podczas targowego spotkania nie przedstawi szczegółów dotyczących opłat czy know-how – wszelkie wyliczenia na takim etapie wstępnych informacji są mocno szacunkowe i bardzo ostrożne – to raczej możliwość przedstawienia profilu firmy oraz zasad ogólnych udzielania licencji w ramach franczyzy;
- Dla franczyzodawców targi franczyzy w Polsce to istotna część strategii marketingowej – rozwój firmy polega nie tylko na zdobywaniu nowych klientów, którzy konsumują produkt firmy, ale to także zdobywanie współpracowników, którzy wchodząc do sieci franczyzy będą pracować na markę franczyzodawcy;
- Franczyzobiorca podczas targów ma możliwość spotkania się z przedstawicielami sieci franczyzowych, które wystawiają na targach swoje stoiska; można wśród kilkuset wystawców znaleźć przedstawicieli większości obszarów branżowych; podczas rozmów z franczyzodawcami lub ich przedstawicielami można zdobyć całkiem pokaźną wiedzę na temat współpracy, zakupu licencji, możliwości rozwoju biznesu pod szyldem danej marki;
- Zarówno franczyzodawcy jak i franczyzobiorcy mają podczas targów okazję do wzięcia udziału w konferencjach oraz licznych szkoleniach czy dyskusjach panelowych; to niepowtarzalna okazja do wysłuchania wykładów najlepszych specjalistów z zakresu ekonomii, finansów, zarządzania, marketingu czy innych dziadzin gospodarczych, a podczas szkoleń to okazja do nabycia umiejętności, które mogą być wykorzystane w codziennej działalności biznesowej.
W rozmowach mniej lub bardziej oficjalnych można znacznie powiększyć zakres posiadanej wiedzy – zarówno franczyzobiorcy jak i franczyzodawcy, to grupy przedsiębiorców, którzy wciąż musza podnosić poziom swoich kompetencji. Nowa wiedza oraz gromadzone doświadczenie są podstawą dla budowy przyszłości firm.