Pomysły na biznes

Jak otworzyć sklep zielarski? Czy jest dobrym pomysłem na biznes?

Jak otworzyć sklep zielarski Czy jest dobrym pomysłem na biznes

Przyrost wiedzy o zagrożeniach jakie niesie rozwój cywilizacji idzie w parze ze wzrostem świadomych działań na rzecz ochrony przed skutkami owych zagrożeń. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się sklepy oferujące produkty prozdrowotne. Od lat obserwuje się lawinowy wzrost sprzedaży ziół i preparatów wyprodukowanych na ich bazie. W każdym roku sprzedaż tego rodzaju towarów wzrasta o około 20%. Handel ziołami może być podpowiedzią dla poszukujących pomysłu na własny biznes. Oto kompendium wiedzy o tym, jak otworzyć sklep zielarski i czy jego prowadzenie jest problemowe, czy też raczej nie.

Sklepy zielarskie w świetle prawa

Prowadzenie sklepu z ziołami nie jest tożsame z każdą inną działalnością handlową. Ze względu na to, że zioła oraz ich pochodne mają właściwości lecznicze, sklep zielarski właściwie powinien nazywać się zielarsko-medycznym.

O zasadach uruchomienia oraz prowadzenia takiego punktu sprzedaży stanowi szereg aktów prawnych, m.in.: Ustawa  z 6 września 2001 prawo farmaceutyczne oraz szereg rozporządzeń ministra zdrowia mówiących o kwalifikacji wyrobów do obrotu, kryteriach klasyfikacji wyrobów leczniczych oraz o kwalifikacjach osób zatrudnionych w sklepach zielarskich.

Sklep zielarsko-medyczny – jak otworzyć krok po kroku

 Pierwszym krokiem do posiadania własnego sklepu jest zarejestrowanie działalności gospodarczej. Nie jest to trudne, ani czasochłonne – mając profil zaufany można dopełnić formalności online w kilkanaście minut. Bez profilu również wypełnia się wniosek w Internecie, a następnie jego złożenie trzeba potwierdzić podczas wizyty w siedzibie gminy, która prowadzi rejestr przedsiębiorców (w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku w sieci). Podczas wypełniania wniosku warto dobrze zastanowić się nad wpisaniem informacji w rubryce informującej o dacie rozpoczęcia działalności – od tego dnia przedsiębiorca musi liczyć się z obowiązkami wobec ZUS i US.

Kolejną czynnością jest znalezienie lokalu. Zgodnie z przepisami o punktach sprzedaży pozaaptecznej sklep zielarsko –medyczny musi składać się z dwóch pomieszczeń: z izby ekspedycyjnej oraz magazynu. Powierzchnia powinna wynosić minimum 50 m2. Nie wolno także zapominać o pomieszczeniu WC dla pracowników.

Plan lokalu stanowi załącznik do wniosku o wydanie zgody na uruchomienie sprzedaży. Trzeci krok to wyposażenie sklepu w sprzęty, meble, urządzenia. Zioła oraz preparaty ziołowe wymagają przechowywania w warunkach odpowiednich pod względem wilgotności oraz temperatury – zimą sklep musi być ogrzewany, latem schładzany (klimatyzacja). Zioła nie kogą być wystawione na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Niektóre preparaty wymagają niższych temperatur, stąd konieczność wyposażenia w ladę chłodniczą. Towar ułożony w magazynie nie może być narażony na działanie wilgoci – między regalami powinien być swobodny ruch powietrza.

W sali sprzedaży niezbędne są: lada, waga (przy sprzedaży ziół na rozwagę), kasa fiskalna, terminal płatniczy. Klienci sklepów zielarskich, to często ludzie starsi i schorowani – warto pomyśleć o dystrybutorze wody pitnej i miejscu siedzącym.

Zanim zapełnimy półki towarem i zaprosimy pierwszych kupujących krok ostatni ale kardynalny: złożenie wniosku do Wojewódzkiego Inspektoratu farmaceutycznego.

Sklep zielarsko-medyczny – procedura wydania zezwolenia na prowadzenie punktu

O zamiarze otworzenia sklepu Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego należy powiadomić z co najmniej 14 dniowym wyprzedzeniem. Do wniosku o wydanie zaświadczenia należy dołączyć:

  • Wypis z CEiDG lub KRS
  • Dokument potwierdzający prawo do lokalu (akt własności, umowa najmu),
  • Opis techniczny lokalu (wykaz pomieszczeń, powierzchnia użytkowa, instalacje, rozmieszczenie okien, drzwi) oraz plan lokalu (może być wykonany samodzielnie),
  • Opinia sanitarna właściwego dla miejsca usytuowania lokalu sanepidu,
  • Dokumenty poświadczające kalifikacje zawodowe osób zatrudnionych w sklepie,
  • Dowód uiszczenia opłaty skarbowej.

Wzory wniosków znajdują się na stronach WIF.

Sklep zielarski – kwalifikacje sprzedawców

Wprawdzie sklep zielarsko- medyczny nie jest punktem aptecznym, to nie można go postawić na równi ze sklepami spożywczymi czy drogeriami. Przepisy stanowią, że wyroby medyczne mogą sprzedawać wyłącznie osoby posiadające kwalifikacje – kierunkowe wykształcenie farmaceutyczne lub medyczne. Oczywiście można otworzyć sklep z preparatami ziołowymi, które nie znajdują się na liście wyrobów medycznych i zatrudnić w nim „zwykłego” sprzedawcę, ale w ten sposób ograniczamy sobie możliwość rozszerzania asortymentu.

Warto mieć na uwadze fakt, że minister zdrowia ciągle aktualizuje listę wyrobów dopuszczanych do obrotu w zwykłych sklepach – najczęściej pozycji ubywa, bo są one przesuwane na listę wyrobów przeznaczonych do obrotu w punktach aptecznych i sklepach zielarsko-medycznych.

Sklep zielarski – koszty

Wysokość nakładów niezbędnych do uruchomienia sklepu zielarskiego zależy od wielu czynników. Pierwszy to loka –koszty zakupu lub wynajmu kształtują się różnie ze względu na lokalizację punktu oraz jego powierzchnię. Otwieranie sklepu zielarskiego na obrzeżach miast, z dala od głównych ciągów komunikacyjnych skazane jest na porażkę. Wymarzona lokalizacja to centrum wielkiego miasta lub galeria handlowa.

Kolejne wydatki związane są z wyposażeniem lokalu  i dostosowaniem do potrzeb sklepu.

Ostatnim aktem jest zakup towaru. Pierwsze otowarowanie wymaga wyłożenia 30 – 50 tysięcy złotych na zakup około 1000 produktów w asortymencie. Kolejne miesiące działalności powinny przynieść wzrost liczebny propozycji – do 2-2,5 tys. produktów. Nic tak nie zraża kupujących, jak brak poszukiwanego specyfiku. Zakupy oparte są wszak na emocjach, a kupowanie wyrobów służących zdrowiu te emocje znacznie podnosi. Schemat myślenia jest taki: jeśli nie mamy w ofercie leku dla klienta, to znaczy, że nie troszczymy się o jego zdrowie i dobre samopoczucie.

Sklep zielarski stacjonarny czy sklep zielarski online – opinie właścicieli oraz klientów

Każdy przedsiębiorca, niezależnie od branży, powinien posiadać szeroką wiedzę o dziedzinie, która go dotyczy. To nie tylko wiedza specjalistyczna dotycząca branży, sprzedaży, praw ekonomii itp.  Opisujące sklep zielarski forum to skarbnica wiedzy o preferencjach klientów i ich potrzebach. Warto sprawdzać wpisy na portalach społecznościowych. Liczne grupy zakładane na tych stronach skupiają osoby zainteresowane tematyką zdrowia, ziołolecznictwa itp. Tam można spotkać potencjalnych klientów, producentów, dystrybutorów.

Internet to także miejsce, w którym można sprzedawać zioła oraz preparaty lecznicze.  Czy lepiej sprzedają się zioła w kontakcie bezpośrednim czy online? Ludzie obeznani z technologią wybiorą sklep internetowy zielarski, ludzie starszych pokoleń wolą sklepy stacjonarne. Wydaje się, że dla biznesu zielarsko-medycznego idealnym rozwiązaniem jest równoległe prowadzenie sprzedaży stacjonarnej i online.

Sklep zielarski franczyza

Rozpoczęcie działalności w sieci franczyzowej sklepów zielarskich czy zielarsko-medycznych jest świetną propozycją dla przedsiębiorców, którzy szukają pomysłu na dochodowy biznes. Franczyzodawcy oferują wszechstronną pomoc przy badaniu potrzeb rynkowych, wyszukiwaniu najlepszej lokalizacji punktu, urządzeniu i wyposażeniu. Wraz z opłatą licencyjną sprzedają know-how, czyli wiedzę na temat prowadzenia sklepu w sprawdzonym modelu biznesowym.

Rozpoczynając działalność pod szyldem znanej marki nie musimy przebijać się na rynku, bo rynek już markę zna – to spore ułatwienie dla początkujących.

Inne:

Jak otworzyć własną kawiarnię? A może franczyza?

Redakcja

Wodny biznes – opłacalność czarteru jachtu

Redakcja

Pomysł na biznes – pracownia krawiecka w domu

Redakcja

Zostaw komentarz

Informujemy, że strona www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij Akceptuj, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij Czytaj więcej, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej. Akceptuj Czytaj więcej

Polityka prywatności