Gdy w 1994 roku Jeff Bezos założył firmę internetową Amazon, koledzy nie tylko mu to przedsięwzięcie odradzali, ale wręcz wyśmiewali. Pierwszy towar – egzemplarz książki Amazon sprzedał w roku 1995. Dziewiętnaście lat później Bezos kupił za 250 mln dolarów w gotówce „Washington Post”. Obecnie firma Bezosa zajmuje 4 miejsce w rankingu światowych przedsiębiorstw zajmujących się handlem, a jej właściciel od lat okupuje pierwsze miejsce listy agencji Bloomberg z wykazem najzamożniejszych mieszkańców Ziemi. Sprzedawanie w Internecie jest ciągle w fazie rozwoju – trzeba jednak wiedzieć jak handlować w Internecie i czym można handlować w Internecie?
Od czego zacząć sprzedawanie w Internecie?
Zanim stworzymy własne imperium e-commerce od czegoś trzeba zacząć. Krok numer jeden to zarejestrowanie działalności gospodarczej, o ile jeszcze tej nie prowadzimy.
Rejestracja nie jest trudna, można wypełnić wniosek przez Internet i posłużyć się zaufanym profilem lub potwierdzić dane podczas wizyty w siedzibie gminy – urzędzie właściwym dla miejsca zamieszkania. Rozpoczynając działalność warto zwrócić się do Urzędu Pracy z zapytaniem o możliwość skorzystania z dotacji dla rozpoczynających pracę na własny rachunek.
Teraz kolej na podjęcie konkretnych działań zmierzających do realizacji pomysłu – na początek nie musi być to otwarcie własnego sklepu ale sprzedaż za pośrednictwem platform sprzedażowych. Rynek sprzedaży towarów i usług jest mocno wysycony ofertami, stąd każdy nowy podmiot zmierzyć się musi z potężną konkurencją.
Co sprzedawać przez Internet?
Zastanawiając się nad tym czym najlepiej handlować w Internecie warto sięgnąć do własnych zasobów intelektualnych, zainteresowań, doświadczeń. Choć nie jest to wymóg konieczny, to zdecydowanie łatwiej handluje się towarem, na którym się znamy. Znajomość produktu jest atutem dającym przewagę wśród konkurencji. Nic tak nie zraża klienta jak nijakie, mdłe i lakoniczne informacje umieszczone w katalogach produktów lub skopiowane żywcem opisy producenta.
Mając określony profil sprzedaży teraz kolej na target – choć w dosłownym tłumaczeniu określa cel, to w marketingu nie jest celem a grupą, w którą z naszą ofertą sprzedażową celować będziemy i za jej pośrednictwem cel w postaci zysku ze sprzedaży osiągniemy. Definiowanie grupy docelowej nie należy do zadań łatwych – wymaga użycia narzędzi i metod marketingowych. Jeśli takimi nie dysponujemy i nie znamy się zupełnie na marketingu warto zatrudnić wyspecjalizowaną w tym zakresie agencję.
Określenie targetu pozwala nie tylko znaleźć odpowiedź na pytanie czym opłaca się handlować w Internecie, ale także rozwiązanie kwestii metody sprzedaży, czyli jak handlować w Internecie.
Ustalenie wykazu tego, co sprzedawać przez Internet może być łatwiejsze dzięki wykorzystaniu kliku dostępnych baz danych. Jedną z nich są coroczne raporty z badań panelowych polskiego Internetu prowadzone przez firmę Gemius S.A. Innym sposobem na poznanie zakupowych potrzeb i preferencji Polaków jest Trade Watch – analizator sprzedaży na Allegro wskazujący, co sprzedaje się najlepiej oraz Google Trends pozwalający śledzić wzrosty i spadki zainteresowania danym produktem. Cenną informację można pozyskać także wykorzystując Planer Słów Kluczowych – narzędzie Google obrazujące ilość wyszukiwań w Internecie danej frazy – w tym wypadku nazwy produktu.
Co można sprzedawać w Internecie – TOP 7
Numer 1 – odzież i dodatki oraz obuwie
W badaniach Gemiusa numerem jeden zawsze jest odzież i dodatki oraz obuwie. Sklep tego asortymentu ma duże szanse na powodzenie, ale i największą konkurencję. Warto przemy przemyśleć wariant sprzedaży dla wybranej niszowej grupy (odzież dla nietypowych rozmiarów i wzrostu, obuwie dla posiadaczy wysokiego podbicia) lub zaopatrywania klientów poszukujących stroju na określoną okazję – komunia, ślub, wesele, pogrzeb, bal karnawałowy itp.
Numer 2 – środki ochrony osobistej
Środki ochrony osobistej – nowe standardy zachowań wymuszone pandemią niosą za sobą konieczność wyposażania ludzi w środki chroniące przed patogenami. To szeroki katalog i usług – ozonowanie, dezynfekcja pomieszczeń, urządzenia, odzież, osłony na biurka, maseczki, przyłbice, żele i płyny odkażające i setki innych. Tego rodzaju towarów poszukiwać będą zarówno osoby prywatne jak i właściciele firm – pracodawcy, którzy mają obowiązek wyposażenia pracowników w środki ochrony osobistej.
Numer 3 – ekologia
Ekologia – szeroko pojmowany i rozumiany motyw sprzedażowy. To może być żywność eko przetworzona, produkty rolne pochodzące z gospodarstw ekologicznych, akcesoria do gastronomii (słomki z papieru, talerze z otrębów, sztućce z drewna, butelki i kubki wielorazowego użytku itp.), diety eko, przedmioty z materiałów biodegradowalnych (biżuteria, meble, zabawki, ozdoby). Przedrostek eko dodawany do sklepu jest nośnikiem ważnego przekazu, który dociera do coraz większej ilości klientów.
Numer 4 – klimatyzatory
Klimatyzatory. Będą poszukiwane coraz częściej – zmiany klimatyczne nie są wymysłem ekologów, ale bolesnym faktem. Warto mieć sklep z klimatyzatorami przenośnymi, nawilżaczami powietrza, urządzeniami do oczyszczania powietrza, wentylatorami mobilnymi i sufitowymi. Można także oferować usługi sprzedaży systemów do klimatyzacji wraz z usługą montażu i serwisowania.
Numer 5 – rowery i hulajnogi
Rowery i hulajnogi, także elektryczne. Hulajnogi są na topie od kilku lat. To nie tylko zabawka – elektryczne hulajnogi w wielkomiejskich korkach dają przewagą nad samochodami. Rowery są bardzo popularne, o do zakupu tych z napędem elektrycznym skłania się coraz większa ilość cyklistów. O rozwoju tej dziedziny komunikacji może świadczyć fakt, że w nowobudowanych biurowcach na poziomach z parkingami coraz częściej można spotkać boksy postojowe z gniazdami do ładowania oraz szatnie z prysznicami dla rowerzystów.
Numer 6 – kosmetyki
Kosmetyki. Wybór jest bardzo szeroki – zarówno jeśli chodzi o rodzaj produktu jak i jego odbiorców. W dobie współczesnej warto celować w kosmetyki naturalne, czyli mające w składzie substancje pochodzenia naturalnego oraz w kosmetyki bio, czyli pozyskane ze źródeł ekologicznych, nietoksyczne dla otoczenia, nietestowane na zwierzętach. Sprzedając taki towar targetujemy w grupę świadomych i odpowiedzialnych odbiorców, którzy są w stanie zapłacić wyższą cenę za produkt spełniający powyższe standardy.
Numer 7 – elektronika
Elektronika. Jest wokół nas i z nami – czasem nie wiemy, gdzie się zaczyna i kończy. Wybór bardzo szeroki i perspektywiczny. Można handlować smartfonami – na pewno będzie to przedmiot używany przez kolejne dziesięciolecia, laptopami, tabletami oraz akcesoriami typu słuchawki, powerbanki. Można także skupić się na drobnych akcesoriach uzupełniających typu etui do telefonów czy szkła lub folii zabezpieczających ekran.
Sprzedawanie w Internecie – perspektywy na przyszłość
Obecna wartość rynku e-commerce w Polsce sięga 60 miliardów złotych i stanowi ok. 8% wszystkich transakcji handlowych. Średnia światowa to 10%, więc do osiągniecia średniej jeszcze sporo brakuje. Biorąc jednak pod uwagę różnice w dynamice wzrostu (sprzedaż internetowa co rok na plus o około 16%, sprzedaż stacjonarna nie więcej niż 3%) prognozy faworyzują Internet. W Polsce zakupów internetowych dokonało przynajmniej raz około 56% mieszkańców. Pozostałe 44% oznacza w przeliczeniu około 11 milionów potencjalnych nabywców towarów i usług.
Ostatnie tygodnie zamknięcia świata z powodu pandemii dały również przewagę handlowi w sieci. Zmiany gospodarcze są nieuniknione – najpierw recesja, następnie zmiany w modelach gospodarczych i biznesowych, które będą musiały uwzględnić kryteria bezpieczeństwa biologicznego. O ile na pytanie czym handlować w Internecie 2018 czy 2019 odpowiedzieć nie było łatwo, o tyle prognozowanie na dalszą część roku 2021 i kolejne lata jest strzelaniem po omacku. To, czym warto handlować w Internecie w znacznej mierze uwarunkowane będzie powrotem do stanu sprzed epidemii. Jeszcze nie wiemy, czy uda się przywrócić dawny porządek, więc wszelkie prognozy należy traktować z dużą ostrożnością.
Jedno jest pewne – COVID-19 i każdy jego następca dają większe pole do rozwoju sprzedaży internetowej, a największy rozwój czeka obszary produktów codziennego spożycia, leków oraz środków ochrony osobistej.