Pomysły na biznes

Pomysł na biznes w małym mieście

Pomysł na biznes w małym mieście

Rozpoczęcie każdej działalności gospodarczej powinno być poprzedzone solidnym rozeznaniem potrzeb i możliwości rynku. Warto również przed tym sprawdzić produkt oferując go pierwszym klientom za darmo. Jaką firmę w małym mieście otworzyć jako alternatywę dla pracy w korporacji? Co ma zrobić ze swoją wiedzą i potencjałem absolwent studiów pochodzący z prowincji, który po studiach chce wrócić do swojego małego miasta?

Miejskie dylematy biznesowe

W wielkim mieście wszystko wydaje się łatwiejsze – to ogromny rynek zbytu, na którym łatwo sprzedać produkt. Co innego mała mieścinka – mało ludzi, średnie zarobki, mnóstwo ubogich emerytów. Pomysł na biznes w małym mieście rodzi się w bólach. Ale to nie rozmiar miasta decyduje o powodzeniu w prowadzeniu firmy – sukces można odnieść w każdym miejscu, o ile dostosujemy nasze działania do miejscowych potrzeb.

Działalność biznesową w większości obszarów można prowadzić w każdym miejscu – tylko specyficzne działy produkcji wymagają określonych warunków geograficznych czy klimatycznych – agroturystyka czy zbieranie ziół w centrum stolicy raczej nie wypalą.

Pomysł na biznes w małym mieście – krok po kroku

Codziennie w naszym kraju zakładane jest około 800 nowych firm. Wśród nich są również takie mające siedzibę w małym mieście – a pomysł na biznes w małym mieście nie jest ani łatwy do wymyślenia, ani do wdrożenia. Ale próbować trzeba.

Działać należy ostrożnie, z namysłem. Entuzjazm zachować na etap opracowywania koncepcji produktu.

Pomysł na biznes w małym mieście – krok 1

Po pierwsze określmy charakter, a co za tym idzie, potencjał miejscowości. Czy jest miejscem atrakcyjnym turystycznie, jakie ma walory klimatyczne, jak jest skomunikowana. W miasteczku bez atrakcji turystycznych nie warto inwestować w branżę hotelarską, spa, wypożyczalnie sprzętu turystycznego i tym podobne działy gospodarki, które są związane z turystyką. Bez atrakcji nikt nie zjedzie z obwodnicy, żeby odwiedzić miasto, a co dopiero namówić kogoś takiego na urlop w tym miejscu.

Pomysł na biznes w małym mieście – krok 2

Po drugie zbadajmy potrzeby – co i komu w naszym małym miasteczku jest potrzebne. Albo inaczej – czego mieszkańcy nie mają, do jakich usług czy produktów mają utrudniony dostęp. W ten sposób szukamy niszy na rynku. Nie będzie nią kolejny second hand (sklep z odzieżą używaną), sklep z chińszczyzną, sklep spożywczy. Nisza to obszar zapomniany, niezaspokojony, taki ugór gospodarczy do obsiania. Jeśli taki znajdziemy – mamy to, czyli pomysł na biznes w małym mieście i szansę na sukces finansowy.

Pomysł na biznes w małym mieście – krok 3

Po trzecie wymyślmy branżę i pomysł na biznes – określmy nasz produkt. Zastanówmy się, co nam będzie potrzebne do prowadzenia firmy – inne są potrzeby firm stacjonarnych, inaczej działa przedsiębiorca działający w Internecie.

Pomysł na biznes w małym mieście – krok 4

Po czwarte zastanówmy się, czy nasz produkt ma być autorskim projektem czy też know – how jako przepis na sukces ma mieć swoje źródło we franczyzie.

Pomysł na biznes w małym mieście – krok 5

Po piąte policzmy pieniądze – te które mamy i te których potrzebujemy. Warto sięgnąć po pieniądze na start (pierwszą działalność gospodarczą można sfinansować z funduszy Urzędów Pracy) lub po fundusze unijne.

Małe miasto – mnogość zalet

Planując otwarcie firmy w małym mieście warto znać zalety biznesu w małym mieście – są one nie do przecenienia:

  • Niższe koszty prowadzenia działalności,
  • Mniejsza konkurencja,
  • Budowanie własnej marki w małym środowisku, w którym szybko można zaistnieć,
  • Tworzenie miejsc pracy dla miejscowej ludności – to ważne i dla rozwoju firmy, wzbogacenia się, ale również dla budowy własnego prestiżu jako przedsiębiorcy,
  • Niezależność, wolność w decydowaniu o czasie pracy i wypoczynku, możliwość wdrażania własnych projektów.

Niestety, jak wszystko w życiu, biznes w małym mieście ma też minusy:

  • Słaby popyt – mało klientów, bo mało mieszkańców,
  • Brak dochodów w pierwszych miesiącach działalności,
  • Przełamywanie przyzwyczajeń, wychodzenie poza zastane schematy przy promowaniu nowego produktu na rynku,
  • W małych miejscowościach brakuje specjalistów od księgowości – być może trzeba będzie osobiście zająć się rozliczaniem podatków, ZUS i innymi sprawami biurowymi.

Jaki pomysł na biznes w małym mieście warto wdrożyć?

W małej miejscowości można z sukcesem prowadzić firmy:

  • catering, catering dietetyczny,
  • home staging (przygotowywane nieruchomości na sprzedaż); warto połączyć home staging ze studiem fotograficznym a nawet rozszerzyć profil na sprzedaż zdjęć w Internecie,
  • przewóz osób i przesyłek,
  • usługi IT (tworzenie stron, opieka nad stronami, reklama, copywriting, SEO, prowadzenie profili w mediach społecznościowych),
  • prowadzenie bloga lub tworzenie podcastów,
  • usługi fotografii i filmowania,
  • salon zabaw dla dzieci, miejsce na organizację urodzin czy innych imprez,
  • pośrednictwo ubezpieczeń,
  • restauracja lub pub,
  • sklep.

Te ostanie propozycje warto rozważyć jako możliwość prowadzenia działalności w ramach umowy franczyzy. Franczyzodawcą może być znana marka prowadząca sieć restauracji, barów, kawiarń lub sklepów. Niewątpliwą zaletą tego rodzaju umowy jest gotowy przepis na sukces – marka działa na rynku od lat i ma stabilną pozycję, generuje zyski. Franczyzodawca przekazuje nam swoją wiedzę i doświadczenia, zajmuje się reklamą i dalszym budowaniem marki. Minusem jest konieczność posiadania kapitału na przygotowanie miejsca na prowadzanie działalności oraz konieczność wnoszenia opłat dla franczyzodawcy przez cały okres trwania umowy.

Inne:

Jak otworzyć sklep z odzieżą używaną? Czy opłaca się jego prowadzenie?

Redakcja

Opłacalność hodowli alpak – hodowla alpaki oraz jej koszt utrzymania

Redakcja

Kopalnia kryptowalut – kopanie – na czym polega? Jak działa koparka?

Redakcja

Zostaw komentarz

Informujemy, że strona www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij Akceptuj, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij Czytaj więcej, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej. Akceptuj Czytaj więcej

Polityka prywatności