Pomysły na biznes

Pomysł na biznes w małym mieście

Pomysł na biznes w małym mieście

Rozpoczęcie każdej działalności gospodarczej powinno być poprzedzone solidnym rozeznaniem potrzeb i możliwości rynku. Warto również przed tym sprawdzić produkt oferując go pierwszym klientom za darmo. Jaką firmę w małym mieście otworzyć jako alternatywę dla pracy w korporacji? Co ma zrobić ze swoją wiedzą i potencjałem absolwent studiów pochodzący z prowincji, który po studiach chce wrócić do swojego małego miasta?

Miejskie dylematy biznesowe

W wielkim mieście wszystko wydaje się łatwiejsze – to ogromny rynek zbytu, na którym łatwo sprzedać produkt. Co innego mała mieścinka – mało ludzi, średnie zarobki, mnóstwo ubogich emerytów. Pomysł na biznes w małym mieście rodzi się w bólach. Ale to nie rozmiar miasta decyduje o powodzeniu w prowadzeniu firmy – sukces można odnieść w każdym miejscu, o ile dostosujemy nasze działania do miejscowych potrzeb.

Działalność biznesową w większości obszarów można prowadzić w każdym miejscu – tylko specyficzne działy produkcji wymagają określonych warunków geograficznych czy klimatycznych – agroturystyka czy zbieranie ziół w centrum stolicy raczej nie wypalą.

Pomysł na biznes w małym mieście – krok po kroku

Codziennie w naszym kraju zakładane jest około 800 nowych firm. Wśród nich są również takie mające siedzibę w małym mieście – a pomysł na biznes w małym mieście nie jest ani łatwy do wymyślenia, ani do wdrożenia. Ale próbować trzeba.

Działać należy ostrożnie, z namysłem. Entuzjazm zachować na etap opracowywania koncepcji produktu.

Pomysł na biznes w małym mieście – krok 1

Po pierwsze określmy charakter, a co za tym idzie, potencjał miejscowości. Czy jest miejscem atrakcyjnym turystycznie, jakie ma walory klimatyczne, jak jest skomunikowana. W miasteczku bez atrakcji turystycznych nie warto inwestować w branżę hotelarską, spa, wypożyczalnie sprzętu turystycznego i tym podobne działy gospodarki, które są związane z turystyką. Bez atrakcji nikt nie zjedzie z obwodnicy, żeby odwiedzić miasto, a co dopiero namówić kogoś takiego na urlop w tym miejscu.

Pomysł na biznes w małym mieście – krok 2

Po drugie zbadajmy potrzeby – co i komu w naszym małym miasteczku jest potrzebne. Albo inaczej – czego mieszkańcy nie mają, do jakich usług czy produktów mają utrudniony dostęp. W ten sposób szukamy niszy na rynku. Nie będzie nią kolejny second hand (sklep z odzieżą używaną), sklep z chińszczyzną, sklep spożywczy. Nisza to obszar zapomniany, niezaspokojony, taki ugór gospodarczy do obsiania. Jeśli taki znajdziemy – mamy to, czyli pomysł na biznes w małym mieście i szansę na sukces finansowy.

Pomysł na biznes w małym mieście – krok 3

Po trzecie wymyślmy branżę i pomysł na biznes – określmy nasz produkt. Zastanówmy się, co nam będzie potrzebne do prowadzenia firmy – inne są potrzeby firm stacjonarnych, inaczej działa przedsiębiorca działający w Internecie.

Pomysł na biznes w małym mieście – krok 4

Po czwarte zastanówmy się, czy nasz produkt ma być autorskim projektem czy też know – how jako przepis na sukces ma mieć swoje źródło we franczyzie.

Pomysł na biznes w małym mieście – krok 5

Po piąte policzmy pieniądze – te które mamy i te których potrzebujemy. Warto sięgnąć po pieniądze na start (pierwszą działalność gospodarczą można sfinansować z funduszy Urzędów Pracy) lub po fundusze unijne.

Małe miasto – mnogość zalet

Planując otwarcie firmy w małym mieście warto znać zalety biznesu w małym mieście – są one nie do przecenienia:

  • Niższe koszty prowadzenia działalności,
  • Mniejsza konkurencja,
  • Budowanie własnej marki w małym środowisku, w którym szybko można zaistnieć,
  • Tworzenie miejsc pracy dla miejscowej ludności – to ważne i dla rozwoju firmy, wzbogacenia się, ale również dla budowy własnego prestiżu jako przedsiębiorcy,
  • Niezależność, wolność w decydowaniu o czasie pracy i wypoczynku, możliwość wdrażania własnych projektów.

Niestety, jak wszystko w życiu, biznes w małym mieście ma też minusy:

  • Słaby popyt – mało klientów, bo mało mieszkańców,
  • Brak dochodów w pierwszych miesiącach działalności,
  • Przełamywanie przyzwyczajeń, wychodzenie poza zastane schematy przy promowaniu nowego produktu na rynku,
  • W małych miejscowościach brakuje specjalistów od księgowości – być może trzeba będzie osobiście zająć się rozliczaniem podatków, ZUS i innymi sprawami biurowymi.

Jaki pomysł na biznes w małym mieście warto wdrożyć?

W małej miejscowości można z sukcesem prowadzić firmy:

  • catering, catering dietetyczny,
  • home staging (przygotowywane nieruchomości na sprzedaż); warto połączyć home staging ze studiem fotograficznym a nawet rozszerzyć profil na sprzedaż zdjęć w Internecie,
  • przewóz osób i przesyłek,
  • usługi IT (tworzenie stron, opieka nad stronami, reklama, copywriting, SEO, prowadzenie profili w mediach społecznościowych),
  • prowadzenie bloga lub tworzenie podcastów,
  • usługi fotografii i filmowania,
  • salon zabaw dla dzieci, miejsce na organizację urodzin czy innych imprez,
  • pośrednictwo ubezpieczeń,
  • restauracja lub pub,
  • sklep.

Te ostanie propozycje warto rozważyć jako możliwość prowadzenia działalności w ramach umowy franczyzy. Franczyzodawcą może być znana marka prowadząca sieć restauracji, barów, kawiarń lub sklepów. Niewątpliwą zaletą tego rodzaju umowy jest gotowy przepis na sukces – marka działa na rynku od lat i ma stabilną pozycję, generuje zyski. Franczyzodawca przekazuje nam swoją wiedzę i doświadczenia, zajmuje się reklamą i dalszym budowaniem marki. Minusem jest konieczność posiadania kapitału na przygotowanie miejsca na prowadzanie działalności oraz konieczność wnoszenia opłat dla franczyzodawcy przez cały okres trwania umowy.

Inne:

Pomysły na biznes dla młodych ludzi

Redakcja

Amarantus – zboże XXI wieku. Opłacalność uprawy amarantusa

Redakcja

6 pomysłów na sklep – internetowy i stacjonarny

Redakcja

Zostaw komentarz

Informujemy, że strona www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij Akceptuj, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij Czytaj więcej, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej. Akceptuj Czytaj więcej

Polityka prywatności