Polska

Największe sieci franczyzowe w Polsce. TOP 5

Największe sieci franczyzowe w Polsce

W poradnikach o tematyce biznesu słowo franczyza pojawia się bardzo często. Prosta z pozoru definicja franczyzy jest powszechnie znana, ale niewiele osób rozumie mechanizmy, jakim podlegają podmioty decydujące się na współpracę w ramach sieci franczyzy.

Firma franczyzowa – pomysł na biznes bez… pomysłu

Franczyza jest rodzajem umowy o współpracy, w której franczyzodawca (znana marka, często o zasięgu międzynarodowym a nawet światowym) oraz franczyzobiorca prowadzą działalność w ramach sieci franczyzy. Nie są jednością – każda firma zachowuje swoją suwerenność prawną i finansową, ale łączy je ten sam model biznesowy.

Podpisując umowę franczyzy wstępujący do sieci nie musi wdrażać i testować własnego autorskiego pomysłu na działalność, a często nawet nie wymaga się od niego znajomości zagadnienia czy branży. Przychodząc „na gotowe” franczyzobiorca uzyskuje prawo do korzystania z:

  • Nazwy, logo, znaku handlowego, szyldu sklepowego franczyzodawcy,
  • Know –how, czyli wiedzy niejawnej na temat sposobu prowadzenia punktu w sieci franczyzy; franczyzodawca otrzymuje podręcznik operacyjny z kompletem procedur, receptur, wykazem kontrahentów, opisem mechanizmów obsługi klienta i wszystkimi innymi informacjami, które są niezbędne do osiągnięcia sukcesu, a które przez lata wypracował i sprawdził w praktyce franczyzodawca,
  • Pomocy i opieki franczyzodawcy; na wejściu jest to pomoc w zakresie analizy potrzeb rynkowych, lokalizacji i urządzania punktu franczycy, rekrutacji i szkoleń załogi; w trakcje umowy franczyzobiorca może korzystać ze wsparcia merytorycznego i logistycznego ze strony franczyzodawcy.

Sieć franczyzowa – koszt przystąpienia i działania w sieci

Ze względu na różne rodzaje franczyzy (dystrybucyjna czyli handlowa, usługowa oraz mieszana – punkt handlowy z usługami lub odwrotnie) różne są koszty rozpoczęcia działalności oraz koszty funkcjonowania w sieci franczyzowej.

Każdy potencjalny franczyzobiorca musi liczyć się z kosztami wynikającymi w umowy franczyzy: opłatą wstępną, opłatami bieżącymi dokonywanymi cyklicznie oraz składkami na wspólny fundusz reklamowy. Oprócz opłat wynikających z umowy każdy przedsiębiorca ponosi koszty: zakupu/wynajmu lokalu, wyposażenia punktu, remontów, transportu, zatrudnienia pracowników, ZUSu, podatków,  ubezpieczeń, mediów, usług telekomunikacyjnych itp.

Jaka jest wysokość opłat związanych przystąpieniem do sieci? W katalogu franczyz można znaleźć pozycje, gdzie nie ma opłaty wstępnej lub jest ona stosunkowo niewysoka – od 1 do 3 tysięcy złotych. Sieci sklepów franczyzowych dostępne są dla posiadaczy większego kapitału – tu obok opłat wstępnych najczęściej wymaga się kapitału na lokal i jego wyposażenie. Jeszcze wyższe opłaty spotykane są w przypadku sieci punktów gastronomicznych – to wartości od kilkudziesięciu tysięcy do ponad miliona. Franczyza hotelowa, to górna półka finansowa – franczyzobiorca bez kilkunastu lub kilkudziesięciu milionów nie ma szans na podpisanie umowy.

Podsumowując rozważania o kosztach działalności w ramach franczyzy warto zapamiętać: rozpoczęcie działalności poza siecią franczyzową jest zawsze trudniejsze i droższe, niż prowadzenie biznesu na licencji.

Jak stworzyć sieć franczyzową? O tym przeczytasz tutaj.

Sieci franczyzowe w Polsce

Początki franczyzy w naszym kraju przypadają na burzliwy czas przemian politycznych i gospodarczych. W roku 1989 Yves Rocher z Francji zadebiutowała jako pierwsza firma franczyzowa budująca swoją sieć w Polsce.

Pierwszym polskim franczyzodawcą był Mr Hamburger – od roku 1991 przez kilka lat bardzo szybko rozbudowywał sieć popularnych lokali gastronomicznych.

W roku 2000 ilość sieci franczyzy działających w Polsce przekroczyła setkę. W tym samym roku powołano do życia organizację zrzeszającą firmy udzielające franczyzy  na terenie RP –  Polska Organizacja Franczyzodawców. Członkowie POF opierają swoją działalność na przepisach Europejskiego Kodeksu Etyki Udzielania Franczyzy.

Według danych z „Raportu o rynku franczyzy” w  roku 2020 ilość sieci franczyzy w Polsce sięgnęła liczby 1310. Punkty franczyzowe prowadzi około 83 tysiące franczyzobiorców (większość z nich to biznesy rodzinne). W punktach zatrudnia się ponad 400 tysięcy pracowników.

Ranking sieci ze względu na ilość punktów:

  1. Sieci sklepów franczyzowych.
  2. Franczyza gastronomiczna.
  3. Koncepty edukacyjne.

Choć Polacy zaczynali przygodę z franczyzą od współpracy z marką zagraniczną, to dzisiaj 85% punktów franczyzowych pracuje w sieciach tworzonych przez polskich franczyzodawców – na każde 10 punktów franczyzy 8 to firmy tworzące rodzime sieci. W każdym roku w Polsce przybywa ponad 2 tysiące punktów.

Polscy franczyzodawcy z powodzeniem budują również sieci za granicą.

Lista liderów franczyzy na terenie Polski zawiera głównie sieci franczyzowe spożywcze sklepów oraz konceptów gastronomicznych.

Oto najczęściej wybierane w Polsce marki sieci franczyzowych:

  1. Żabka – sklep spożywczy oraz punkt sprzedaży kawy i przekąsek; niska opłata wstępna (5 tysięcy), nieobciążające opłaty bieżące.
  2. Carefour Express – ponad 600 sklepów spożywczych prowadzonych w modelu ajencyjnym.
  3. McDonald`s – pierwszy punkt sieci powstał w 2004 roku w Bydgoszczy. Obecnie 380 punktów w sieci prowadzą polscy franczyzobiorcy. Wejście do sieci nie jest łatwe – trzeba posiadać 1,2 ml złotych na opłatę wejściową oraz przejść przez gęste sito rekrutacyjne.
  4. Subway – w Polsce działa 130 punktów serwujących sandwiche i ciasteczka. Na wejście trzeba uiścić 8 tysięcy euro opłaty  i mieć przygotowane 300- 400 tysięcy złotych na urządzenie punktu.
  5. Al. Capone – sieć sklepów alkoholowych (obecnie około 40 punktów. Przystąpienie do sieci dla osób dysponujących kwotą około 200 tysięcy złotych.

E- franczyza – biznes przyszłości

O tym, że franczyza jest dobrym pomysłem na biznes, a Internet najlepszym miejscem, które ma niewyczerpalne zasoby możliwości zarabiania pieniędzy nie trzeba już chyba nikogo przekonywać. Kto jeszcze dwa – trzy miesiące temu miał odmienne zdanie, teraz je zmienia obserwując skutki gospodarcze pandemii. W czasie, gdy firmy działające w sposób konwencjonalny nie radziły sobie bez klientów i zamówień, ograniczały zatrudnienie lub zawieszały działalność, dość dobrze poradziły sobie punkty działające w sieciach franczyzy, gdzie część obciążeń wywołanych kryzysem wzięli na siebie franczyzodawcy. Bez pomocy tych ostatnich doskonale funkcjonowały  e-firmy w sieciach e-franczyzy  – nie tylko utrzymały się na rynku bez problemu, ale wiele z nich nawet zwiększyło przychody.

E franczyza działa głównie w obszarze e-commerce. Od tradycyjnej franczyzy różni ją to, że e-franczyzobiorca nie wnosi żadnych opłat wstępnych. Nie musi również martwić się o tworzenie sklepu internetowego – to zajecie wymaga umiejętności z obszaru IT, więc laicy musza zatrudnić specjalistów, a to oznacza wysokie koszty. W ramach umowy e-franczyzowej e-franczyzodawca daje dostęp do narzędzi służących do prowadzenia biznesu wraz ze wsparciem technicznym i merytorycznym. Powstająca firma franczyzowa otrzymuje także dostęp do bazy produktów. Podstawowym zadaniem firmy będzie pozyskiwanie klientów. Całą obsługę, łącznie z wysyłką towaru, bierze na siebie e-franczyzodawca. Zyski ze sprzedaży dzielone są miedzy stronami umowy e-franczyzy.

Są także e-franczyzy adresowane do właścicieli już istniejących sklepów internetowych. To propozycje dostępu do platform działających na zasadzie chmury, gdzie znajdują się towary określonych producentów. E-franczyzobiorcy mogą korzystać z tych zasobów, niczym z hurtowni w chmurze. W zamian za dostęp do platformy partycypują w miesięcznych kosztach hostingu. W niektórych umowach jest także zapis o udziale właściciela platformy w zyskach ze sprzedaży.

Współpraca w ramach e-franczyzy ma charakter bardziej otwarty, niż w modelach tradycyjnych – e-franczyzobiorca nie musi prowadzić własnej działalności gospodarczej. To także możliwość do prowadzenia działalności poza granicami kraju zamieszkania.

Inne:

Żary ze stacją MOYA

Redakcja

Dino Polska S.A. po trzecim kwartale 2019 r. z ponad 30-proc. wzrostem sprzedaży i dalszą ekspansją sieci marketów

Redakcja

Stacja MOYA w Rumunkach Skępskich

Redakcja

Zostaw komentarz

Informujemy, że strona www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij Akceptuj, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij Czytaj więcej, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej. Akceptuj Czytaj więcej

Polityka prywatności