Polska

Największe sieci franczyzowe w Polsce. TOP 5

Największe sieci franczyzowe w Polsce

W poradnikach o tematyce biznesu słowo franczyza pojawia się bardzo często. Prosta z pozoru definicja franczyzy jest powszechnie znana, ale niewiele osób rozumie mechanizmy, jakim podlegają podmioty decydujące się na współpracę w ramach sieci franczyzy.

Firma franczyzowa – pomysł na biznes bez… pomysłu

Franczyza jest rodzajem umowy o współpracy, w której franczyzodawca (znana marka, często o zasięgu międzynarodowym a nawet światowym) oraz franczyzobiorca prowadzą działalność w ramach sieci franczyzy. Nie są jednością – każda firma zachowuje swoją suwerenność prawną i finansową, ale łączy je ten sam model biznesowy.

Podpisując umowę franczyzy wstępujący do sieci nie musi wdrażać i testować własnego autorskiego pomysłu na działalność, a często nawet nie wymaga się od niego znajomości zagadnienia czy branży. Przychodząc „na gotowe” franczyzobiorca uzyskuje prawo do korzystania z:

  • Nazwy, logo, znaku handlowego, szyldu sklepowego franczyzodawcy,
  • Know –how, czyli wiedzy niejawnej na temat sposobu prowadzenia punktu w sieci franczyzy; franczyzodawca otrzymuje podręcznik operacyjny z kompletem procedur, receptur, wykazem kontrahentów, opisem mechanizmów obsługi klienta i wszystkimi innymi informacjami, które są niezbędne do osiągnięcia sukcesu, a które przez lata wypracował i sprawdził w praktyce franczyzodawca,
  • Pomocy i opieki franczyzodawcy; na wejściu jest to pomoc w zakresie analizy potrzeb rynkowych, lokalizacji i urządzania punktu franczycy, rekrutacji i szkoleń załogi; w trakcje umowy franczyzobiorca może korzystać ze wsparcia merytorycznego i logistycznego ze strony franczyzodawcy.

Sieć franczyzowa – koszt przystąpienia i działania w sieci

Ze względu na różne rodzaje franczyzy (dystrybucyjna czyli handlowa, usługowa oraz mieszana – punkt handlowy z usługami lub odwrotnie) różne są koszty rozpoczęcia działalności oraz koszty funkcjonowania w sieci franczyzowej.

Każdy potencjalny franczyzobiorca musi liczyć się z kosztami wynikającymi w umowy franczyzy: opłatą wstępną, opłatami bieżącymi dokonywanymi cyklicznie oraz składkami na wspólny fundusz reklamowy. Oprócz opłat wynikających z umowy każdy przedsiębiorca ponosi koszty: zakupu/wynajmu lokalu, wyposażenia punktu, remontów, transportu, zatrudnienia pracowników, ZUSu, podatków,  ubezpieczeń, mediów, usług telekomunikacyjnych itp.

Jaka jest wysokość opłat związanych przystąpieniem do sieci? W katalogu franczyz można znaleźć pozycje, gdzie nie ma opłaty wstępnej lub jest ona stosunkowo niewysoka – od 1 do 3 tysięcy złotych. Sieci sklepów franczyzowych dostępne są dla posiadaczy większego kapitału – tu obok opłat wstępnych najczęściej wymaga się kapitału na lokal i jego wyposażenie. Jeszcze wyższe opłaty spotykane są w przypadku sieci punktów gastronomicznych – to wartości od kilkudziesięciu tysięcy do ponad miliona. Franczyza hotelowa, to górna półka finansowa – franczyzobiorca bez kilkunastu lub kilkudziesięciu milionów nie ma szans na podpisanie umowy.

Podsumowując rozważania o kosztach działalności w ramach franczyzy warto zapamiętać: rozpoczęcie działalności poza siecią franczyzową jest zawsze trudniejsze i droższe, niż prowadzenie biznesu na licencji.

Jak stworzyć sieć franczyzową? O tym przeczytasz tutaj.

Sieci franczyzowe w Polsce

Początki franczyzy w naszym kraju przypadają na burzliwy czas przemian politycznych i gospodarczych. W roku 1989 Yves Rocher z Francji zadebiutowała jako pierwsza firma franczyzowa budująca swoją sieć w Polsce.

Pierwszym polskim franczyzodawcą był Mr Hamburger – od roku 1991 przez kilka lat bardzo szybko rozbudowywał sieć popularnych lokali gastronomicznych.

W roku 2000 ilość sieci franczyzy działających w Polsce przekroczyła setkę. W tym samym roku powołano do życia organizację zrzeszającą firmy udzielające franczyzy  na terenie RP –  Polska Organizacja Franczyzodawców. Członkowie POF opierają swoją działalność na przepisach Europejskiego Kodeksu Etyki Udzielania Franczyzy.

Według danych z „Raportu o rynku franczyzy” w  roku 2020 ilość sieci franczyzy w Polsce sięgnęła liczby 1310. Punkty franczyzowe prowadzi około 83 tysiące franczyzobiorców (większość z nich to biznesy rodzinne). W punktach zatrudnia się ponad 400 tysięcy pracowników.

Ranking sieci ze względu na ilość punktów:

  1. Sieci sklepów franczyzowych.
  2. Franczyza gastronomiczna.
  3. Koncepty edukacyjne.

Choć Polacy zaczynali przygodę z franczyzą od współpracy z marką zagraniczną, to dzisiaj 85% punktów franczyzowych pracuje w sieciach tworzonych przez polskich franczyzodawców – na każde 10 punktów franczyzy 8 to firmy tworzące rodzime sieci. W każdym roku w Polsce przybywa ponad 2 tysiące punktów.

Polscy franczyzodawcy z powodzeniem budują również sieci za granicą.

Lista liderów franczyzy na terenie Polski zawiera głównie sieci franczyzowe spożywcze sklepów oraz konceptów gastronomicznych.

Oto najczęściej wybierane w Polsce marki sieci franczyzowych:

  1. Żabka – sklep spożywczy oraz punkt sprzedaży kawy i przekąsek; niska opłata wstępna (5 tysięcy), nieobciążające opłaty bieżące.
  2. Carefour Express – ponad 600 sklepów spożywczych prowadzonych w modelu ajencyjnym.
  3. McDonald`s – pierwszy punkt sieci powstał w 2004 roku w Bydgoszczy. Obecnie 380 punktów w sieci prowadzą polscy franczyzobiorcy. Wejście do sieci nie jest łatwe – trzeba posiadać 1,2 ml złotych na opłatę wejściową oraz przejść przez gęste sito rekrutacyjne.
  4. Subway – w Polsce działa 130 punktów serwujących sandwiche i ciasteczka. Na wejście trzeba uiścić 8 tysięcy euro opłaty  i mieć przygotowane 300- 400 tysięcy złotych na urządzenie punktu.
  5. Al. Capone – sieć sklepów alkoholowych (obecnie około 40 punktów. Przystąpienie do sieci dla osób dysponujących kwotą około 200 tysięcy złotych.

E- franczyza – biznes przyszłości

O tym, że franczyza jest dobrym pomysłem na biznes, a Internet najlepszym miejscem, które ma niewyczerpalne zasoby możliwości zarabiania pieniędzy nie trzeba już chyba nikogo przekonywać. Kto jeszcze dwa – trzy miesiące temu miał odmienne zdanie, teraz je zmienia obserwując skutki gospodarcze pandemii. W czasie, gdy firmy działające w sposób konwencjonalny nie radziły sobie bez klientów i zamówień, ograniczały zatrudnienie lub zawieszały działalność, dość dobrze poradziły sobie punkty działające w sieciach franczyzy, gdzie część obciążeń wywołanych kryzysem wzięli na siebie franczyzodawcy. Bez pomocy tych ostatnich doskonale funkcjonowały  e-firmy w sieciach e-franczyzy  – nie tylko utrzymały się na rynku bez problemu, ale wiele z nich nawet zwiększyło przychody.

E franczyza działa głównie w obszarze e-commerce. Od tradycyjnej franczyzy różni ją to, że e-franczyzobiorca nie wnosi żadnych opłat wstępnych. Nie musi również martwić się o tworzenie sklepu internetowego – to zajecie wymaga umiejętności z obszaru IT, więc laicy muszą zatrudnić specjalistów, a to oznacza wysokie koszty. W ramach umowy e-franczyzowej e-franczyzodawca daje dostęp do narzędzi służących do prowadzenia biznesu wraz ze wsparciem technicznym i merytorycznym. Powstająca firma franczyzowa otrzymuje także dostęp do bazy produktów. Podstawowym zadaniem firmy będzie pozyskiwanie klientów. Całą obsługę, łącznie z wysyłką towaru, bierze na siebie e-franczyzodawca. Zyski ze sprzedaży dzielone są między stronami umowy e-franczyzy.

Są także e-franczyzy adresowane do właścicieli już istniejących sklepów internetowych. To propozycje dostępu do platform działających na zasadzie chmury, gdzie znajdują się towary określonych producentów. E-franczyzobiorcy mogą korzystać z tych zasobów, niczym z hurtowni w chmurze. W zamian za dostęp do platformy partycypują w miesięcznych kosztach hostingu. W niektórych umowach jest także zapis o udziale właściciela platformy w zyskach ze sprzedaży.

Współpraca w ramach e-franczyzy ma charakter bardziej otwarty, niż w modelach tradycyjnych – e-franczyzobiorca nie musi prowadzić własnej działalności gospodarczej. To także możliwość do prowadzenia działalności poza granicami kraju zamieszkania.

Inne:

Już 225 stacji sieci MOYA

Redakcja

Sieć sklepów Dino wycofuje ze sprzedaży jaja z chowu klatkowego, tzw. „trójki”.

Redakcja

MOYA Winnica – podróż szlakiem doskonałych win

Redakcja

Zostaw komentarz

Informujemy, że strona www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij Akceptuj, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij Czytaj więcej, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej. Akceptuj Czytaj więcej

Polityka prywatności