Pomysły na biznes

Rynek wynajmu samochodów, czyli opłacalność wypożyczalni samochodów

Rynek wynajmu samochodów, czyli opłacalność wypożyczalni samochodów

Panuje powszechne przekonanie, że prawie każdy posiada samochód. W rozwiniętych krajach świata samochodów jest prawie tyle, co mieszkańców. Wiele osób posiada więc niż jeden pojazd czterokołowy. Z pozoru może wydawać się, że biznes polegający na wypożyczalni samochodów ma bardzo duże szanse powodzenia. Praktyka pokazała, że osoby, które zainwestowały w wypożyczalnię samochodów, mają doskonale prosperującą działalność gospodarczą.

Zapotrzebowanie na wypożyczenie samochodu – perspektywy biznesu

Samochód to jedno z podstawowych dóbr, do których posiadania dąży człowiek. Pozwala na komfortowe przemieszczanie się bez liczenia na łaskę i niełaskę komunikacji miejskiej, bez dostosowywania swojego planu dnia do rozkładu jazdy. Samochód to mobilność – można dojechać w dowolne miejsce, a nie tylko do określonego przystanku. Z wypożyczalni samochodów korzysta wiele różnych grup ludzi: turyści, właściciele firm, osoby, które potrzebują transportu na lotnisko, młode pary i klienci, którzy chcą przywieść rzeczy o większych gabarytach. Opłacalność wypożyczalni samochodów rośnie w dużych aglomeracjach. Na rynku jest wiele form wynajmu aut, dzięki temu każdy, kto ma potrzebę wypożyczenia pojazdu, znajdzie najkorzystniejszą dla siebie opcję: wynajem krótkoterminowy jest droższy niż wypożyczenie auta na dłużej.

Zróżnicowana flota – istotny czynnik brany pod uwagę przy opłacalności wypożyczalni

Tajemnicą sukcesu i opłacalności biznesu, jakim jest wypożyczalnia samochodów, jest zróżnicowana flota dopasowana do potrzeb różnego typu klientów. Osoby zainteresowane konkretnym wyposażeniem auta znajdą w wypożyczalni niewielkie auta miejskie, samochody kompaktowe, limuzyny, auta luksusowe i dostawcze do 3,5 tony oraz osobowe busy. Tylko w ciągu roku liczba wynajmowanych samochodów wzrosła o 10%, co pokazuje wielkie perspektywy rozwojowe dla tego rynku.

Wynajem samochodów dla małych i średnich firm

Samochód jest niezbędnym narzędziem do prowadzenia działalności gospodarczej. Jednak zakup kilku pojazdów firmowych dla niewielkich przedsiębiorstw to nie lada wyzwanie finansowe. Znacznie tańszym wyjściem jest wynajem długoterminowy. Korzystna cena, samochody różnej klasy i warunki umowy dostosowane do potrzeb przedsiębiorcy, to najważniejsze powody, dla których właściciele firm decydują się na korzystanie z usług wypożyczalni. Oczekują usług kompleksowych.

Duże korporacje i mniejsze wypożyczalnie

Wypożyczalnie samochodowe to rynek z dużym potencjałem. Świadczy o tym zgodne funkcjonowanie dwóch grup wypożyczalni: wielkich międzynarodowych koncernów i mniejszych wypożyczalni o zasięgu lokalnym.

Najważniejsi klienci

Obserwatorzy rynku wynajmu samochodów dostrzegają kilka najważniejszych grup klientów: turyści, klienci biznesowi i assistance.

Turystyka i pojawienie się tanich linii lotniczych to jeden z motorów napędowych dla tego biznesu. Samochody chętnie wypożyczają turyści krajowi i zagraniczni. Popularne jest wypożyczanie auta, aby dojechać do lotniska. Z kolei klienci biznesowi potrzebują samochodów dla swoich gości i pracowników. Coraz powszechniejsze jest wypożyczanie samochodów do obsługi konkretnego projektu.

Kupowanie samochodów, z których będzie korzystało się sporadycznie i utrzymywanie ich jest nieekonomiczne. Jednak najważniejsi są tzw. klienci assistance. Pod tym pojęciem należy rozumieć wszelkie firmy ubezpieczeniowe, które wynajmują samochody jako pojazdy zastępcze dla swoich klientów. Na współpracę z ubezpieczycielami mają szansę większe wypożyczalnie znajdujące się w sieci franczyzowej. Ilość zleceń typu assistance znacznie poprawia opłacalność wypożyczalni samochodów.

Najlepsza lokalizacja pod biznes wypożyczalni samochodów

Na opłacalność wypożyczalni samochodów ma wpływ lokalizacja. Najwięcej zarabiają wypożyczalnie mające siedzibę w sąsiedztwie lotnisk, dworców kolejowych czy centrum przesiadkowego.

Kolejną dobrą lokalizacją są strefy ekonomiczne, gdzie można liczyć na klienta biznesowego. Opłacalność wypożyczalni samochodów może okazać się wysoka nawet w mniejszych miastach, gdzie konkurencja jest znacznie mniejsza. Świetną lokalizacją są znane miejscowości turystyczne. Parking powinien znajdować się jak najbliżej biura – musi być ogrodzony i nadzorowany. Jest to warunek bezpieczeństwa samochodów. Dobrą lokalizacją jest sąsiedztwo ruchliwej drogi przy wylocie z miasta. Wypożyczalnia powinna współpracować z myjnią, aby po każdym wypożyczeniu umyć pojazd.

Inaczej wygląda sytuacja w przypadku biznesu, jakim jest wypożyczalnia kamperów – odnosimy wrażenie, że te mogą być zlokalizowane w różnorodnych miejscach i miejscowościach. Ważne, aby była widoczna 😉

Duże koszty początkowe biznesu związanego z wypożyczaniem samochodów

Założenie wypożyczalni nie jest tanie. Trzeba dysponować zróżnicowanymi samochodami. Pojazdy można nabyć na kredyt lub wziąć w leasing. Stałymi kosztami biznesowymi są: przeglądy, serwisowanie i wymiana ogumienia oraz tankowanie. Koszt 20 samochodów to około 1,5 miliona złotych. Miesięczne utrzymanie mniejszych samochodów to ok 1,5 tysiąca za sztukę, większych, bardziej prestiżowych aut – nawet kilka tysięcy złotych. Opłacalność wypożyczalni samochodów zwiększa wypożyczanie przyczep.

Wypożyczalnia samochodów to biznes z dużymi perspektywami rozwoju. Samochodu na różne nietypowe okazje może potrzebować zarówno klient indywidualny, jak i biznesowy. Warunkiem sukcesu jest posiadanie zróżnicowanej floty i dogodnej lokalizacji oraz solidnych partnerów biznesowych.

Inne:

Produkcja zabawek w domu-poradnik dla początkujących

Redakcja

Sprzedaż warzyw z własnej uprawy

Redakcja

Jak otworzyć lombard? W jaki sposób działa lombard i gdzie go założyć?

Redakcja

Zostaw komentarz

Informujemy, że strona www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij Akceptuj, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij Czytaj więcej, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej. Akceptuj Czytaj więcej

Polityka prywatności