Pomysły na biznes

Jak otworzyć własną kawiarnię? A może franczyza?

Jak otworzyć własną kawiarnię A może franczyza

Pojawiają się i znikają… Z obserwacji miejskiej przestrzeni publicznej wnioskować można, że takie zjawisko dotyczy głównie lokali gastronomicznych – restauracji i kawiarń. Jest więc pewne, że prowadzenie własnej kawiarni to popularny, wielokrotnie powielany pomysł na własny biznes i jednocześnie jest to biznes bardzo wymagający i nie zawsze przynoszący zyski. Własna kawiarnia krok po kroku – oto vademecum wiedzy dla przyszłych właścicieli kawiarni.

Jak otworzyć własną kawiarnię – krok pierwszy

Najpierw powinien być pomysł. Pomysł na co? No właśnie – to jest istotne, koncepcja przyszłej kawiarni. Ta koncepcja często rodzi się w marzeniach, w wyobraźni i jest oderwana od rzeczywistości. Jak bardzo i jak często możemy się przekonać oglądając popularny program telewizyjny, w którym znana restauratorka ratuje bliskie plajty biznesy. Większość z właścicieli budowała swój biznes w oparciu o marzenia. Początki były obiecujące, a potem coraz mniejsze dochody.

Marzenia są bardzo istotne, ale nie mogą zastąpić ekonomicznej analizy rynku. Najpierw należy sprawdzić lokalny rynek pod względem nasycenia lokalami typu kawiarnia. Następnie porównać oferty, koncepty, menu, godziny otwarcia, wystrój – wszystko to, co może mieć wpływ na sprzedaż.

Z porównania powinniśmy wyciągnąć wnioski:

  • Czy brakuje kawiarń w mieście? Jeśli tak, to jakich?
  • Jaka grupa społeczna nie może zaspokoić swoich potrzeb?

Dla przykładu: jeśli w okolicy działa kawiarnia z głośną muzyką i ogródkiem piwnym, transmisjami meczów w TV, to raczej na pewno nie będą tu przychodzili seniorzy. Osoby starsze wstają wcześnie, chodzą na zakupy lub do kościoła – propozycja dla nich może być mała kawiarenka z codzienną prasą, kawą z ekspresu, ciepłym rogalikiem.

Własna kawiarnia – krok drugi

To zarejestrowanie działalności lub rozszerzenie już prowadzonej. Rejestru działalności jednoosobowej można dokonać online na stronie CEIDG. Podczas wypełniania formularza rejestracyjnego podajemy kody PKD przyszłej działalności oraz inne informacje o firmie (adres, sposób opodatkowania i ozusowania, sposób prowadzenia księgowości, numer konta firmowego itp.

Własna kawiarnia – lokal, czyli krok trzeci

Ze względu na znaczenie tego elementu powinien on być na miejscu pierwszym kolejnych kroków. Lokal musi spełniać wymogi budowalne, sanitarne, ppoż no i przede wszystkim być w dobrej lokalizacji.

Szczęśliwi posiadacze własnego lokalu mają skarb – inni muszą kupić lub wynająć lokal. Warto rozpocząć poszukiwania w urzędzie gminy –  w zakładzie komunalnym, który często dysponuje lokalami na sprzedaż lub wynajem (mienie komunalne bardzo często usytuowane jest w centrum miasta, a to dla kawiarni atut lokalizacyjny).

Otwarcie kawiarni formalności urzędowe – krok czwarty

Przejście tego etapu wymaga czasu, cierpliwości, zdrowia i samozaparcia. Zdobycie wszystkich urzędowych papierków może zająć nawet kilka tygodni. Wśród wymaganych formalności najważniejsze to:

  • Projekty budowalne, technologiczne, branżowe wymagane podczas budowy lub remontu obiektu,
  • Protokoły kontrolne inspektora nadzoru budowlanego, straży pożarnej,
  • Atesty Państwowego Zakładu Higieny na sprzęty kuchenne; atesty na farby, meble, posadzki itp.
  • Zgoda stacji SANEPID na prowadzenie lokalu gastronomicznego; wymogów do spełnienia jest dużo – zanim poprosimy pracowników stacji o wydanie zgody zapoznajmy się z listą wymogów, jakie należy spełnić,
  • Badania lekarskie i SANEPID zatrudnionych pracowników,
  • Odbiór lokalu przez Państwową Inspekcję Pracy,
  • Koncesja na alkohol, jeśli taki zamierzamy sprzedawać w lokalu,
  • Zgody na szyldy i reklamy zewnętrzne.

Wyposażenie kawiarni – co potrzeba mieć na starcie?

Wyposażenie lokalu to temat szeroki. Są to zarówno meble, elementy dekoracyjne, oświetlenie, lady barowe, półki, lady chłodnicze, kasa, naczynia, sztućce, tace, zmywarki, wentylacja, klimatyzacja i wiele innych. Najważniejszym elementem wyposażenia jest ekspres do kawy. Można kupić nowy lub używany lub wziąć w leasing. Nowy ekspres to wydatek między 12 -45 tysięcy złotych. Używany ma sens, jeśli jest dobrej marki i nie ma więcej jak 2-3 lata. Kupując ekspres mamy wolność wybory w zakresie marki kawy oraz ilości zakupów, ale ponosimy koszty dostawy oraz konserwacji lub napraw sprzętu. Mając umowę leasingową nie martwimy się o konserwację i naprawę, nie obciążają nas koszty dostawy, ale musimy co miesiąc zakupić określoną w umowie ilość kawy. Poza tym panuje powszechne przekonanie, że ekspresy oraz kawa kupowane w leasingu mają zawyżone ceny.

Jak otworzyć kawiarnię – koszty

Obliczenie kosztów musi uwzględniać przede wszystkim wielkość i przeznaczenie lokalu. Mniejsze wydatki poniesie właściciel lokalu, więcej wyda wynajmujący. Koszt adaptacji lokalu deweloperskiego lub innego, który nie był dotychczas wykorzystywany na działalność gastronomiczną jest wysoki – w przeciwieństwie do urządzenia kawiarni w miejscu, gzie wcześniej była kawiarnia czy restauracja. Poza dostosowaniem lokalu najwięcej wydamy na wyposażenie, a szczególnie na ekspres. Ważnymi kosztami są także działania marketingowe – zarówno reklama tradycyjna jak i medialna oraz promocje cenowe na otwarcie lokalu.

Otwarcie kawiarni – dofinansowanie

Jeśli obciążenie kosztami uruchomienia kawiarni jest zbyt duże warto sięgnąć po dofinasowanie. W tym celu należy odwiedzić urząd pracy i zapytać o dotacje na prowadzenie działalności gospodarczej. Na pewno znajdą propozycje dla siebie osoby, które założyły pierwszą firmę.

Własna kawiarnia – zarobki

Obliczając zarobki uwzględnić należy miesięczne koszty opłat za media, zakup towaru, wynagrodzenia pracowników, podatki, ZUS, czynsz za wynajem. Przyjmuje się, że rentowna jest kawiarnia, z której dochód stanowi 20% przychodu. Istotna kwestią jest także zwrot kosztów poniesionych na wejściu. Przy 20% zysku nakłady powinny zwrócić się po 2-3 latach.

Własna marka czy kawiarnia – franczyza?

Realizacja autorskiego pomysłu na biznes i budowanie własnej marki jest trudne. Być może lepiej skorzystać z oferty franczyzodawców rekrutujących do swoich sieci franczyzowych. Franczyza kawiarniana jest korzystna dla tych, którzy nie mają własnego konceptu i chcą prowadzić dochodowy interes w oparciu o sprawdzony model biznesowy.

Sprawdź również franczyzy kawiarni w naszym katalogu!

Inne:

Hodowla zwierząt futerkowych w Polsce i w Europie – wstydliwy relikt przeszłości, czy ważna gałąź gospodarki?

Redakcja

Jak otworzyć sklep z odzieżą używaną? Czy opłaca się jego prowadzenie?

Redakcja

Wyprowadzanie psów dobrym pomysłem na biznes?

Redakcja

Zostaw komentarz

Informujemy, że strona www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij Akceptuj, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij Czytaj więcej, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej. Akceptuj Czytaj więcej

Polityka prywatności