Pomysły na biznes

Jak otworzyć własną kawiarnię? Kilka najważniejszych porad! Sprawdź

Jak otworzyć własną kawiarnię? Kilka najważniejszych porad! Sprawdź

Prowadzenie własnej kawiarni wielu osobom wydaje się łatwym i przyjemnym sposobem na biznes. Tymczasem trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że prawdziwe życie bardzo często przeczy wszelkim wyobrażeniom. Praca w gastronomii jest bardzo wymagająca i czasochłonna, a utrzymanie się na rynku wymaga wiele zachodu. O czym powinny pamiętać osoby zadające pytanie, jak otworzyć własną kawiarnię? Oto kilka czynników, na które trzeba zwrócić uwagę, aby znacznie zwiększyć swoje szanse na sukces.

Odpowiednia lokalizacja

Lokalizacja to czynnik, który ma najważniejsze znaczenie przy każdym biznesie gastronomicznym, a zwłaszcza przy kawiarni. Jeśli chodzi o restauracje, to zaufani klienci są w stanie dotrzeć do nich nawet z daleka – kawiarnie jednak nie mogą liczyć na to samo. Na rynku kawiarnianym panuje spora konkurencja — kawę można kupić nie tylko w lokalu, ale także niemal w każdym sklepie na stacji benzynowej.

Osoby zastanawiające się, jak otworzyć własną kawiarnię, powinny zdawać sobie sprawę z tego, że lokalizacja w ruchliwym miejscu to połowa sukcesu. Przy poszukiwaniu idealnego lokalu trzeba wziąć także pod uwagę rodzaj panującego w danym miejscu ruchu. W przypadku kawiarni położonej w dzielnicy biznesowej, trzeba liczyć się z tym, że większość klientów będzie zamawiała napoje na wynos – w drodze do pracy. Lokale umiejscowione w pobliżu akademików i uczelni powinny oferować klientom przyjemny klimat, idealny do odpoczynku, nauki i pracy. Dobrym pomysłem jest otwarcie lokalu w centrum handlowym – tutaj w menu powinny znaleźć się zarówno propozycje na wynos, jak i takie, które można spożyć na miejscu, najlepiej w duecie z pysznym ciastkiem.

Nie ma co ukrywać – dla większości początkujących biznesmenów jednym z głównych czynników przy wyborze lokalu na kawiarnię, będzie cena. Warto także upewnić się, że konkretny lokal spełnia wszystkie wymagania sanitarne i techniczne – koniecznie przed podpisaniem umowy. Oczywiście, nie bez znaczenia jest konkurencja w pobliżu – szanse na sukces są znacznie mniejsze, jeśli w najbliższej okolicy działają już lokale tego typu.

Jak otworzyć własną kawiarnię – stworzenie biznesplanu

Każda osoba, która nosi się z zamiarem otwarcia własnego biznesu, powinna sporządzić biznesplan. Nie inaczej jest w przypadku kawiarni. Biznesplan to dokument, który składa się nie tylko przy staraniach o różnego rodzaju dotacje, ale także tworzy dla samego siebie. Może stanowić wyznacznik co do tego, jak otworzyć własną kawiarnię, by zwiększyć szanse na sukces. W biznesplanie warto krok po kroku opisać swoje kolejne działania, oszacować koszty, a także zapisać prognozowane przychody. Dzięki temu można stwierdzić, czy dana inwestycja będzie w ogóle się opłacać. W biznesplanie warto także opracować strategię marketingową oraz nakreślić tożsamość marki – wszystko to, co pozwoli wyróżnić się na tle innych, podobnych biznesów działających na rynku.

Co z formalnościami?

Wielu osobom zastanawiającym się, jak otworzyć własną kawiarnię, wydaje się, że najtrudniejszym etapem jest założenie działalności gospodarczej. Tymczasem jest to stosunkowo prosty etap, który w całości można załatwić online. Osoby, który marzą o własnej kawiarni, muszą jednak zdawać sobie sprawę z tego, że powinny spełniać o wiele więcej wymogów. Możliwość prowadzenia kawiarni w danym miejscu powinna zostać uzgodniona z inspektoratem nadzoru budowlanego. Dodatkowo, każda działalność gastronomiczna koniecznie musi spełniać wymogi sanepidu, które nie zawsze są łatwe w realizacji. Dotyczą najróżniejszych kwestii, takich jak powierzchnia lokali, ulokowanie zlewozmywaków oraz wyposażenie kuchni. Przedsiębiorca powinien również zatroszczyć się o dopilnowanie wszelkich wymaganych formalności w zus-ie i urzędzie skarbowym. Ciężko wyobrazić sobie klimatyczną kawiarnię bez dobrej muzyki – osoby, które zamierzają iść tym tropem, muszą podpisać umowę z zaiks-em.

Wyposażenie kawiarni

Początkujący przedsiębiorcy, którzy myślą nad tym, jak otworzyć własną kawiarnię, nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, że potrzebują całkiem sporego kapitału. Specjaliści, którzy już działają na rynku twierdzą, że otwarcie własnego lokalu będzie wiązać się z kosztami w wysokości 150 – 200 000 zł.

Odpowiednie wyposażenie jest bardzo ważna – liczy się nie tylko wybór profesjonalnych ekspresów, ale także maszyn do bitej śmietany, sokowirówek, blenderów, maszyn do lodów, chłodziarek, zmywarek gastronomicznych, zamrażarek i lad chłodniczych. Inwestycja w sprzęt dobrej jakości to pewność, że będzie służył on przez wiele kolejnych lat bez częstych awarii, które mogą spowodować niepotrzebne przestoje w pracy.

Osoby, które nie posiadają odpowiednich funduszy na zakup wszystkich koniecznych urządzeń, mogą skorzystać z leasingu dla przedsiębiorców. Dzięki temu można korzystać z naprawdę wyjątkowego i wysokojakościowego sprzętu do kawiarni bez konieczności jego kupowania.

W przypadku kawiarni trzeba także wziąć pod uwagę wydatki na elementy wyposażenia – takie jak meble, oświetlenie i dekoracje, a także zastawę i pozostałe akcesoria. Nic nie wolno pozostawić losowi – każdy detal wyposażenia ma ogromne znaczenie, jeśli chodzi o atmosferę i odbiór lokalu przez klientów.

Marketing jest bardzo ważny

Początkujący przedsiębiorcy, którzy zastanawiają się, jak założą własną kawiarnię, absolutnie nie mogą pominąć również kwestii promowania. Wystrój, pyszna kawa i przemyślany koncept nie wystarczą, by przyciągnąć klientów. Niezbędna jest również dobra reklama. Osoby, które chcą jak najszybciej zacząć zarabiać, powinny zadbać o to, by klienci gościli w lokalu już od pierwszego dnia jego działalności. Działania marketingowe warto więc prowadzić jeszcze przed otwarciem kawiarni.

W tym celu koniecznie należy wykorzystać potęgę internetu. Wizytówka w Google Maps, profile w social mediach, własna strona internetowa – to wszystko pozwala znacznie poszerzyć grono potencjalnych klientów. Dobrym pomysłem jest również inwestycja niewielkiej ilości gotówki w reklamy na Facebooku lub Google – są one dość tanie, a mogą zapewnić naprawdę wymierne efekty. Dzięki temu kawiarnia ma znacznie ułatwiony start.

Nieco więcej uwagi warto poświęcić prowadzeniu profilu w mediach społecznościowych. Umożliwiają one nie tylko prezentację dostępnych produktów, ale także wchodzenie w interakcje z potencjalnymi klientami, informowanie ich o bieżących akcjach rabatowych i promocjach, a także sprawdzanie ich opinii. W social media można zbudować naprawdę szerokie grono lojalnych klientów, którzy czują się silnie związani z marką i chętnie korzystają z jej oferty.

Podsumowując, odpowiedź na pytanie, jak otworzyć własną kawiarnię, nigdy nie jest prosta. Przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu biznesu trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników, a przede wszystkim przygotować solidny i rzetelny biznesplan. Zakłamywanie rzeczywistości nic nie da – warto rzetelnie podejść do sprawy, biorąc pod uwagę, że większość kawiarni upada w pierwszym roku swojej działalności. Dlatego warto zrobić wszystko, by już od samego początku maksymalizować swoje szanse na sukces.

Inne:

Pomysł na biznes 2020

Redakcja

Pomysł na biznes – pracownia krawiecka w domu

Redakcja

Hodowla zwierząt futerkowych w Polsce i w Europie – wstydliwy relikt przeszłości, czy ważna gałąź gospodarki?

Redakcja

Zostaw komentarz

Informujemy, że strona www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij Akceptuj, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij Czytaj więcej, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej. Akceptuj Czytaj więcej

Polityka prywatności