Dobre wyniki finansowe firmy to bodziec do rozwoju, do podejmowania decyzji o zmianach inwestycyjnych, do szerszego zakresu działania, do wchodzenia na nowe rynki. Ale firma nie musi robić tego zmieniając się radykalnie – przeciwnie może swój model biznesowy zaoferować innych podmiotom w ramach umowy franczyzy. Tworzenie sieci franczyzowej jest więc sposobem na rozwój własnej marki.
I tym zostaniesz… Franczyzodawcą…
Jak nim zostać? Najpierw trzeba sobie odpowiedzieć na wiele pytań i przeanalizować mnóstwo aspektów prawnych i biznesowych. Sprzedaż licencji musi dokonywać się w warunkach minimalnego ryzyka upadku punktów franczyzowych. Każde zamknięcie takiego punktu, do uszczerbek finansowy i wizerunkowy dla franczyzodawcy.
Przed rozpoczęciem rekrutacji do sieci warto mieć jasność co do:
- Warunków prawnych tworzenia sieci franczyzy na danym terenie, w tym również barier prawnych wewnątrz firmy,
- Stanu modelu biznesu firmy – czy jest on już na tyle okrzepły i sprawdzony, że może być przekazany innym do stosowania w punktach sieci franczyzowej,
- Możliwości opisania modelu w formie know-how i podręcznika operacyjnego – czy wszystko co robimy w firmie da się opisać,
- Własnych umiejętności przekazywania wiedzy o biznesie, posiadania możliwości i chęci wspierania franczyzobiorców podpisujących umowy franczyzy.
Jeśli uznamy, że gotowi jesteśmy dzielić się ze światem swoim pomysłem na przedsiębiorczość, to można zaczynać tworzyć sieć franczyzy.
Sieć franczyzowa – budowa krok po kroku
Ocena własnych możliwości
Aby oferować coś na sprzedaż, trzeba znać wartość tego czegoś. Dlatego konieczne jest przyjrzenie się osiągnięciom i oszacowanie możliwości firmy.
Do tego potrzebne jest doświadczenie, więc ilość lat na rynku. Przydają się również dobre wyniki finansowe – bez tego nikt nie kupi naszej licencji. Warto również sprawdzić jakie jest miejsce naszej firmy wśród konkurencji – potencjalni franczyzobiorcy wolą mieć ułatwioną drogę do przebijania się na rynku.
Firmy z wieloletnim doświadczeniem, oferujące unikalny produkt, które testują od lat skuteczny model biznesu, który daje znaczne zyski są gotowe do tworzenia sieci franczyzowej.
Pakiet na sprzedaż, czyli co od franczyzodawcy kupią franczyzobiorcy
Firma franczyzodawcy zazwyczaj ma do zaoferowania:
- Logo, nazwę marki – to znaki rozpoznawcze, nowe punkty choć są odrębnymi przedsiębiorstwami działają pod nazwą franczyzobiorcy, używają jego logo, budują jego markę,
- Know-how – pakiet wiedzy niejawnej na temat produktu firmy; to może być zarówno receptura napoju, przepis na panierkę, sposób zarządzania zespołem, model obsługi klienta – wszystko co składa się na skuteczną sprzedaż,
- Wsparcie dla franczyzobiorców – ma ono różne wymiary; wsparciem są zarówno szkolenia, jak też pomoc przy organizacji punktu franczyzy oraz udzielanie wsparcia logistycznego, materialnego, serwisowego a nawet finansowego w trakcie działalności.
Ile jestem wart?
Kolejny krok to ważne szacunki ekonomiczne dotyczące zarówno wyceny licencji wraz z know-how, wspomagania franczyzobiorców jak również oszacowanie, ile ono muszą posiadać kapitału na urządzenie i uruchomienie punktu.
Nowe firmy wchodzące na rynek jako franczyzodawcy z reguły starają się zachęcić potencjalnych franczyzobiorców niską opłatą franczyzową wstępną oraz korzystnymi warunkami współpracy. Wielkie sieci znanych marek nie muszą szukać nowych klientów – przeciwnie, dokonują ostrej selekcji i bardzo ostrożnie dołączają kolejne punkty do sieci. Mogą więc dyktować warunki cenowe – czasami są to setki tysięcy złotych, a w przypadku sieci hoteli to nawet miliony.
Z zasady wysokość opłaty wstępnej kształtuje się na poziomie 10% wartości nakładów, jakie franczyzobiorca poniesie na uruchomienie punktu.
Ważne dokumenty
Dla wchodzących do sieci musimy przygotować trzy bardzo istotne dokumenty:
W Polsce konstrukcja umów franczyzy opiera się na przepisach ogólnych Kodeksu Cywilnego – franczyza jest umową nienazwaną, więc zapisy ogólne mają tu zastosowanie.
Planując tworzenie sieci przedsiębiorca powinien zorientować się co to sposobu włączenia jego firmy do struktur Polskiej Organizacji Franczyzodawców. Wszystkie firmy skupione w tej organizacji zobowiązane są w działalności stosować zasady Europejskiego Kodeksu Etyki Udzielania Franczyzy.
Rekrutacja
To ostatni krok na drodze do utworzenia sieci franczyzy. Potrzebna jest akcja marketingowa – propagandowa w mediach i w przestrzeni publicznej, która zachęci do współpracy. Pomocy można również szukać w Polskiej Organizacji Franczyzodawców – na przykład uczestnicząc w targach franczyzy organizowanych przez POF dwa razy w roku.
Każdy franczyzodawca musi być świadomy tego, że choć rekrutacja to ostatni krok przy tworzeniu sieci, ale nie oznacza to zakończenia działań, a szczególnie nie jest to koniec obowiązków wobec włączonych do sieci franczyzobiorców. Franczyzodawca będzie dla nich mentorem, opiekunem, wsparciem, a dobre wypełnianie tych ról wymaga dużo wysiłku i zaangażowania.
2 komentarze
[…] firmy z którą chcemy podpisać umowę o wejście do sieci franczyzowej jest tylko jednym z elementów składowych decyzji o prowadzeniu działalności biznesowej w […]
[…] Jak stworzyć sieć franczyzową? O tym przeczytasz tutaj. […]