Franczyzobiorca

Jak zostać franczyzobiorcą?

Jak zostać franczyzobiorcą

Własna firma – realizacja marzeń, element samorozwoju, sposób na dorobienie się majątku? Wprawdzie motywy dla których podejmujemy decyzje o rozpoczęciu działalności biznesowej bywają różne – mniej lub bardziej przyziemne, ale prowadzący działalność po marząc dalej po ziemi jednak twardo stąpać muszą. Jeśli rachunek ekonomiczny ma wyjść na plus – przedsiębiorca już na etapie tworzenia planu swojej przyszłej firmy musi rozważyć dziesiątki opcji i wybrać te najlepsze.

Jaką działalność otworzyć?

Dla wielu osób jest ot pytania o to, na czym można zarobić pieniądze? Jak wskazuje praktyka oraz jak wynika z obserwacji – pieniądze, mniejsze lub większe, łatwiej lub trudniej można zarobić na wszystkim.  Otwarcie działalności należ poprzedzić analizą rynku uwzgledniającą strukturę odbiorców oraz ich potrzeby. Dysponując wiedzą na ten temat można określić obszar działania firmy wpasowując się w rynkową niszę. Potem tylko decyzja: firma autorska czy franczyza? Jeśli firma autorska, to wszystko trzeba wymyśleć, stworzyć od podstaw samodzielnie. Franczyza wraz z zakupem licencji daje możliwość uzyskania szerokiej wiedzy o sposobie prowadzenia biznesu w postaci gotowego wzoru na sprawdzone, dochodowe przedsiębiorstwo.

Jak zostać franczyzobiorcą?

Wybór firmy z którą chcemy podpisać umowę o wejście do sieci franczyzowej jest tylko jednym z elementów składowych decyzji o prowadzeniu działalności biznesowej w formie franczyzy. Oto przewodnik dla chcących rozpocząć swoją przygodę z franczyzą:

Pieniądze to nie wszystko, ale…

Wiadomo – nie ma nic za darmo. Podpisując umowę o franczyzie trzeba się liczyć z opłatami franczyzowymi. Pierwsza to zakup licencji. W zależności od branży, a nade wszystko od pozycji marki franczyzodawcy, wysokość opłaty może być różna. Na wejście do niektórych sieci trzeba mieć przygotowane kilkaset tysięcy złotych. Można również znaleźć wiele firm oferujących licencje za kilkadziesiąt lub kilkanaście tysięcy opłaty wejściowej.

Opłata za licencję nie jest jedyną. Przez cały okres umowy obowiązują opłaty periodyczne – miesięczne lub tygodniowe, które z zasady są częścią zysków wyrażoną w procentach w umowie franczyzowej.

Niekiedy od franczyzobiorcy wymaga się wniesienia kaucji, która jest dla franczyzodawcy zabezpieczeniem na wypadek zalegania z opłatami lub nieregulowania należności za dostarczone zgodnie z umową towary.

Choć z zasady we współpracy franczyzowej firma sprzedająca licencję bierze na siebie wszelkie działania reklamowe i marketingowe, to czasem w umowie ujęta jest opłata reklamowa obowiązkowa dla franczyzobiorcy.

Wybór franczyzodawcy

Jeśli przeszkody finansowe mamy za sobą, to teraz warto poszukać franczyzodawcy. A jest z czego wybierać! W katalogach franczyzy w Polsce znajduje się obecnie około 1000 różnych firm oferujących współpracę w ramach swoich sieci franczyzy. Są to różne branże, a reprezentujące je firmy to zarówno światowi potentaci jak i marki nowe, mniej znane ale dynamicznie rozwijające się.

Wybierając branżę należy wziąć pod uwagę własne zainteresowania, predyspozycje osobowościowe, możliwości intelektualne, wiedzę o biznesie – wiadomo, że do współpracy w ramach franczyzy nie zawsze wymagana jest wiedza fachowa, wielu rzeczy można się nauczyć w trakcie prowadzenia firmy, ale robienie czegoś przeciwko sobie przeważnie kończy się niepowodzeniem.

Wejście do sieci potężnego partnera kosztuje sporo, ale daje również znaczne zyski. Inwestowanie w marki mniej rozpoznawalne jest obarczone większym ryzykiem niepowodzenia, ale to również może być wielka szansa na rozwój i znaczne zyski, gdy franczyzodawca odniesie sukces.

Aby wybór franczyzodawcy ułatwić sobie warto poznać dobrze funkcjonowanie różnych firm z danego obszaru. Warto poszukać wiadomości w Internecie, dotrzeć do sprawozdań finansowych, przeanalizować notowania giełdowe (w przypadku firm notowanych na giełdzie). Można również spróbować zasięgnąć informacji od innych franczyzobiorców. Nie zawsze się to udaje – możemy być potraktowani jako potencjalna konkurencja, więc wobec uzyskanych informacji lepiej zastosować zasadę ograniczonego ryzyka.

Dokonując rozeznania i oceny franczyzodawcy należy uzyskać wiedzę na temat doświadczenia franczyzodawcy w budowaniu sieci franczyzowej. Im dłużej działa, im więcej punktów liczy jego sieć, tym mniejsze ryzyko niepowodzenia biznesu.

Oceniając franczyzodawcę warto poszukać informacji na temat ilości szkoleń dla franczyzobiorców oraz zatrudnianych przez nich pracowników. Ważne są także informacje o pomocy na starcie – na ile franczyzodawca pomaga przy ocenie ryzyka inwestycji na danym rynku, przy wyborze lokalizacji, budowie czy remoncie oraz urządzaniu punktu, rekrutacji pracowników.

Kto pyta, dobrze wybiera

Najlepszym źródłem informacji o firmie franczyzodawcy jest ona sama. Przeglądając oferty katalogowe można uzyskać numery kontaktowych telefonów do przedstawicieli regionalnych lub krajowych i umówić się na spotkanie. Przed rozmową koniecznie należy sporządzić listę pytań. Nie warto zgrywać się na znawcę i wszechwiedzącego biznesmena – im więcej pytań zadamy, tym większą wiedzę o partnerze biznesowym zdobędziemy.

Inne:

7 wad franczyzy i 7 jej zalet

Redakcja

Rodzaje franczyzy, czym jest franczyza i jakie obejmuje działania?

Redakcja

Czym jest i ile wynosi opłata franczyzowa?

Redakcja

Zostaw komentarz

Informujemy, że strona www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij Akceptuj, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij Czytaj więcej, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej. Akceptuj Czytaj więcej

Polityka prywatności