Nie warto wyważać otwartych drzwi – prawda znana od lat, ale nie wszyscy o niej pamiętają. To proste przesłanie, że nie opłaca się wymyślać czegoś, co inni już zrobili przed nami, warto zastosować przy podejmowaniu decyzji o uruchomieniu działalności gospodarczej Zamiast męczyć się nad wymyślaniem i tworzeniem autorskiego modelu biznesu oraz tracić siły i pieniądze na budowę nieznanej na rynku marki, lepiej wykupić licencję i otworzyć punkt w sieci franczyzy. Bycie franczyzobiorcą nie zwalnia wprawdzie nikogo od wykonywania obowiązków właściciela firmy, ale prowadzenie działalności pod marką znaną i cenioną ma wiele zalet.
Franczyza – co to jest?
Z definicji zawartej w Europejskim Kodeksie Etyki Udzielania Franczyzy wynika, że franczyza jest systemem sprzedaży opartym na ścisłej współpracy między dwiema stronami umowy: franczyzodawcą i franczyzobiorcą. Sprzedaż może dotyczyć towarów, usług, technologii.
Franczyzodawca i franczyzobiorca mimo ścisłej współpracy nadal pozostają odrębnymi pod względem prawnym i finansowym podmiotami gospodarczymi.
Franczyzodawca, zwany niekiedy firmą- matką, to sławna i ciesząca się uznaniem marka. Franczyzobiorca to firma, która wykupując licencję będzie prowadzić punkt sprzedażowy produktu, który na rynek wprowadziła i od lat sprzedaje firma – matka, czyli franczyzodawca.
Czy franczyza się opłaca?
Jeśli mierzyć franczyzę wyłącznie w kategoriach finansowych – to w większości przypadków odpowiedź będzie twierdząca. Wchodząc do sieci franczyzy przedsiębiorca korzysta ze sprawdzonego , wielokrotnie testowanego pod względem zysków modelu biznesu. W Polsce aż 80 % firm decydujących się na wejście we franczyzę wypełnia umowę do końca i często przedłuża ją na następny okres. W porównaniu z nowo otwieranymi firmami autorskimi są to dane rekordowe, bowiem 30 % firm z autorskim biznesem upada przed upływem dwunastu miesięcy, a 70 % nie doczekuje do piątego jubileuszu istnienia przedsiębiorstwa.
Franczyza opłaca się również franczyzodawcy: otwieranie kolejnych punktów w sieci, to wpływy finansowe z tytułu opłat licencyjnych i innych opłat franczyzowych dokonywanych periodycznie podczas okresu trwania umowy, ale to także okazja do wzmacniania pozycji firmy na rynku, dalszy rozwój i budowa marki.
10 zalet franczyzy
- Franczyzobiorca wchodząc do rodziny – sieci franczyzodawcy staje się uczestnikiem procesu umacniania pozycji rynkowej znanej marki, tworząc jednocześnie swoją firmę, a nabywając doświadczenia w prowadzeniu działalności buduje swój warsztat biznesmena, który wykorzystać może w przyszłości do stworzenia autorskiej firmy. Tak widziana franczyza nie jest wyłącznie sposobem na dorobienie się w rozumieniu materialnym – franczyza to prestiżowa szkoła biznesu.
- Franczyzobiorca może mieć niewielką wiedzę i doświadczenie w prowadzeniu firmy – na mocy umowy franczyzowej wyposażany on jest w know-how, czyli wiedzę poufną, która jest podstawą funkcjonowania wszystkich punktów danej sieci franczyzowej. Mówiąc prosto wchodzący do sieci są uczeni w jaki sposób należy produkować, sprzedawać produkt lub usługę, komu oferować, jak obsługiwać klienta, jakich receptur używać, których procedur przestrzegać.
- Franczyzodawcy zależy na utrzymaniu standardów jakości, więc wyposaża franczyzobiorcę we wszystkie narzędzia niezbędne do prowadzenia punktu oraz otacza go opieką. Jest to bardzo ważna zasada współpracy w sieci franczyzy – franczyzobiorca pod parasolem ochronnym franczyzodawcy czuje się bezpiecznie i może skupić się na budowaniu biznesu.
- Franczyzodawca otrzymuje wraz z licencją szereg świadczeń, które w warunkach biznesu autorskiego musiałby wypracować sam, ryzykując popełnieniem licznych błędów. Franczyzodawca pomaga między innymi przy:
– analizie rynku i wyborze lokalizacji punktu, a w wypadku mobilnego charakteru działalności pomaga określić obszar działania,
– opracowaniu planów budowy, remontu, dostosowania lokalu zgodnie z zasadami sztuki budowlanej oraz wymogami prawa budowlanego,
– aranżacji i wyposażeniu lokalu w meble, maszyny i urządzenia oraz inne niezbędne sprzęty,
– doborze kadry, szkoleniu pracowników. - Franczyzobiorca nie musi zajmować się szeroko pojmowanym marketingiem: wszelkie działania w tym zakresie spoczywają na franczyzodawcy, a punkty w jego sieci korzystają z dorobku w tym zakresie. Wszelkie kampanie marketingowe, badania rynku, kampanie reklamowe w mediach mają zasięg co najmniej regionalny, ogólnokrajowy, a w przypadku wielkich marek – światowy.
- Jeśli podczas trwania umowy występują poważne problemy, w tym sytuacje kryzysowe związane z utratą płynności finansowej, franczyzobiorcy mogą korzystać z wiedzy i umiejętności pracowników operacyjnych franczyzodawcy. Dla marki ryzyko upadku punktu może oznaczać spore straty wizerunkowe. Gdy bankrutuje franczyzobiorca mało kto wie, że zbankrutowała firma miejscowego biznesmena – w ocenie większości upadek dotyczy marki franczyzodawcy.
- Franczyza jako forma sprzedaży jest wysoko oceniana przez instytucje finansowe, w tym banki. Udzielanie kredytów inwestycyjnych dla potencjalnych franczyzobiorców jest łatwiejsze, niż w przypadku firm starających się o pożyczenie środków na uruchomienie autorskiego biznesu. Jednym słowem: bank łatwiej jest przekonać do siebie mając za sobą potęgę znanej marki.
- Franczyzobiorca korzysta ze współpracy franczyzodawcy z firmami – dostawcami produktów potrzebnych do prowadzenia działalności. W myśl zasady: duży może więcej negocjowanie korzystnych cen przy wielkich zamówieniach zazwyczaj skutkuje znacznymi upustami.
- Będąc niezależnym przedsiębiorcą – właścicielem i pracodawcą, franczyzobiorca może korzystać z wiedzy i doświadczenia pracowników pionu zarządczego franczyzodawcy. Wśród zagadnień i obszarów objętych tą pomocą są: dobór pracowników, zarządzanie zespołem, zarządzanie finansami. Biorąc pod uwagę fakt gromadzenia przez franczyzodawcę doświadczeń i wiedzy pracowników w wielu punktach sieci rozlokowanych na całym świecie, franczyzodawca ma szansę czerpać wiedzą i doświadczenie ze źródeł nie tylko bogatych, ale wciąż aktualizowanych. Dysponując najnowszą wiedzą o prowadzeniu biznesu można być groźnym na dla konkurencji.
- Franczyzodawcy są często chronieni przez firmę –matkę gwarancjami terytorialnymi. Oznacza to, że zarówno franczyzodawca jak i inni uczestnicy sieci nie będą stanowić konkurencji na terytorium – obszarze działania danego franczyzobiorcy.