Mniejsza miejscowość, to mniejsze możliwości – to powszechnie powielana opinia o małomiasteczkowych warunkach prowadzenia działalności gospodarczej. Po części to prawda – w małym mieście nie potrzeba takiej różnorodności i mnogości branż, jak w dużym ośrodku miejskim. Ale w małym mieście jest również mniejsza konkurencja. Kto więc twierdzi, że małe miasto nie daje szans na zarobienie dużych pieniędzy, ten jest w błędzie. Opłacalny biznes w małym mieście wcale nie jest taki trudny.
Rozejrzyj się wokół, posłuchaj ploteczek
To brzmi nieco żartobliwie, ale to fakt: nie da się założyć opłacalnej firmy w nieznanym środowisku. Trzeba dobrze przyjrzeć się miastu – dosłownie i w przenośni. Podczas oglądu zrobić zestawienie walorów krajobrazowych, atrakcji turystycznych, zabytków, bliskości parków rozrywki czy linowych, ogrodów zoologicznych, wiosek tematycznych, sanktuariów (miejsc będących celem pielgrzymek).
Warto policzyć wszystkie sklepy z podziałem na branże, punkty usługowe, przychodnie weterynaryjne i gabinety lekarskie, apteki. Do zestawienia warto włączyć instytucje świadczące usługi finansowe, czyli banki, parabanki, doradztwo finansowe, ubezpieczenia. Ważnymi dla biznesu są również warsztaty i serwisy naprawcze oraz pracownie rzemieślnicze. Można skorzystać z danych statystycznych dostępnych w siedzibie lokalnego urzędu, ale lepiej samemu zrobić zestawienie – będzie na pewno aktualne.
A spacerując po mieście, czytając miejscową prasę warto posłuchać tego, co mówią ludzie – co lub kogo chwalą, co lub kogo krytykują, czego im potrzeba, za czym tęsknią. W tych rozmowach może pojawić się właśnie to, czego szukamy, czyli pusta nisza do zagospodarowania – nasz pomysł na opłacalny biznes w małym mieście.
Nie sil się na oryginalność
Mniemanie, że moja firma musi być wyjątkowa, bo jedyna w branży, jest dość niebezpieczne. Wyjątkowość wynikająca z nietuzinkowości, to nie jedyny warunek dający szansę na osiągniecie sukcesu. Kto mieszka albo bywa w małym mieście, ten wie, że mimo iż na każdej ulicy jest jeden lub kilka zakładów fryzjerskich, do żadnego z nich nie dostaniemy się bez wcześniejszej rezerwacji terminu. Kolejny zakład fryzjerski? Dlaczego nie – przecież może być wyjątkowy, bo inaczej prowadzony, oferujący inne usługi (na przykład obsługa klientów w domu czy szpitalu), odmienne godziny pracy (sobota po południu, piątek wieczorem?), wykorzystujący produkty najlepszych marek kosmetycznych, prowadzący sprzedaż kosmetyków wraz z fachowym doradztwem.
Otworzenie zakładu usługowego na dobrym poziomie może być wynikiem współpracy z firmą, która jest właścicielem znanej marki z rozpoznawalną nazwą i logo.
Nie wyważaj otwartych drzwi – franczyza w małym mieście
Czy franczyza w małym mieście jest
opłacalna? Jest przede wszystkim bezpieczną formą działalności. Franczyzobiorca otoczony jest opieką franczyzodawcy, jest szkolony przez niego, ma nad sobą swoisty parasol ochronny z logo wielkiej marki. Nie musi sam wymyślać niczego, bo model biznesu jest sprawdzony i wielokrotnie przetestowany pod kątem zysków. Jedyną przeszkodą jest konieczność podporzadkowania się określonym regułom i procedurom – we franczyzowej sieci nie ma miejsca na realizowanie własnych pomysłów, czy gotowanie według własnych receptur.
Podstawą współpracy w ramach sieci franczyzy jest umowa licencyjna. Wielka marka, czyli franczyzodawca, sprzedaje prawa do swojego produktu wraz z całym zapleczem technologicznym dotyczącym receptur, sposobu obsługi klientów, szeregiem norm i procedur. Franczyzobiorca za licencję wnosi określoną opłatę jednorazową oraz zobowiązuje się do comiesięcznych świadczeń finansowych na rzecz franczyzodawców. Mogą to być udziały w zyskach, albo rozliczenia w postaci marży na produkty, które franczyzodawca kupuje od franczyzobiorcy.
Klika pomysłów na małomiasteczkowe zarabianie w biznesie
- Turystyka
W małych miastach lub w ich pobliżu często są zabytki, ciekawe obiekty przyrodnicze, sanktuaria, do których przybywają pielgrzymki. Warto spróbować biznesu nastawionego na turystów właśnie i dać im to czego potrzebują: miejsca do spania, smacznego i taniego jedzenia, wyrobów pamiątkarskich, regionalnych produktów, wypożyczalni sprzętu sportowego lub turystycznego, usług przewodników, organizacji imprez sportowych lub rekreacyjnych (spływy, rajdy, biegi) albo rozrywkowych.
- Praca w domu
To działalność biznesowa oparta na technologii IT. Tworzenie stron, opieka nad stronami, wsparcie informatyczne innych przedsiębiorstw, obsługa profili w mediach społecznościowych, tworzenie blogów i podcastów, copywriting, usługi reklamowe w Internecie.
- Handel
Nawet jeśli większość mieszkańców na zakupy chodzi do popularnych dyskontów czy marketów, to nie znaczy, że na osiedlach czy w dzielnicach domków jednorodzinnych nie ma miejsca na franczyzowy sklep spożywczy którejś znanej marki. Jeśli oferta cenowa będzie konkurencyjna, klienci na pewno chętnie zaczną kupować w nowym sklepie.
Można również spróbować ze sklepem hobbystycznym – wędkarstwo, majsterkowanie, modelarstwo, krawiectwo, odzież, obuwie i wyposażenie militarne czy myśliwskie pomysłów jest wiele. Nawet jeśli w naszym mieście nie ma zbyt wielu podobnych nam pasjonatów, to trzeba pamiętać, że wszystkie miejscowości wokół naszego miasta zamieszkują potencjalni klienci, którzy u siebie nie mają cienia szansy na dokonanie zakupów niezbędnych do realizowania hobby.