Pomysły na biznes

Opłacalny biznes w małym mieście

Opłacalny biznes w małym mieście

Mniejsza miejscowość, to mniejsze możliwości – to powszechnie powielana opinia o małomiasteczkowych warunkach prowadzenia działalności gospodarczej. Po części to prawda – w małym mieście nie potrzeba takiej różnorodności i mnogości branż, jak w dużym ośrodku miejskim. Ale w małym mieście jest również mniejsza konkurencja. Kto więc twierdzi, że małe miasto nie daje szans na zarobienie dużych pieniędzy, ten jest w błędzie. Opłacalny biznes w małym mieście wcale nie jest taki trudny.

Rozejrzyj się wokół, posłuchaj ploteczek

To brzmi nieco żartobliwie, ale to fakt: nie da się założyć opłacalnej firmy w nieznanym środowisku. Trzeba dobrze przyjrzeć się miastu – dosłownie i w przenośni. Podczas oglądu zrobić zestawienie walorów krajobrazowych, atrakcji turystycznych, zabytków, bliskości parków rozrywki czy linowych, ogrodów zoologicznych, wiosek tematycznych, sanktuariów (miejsc będących celem pielgrzymek).

Warto policzyć wszystkie sklepy z podziałem na branże, punkty usługowe, przychodnie weterynaryjne i gabinety lekarskie, apteki. Do zestawienia warto włączyć instytucje świadczące usługi finansowe, czyli banki, parabanki, doradztwo finansowe, ubezpieczenia. Ważnymi dla biznesu są również warsztaty i serwisy naprawcze oraz pracownie rzemieślnicze. Można skorzystać z danych statystycznych dostępnych w siedzibie lokalnego urzędu, ale lepiej samemu zrobić zestawienie – będzie na pewno aktualne.

A spacerując po mieście, czytając miejscową prasę warto posłuchać tego, co mówią ludzie – co lub kogo chwalą, co lub kogo krytykują, czego im potrzeba, za czym tęsknią. W tych rozmowach może pojawić się właśnie to, czego szukamy, czyli pusta nisza do zagospodarowania – nasz pomysł na opłacalny biznes w małym mieście.

Nie sil się na oryginalność

Mniemanie, że moja firma musi być wyjątkowa, bo jedyna w branży, jest dość niebezpieczne. Wyjątkowość wynikająca z nietuzinkowości, to nie jedyny warunek dający szansę na osiągniecie sukcesu. Kto mieszka albo bywa w małym mieście, ten wie, że mimo iż na każdej ulicy jest jeden lub kilka zakładów fryzjerskich, do żadnego z nich nie dostaniemy się bez wcześniejszej rezerwacji terminu. Kolejny zakład fryzjerski? Dlaczego nie – przecież może być wyjątkowy, bo inaczej prowadzony, oferujący inne usługi (na przykład obsługa klientów w domu czy szpitalu), odmienne godziny pracy (sobota po południu, piątek wieczorem?), wykorzystujący produkty najlepszych marek kosmetycznych, prowadzący sprzedaż kosmetyków wraz z fachowym doradztwem.

Otworzenie zakładu usługowego na dobrym poziomie może być wynikiem współpracy z firmą, która jest właścicielem znanej marki z rozpoznawalną nazwą i logo.

Nie wyważaj otwartych drzwi – franczyza w małym mieście

Czy franczyza w małym mieście jest opłacalna? Jest przede wszystkim bezpieczną formą działalności. Franczyzobiorca otoczony jest opieką franczyzodawcy, jest szkolony przez niego, ma nad sobą swoisty parasol ochronny z logo wielkiej marki. Nie musi sam wymyślać niczego, bo model biznesu jest sprawdzony i wielokrotnie przetestowany pod kątem zysków. Jedyną przeszkodą jest konieczność podporzadkowania się określonym regułom i procedurom – we franczyzowej sieci nie ma miejsca na realizowanie własnych pomysłów, czy gotowanie według własnych receptur.

Podstawą współpracy w ramach sieci franczyzy jest umowa licencyjna. Wielka marka, czyli franczyzodawca, sprzedaje prawa do swojego produktu wraz z całym zapleczem technologicznym dotyczącym receptur, sposobu obsługi klientów, szeregiem norm i procedur. Franczyzobiorca za licencję wnosi określoną opłatę jednorazową oraz zobowiązuje się do comiesięcznych świadczeń finansowych na rzecz franczyzodawców. Mogą to być udziały w zyskach, albo rozliczenia w postaci marży na produkty, które franczyzodawca kupuje od franczyzobiorcy.

Klika pomysłów na małomiasteczkowe zarabianie w biznesie

  • Turystyka

W małych miastach lub w ich pobliżu często są zabytki, ciekawe obiekty przyrodnicze, sanktuaria, do których przybywają pielgrzymki. Warto spróbować biznesu nastawionego na turystów właśnie i dać im to czego potrzebują: miejsca do spania, smacznego i taniego jedzenia, wyrobów pamiątkarskich, regionalnych produktów, wypożyczalni sprzętu sportowego lub turystycznego, usług przewodników, organizacji imprez sportowych lub rekreacyjnych (spływy, rajdy, biegi) albo rozrywkowych.

  • Praca w domu

To działalność biznesowa oparta na technologii IT. Tworzenie stron, opieka nad stronami, wsparcie informatyczne innych przedsiębiorstw, obsługa profili w mediach społecznościowych, tworzenie blogów i podcastów, copywriting, usługi reklamowe w Internecie.

  • Handel

Nawet jeśli większość mieszkańców na zakupy chodzi do popularnych dyskontów czy marketów, to nie znaczy, że na osiedlach czy w dzielnicach domków jednorodzinnych nie ma miejsca na franczyzowy sklep spożywczy którejś znanej marki. Jeśli oferta cenowa będzie konkurencyjna, klienci na pewno chętnie zaczną  kupować w nowym sklepie.

Można również spróbować ze sklepem hobbystycznym – wędkarstwo,  majsterkowanie, modelarstwo, krawiectwo, odzież, obuwie  i wyposażenie militarne czy myśliwskie pomysłów jest wiele. Nawet jeśli w naszym mieście nie ma zbyt wielu podobnych nam pasjonatów, to trzeba pamiętać, że wszystkie miejscowości wokół naszego miasta zamieszkują potencjalni klienci, którzy u siebie nie mają cienia szansy na dokonanie zakupów niezbędnych do realizowania hobby.

Inne:

Ozdoby do ogrodu wykonane samemu idealnym pomysłem na biznes

Redakcja

Opłacalność uprawy cebuli, jej odmiany i co jest ważne przy uprawie

Redakcja

Jak otworzyć własną kawiarnię? Kilka najważniejszych porad! Sprawdź

Redakcja

Zostaw komentarz

Informujemy, że strona www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij Akceptuj, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij Czytaj więcej, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej. Akceptuj Czytaj więcej

Polityka prywatności