Transport zawsze będzie jednym z najważniejszych elementów biznesu i gospodarki. Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie obrotu towarowego, usług czy życia społecznego bez transportu. Podstawowy podział transportu przebiega na linii pasażer – towar. Przewożenie towarów to podstawa funkcjonowania społeczeństwa. Firmy transportowe nie narzekają na brak pracy. Marzeniem kierowcy ciężarówki jest „pójście na swoje” i założenie firmy transportowej. Osoby, które przechodzą na swoją działalność, mają zazwyczaj kilka lat doświadczenia jako kierowcy.
Liczy się wytrwałość i ciężka praca
Praca kierowcy samochodów ciężarowych wymaga poświęcenia, trwa dłużej niż osiem godzin dziennie, a zarobki niekoniecznie spełniają oczekiwania pracowników, którzy nawet po kilkanaście dni są poza domem. Zastanawiają się, jak jest opłacalna własna ciężarówka i czy będą w stanie utrzymać firmę i swoją rodzinę… Na założenie firmy transportowej najczęściej decydują się kierowcy z kilkuletnim stażem, którzy dobrze znają specyfikę branży, wiedzą, jak towar chcieliby przewozić i co najbardziej opłaca się, na co jest najwięcej zleceń. Praca u pracodawcy dała im możliwość nawiązania cennych kontaktów, pokazania się potencjalnym kontrahentom z dobrej strony. Już na początku drogi jako przedsiębiorcy mają dobry start i tylko od ich wytrwałości i pracy zależy sukces nowej firmy. Opłacalność własnej ciężarówki to przede wszystkim determinacja nowego przedsiębiorcy.
Kierowca – przewoźnik
Kierowca, rejestrujący działalność gospodarczą w branży transportu drogowego, staje się przewoźnikiem. Przedsiębiorcę prowadzącego firmę transportową obowiązują przepisy prawa o ruchu drogowym i przepisy związane z wykonywaniem transportu drogowego, w tym z konkretnym czasem prowadzenia pojazdu, okresami odpoczynku oraz przerwami w pracy. Przewoźnik ponosi konsekwencje finansowe za wszelkie zaniedbania i błędy, których nie poniósłby pracując jako kierowca na podstawie umowy o pracę. Jeżeli przedsiębiorca chce prowadzić działalność z wykorzystaniem pojazdów powyżej 3,5 tony, to musi mieć zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika. Dokument jest wydawany przez starostę powiatu, w miejscu siedziby firmy. Koszt takiego dokumentu to 1000 złotych + 100 złotych za każdy zgłoszony pojazd + 10 złotych za wypis. Jest to niezbędny dokument, który pozwala na wykonywanie przewozu zarobkowego. To inwestycja, która jest pierwszym krokiem do wypracowania zysków z działalności transportowej.
Opłacalność własnej ciężarówki zależy od samochodów ciężarowych, które mają zasilić flotę. Na przewóz towaru za granicę potrzebna jest licencja uzyskana od Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Licencja na okres do 5 lat kosztuje 4000 zł, zaś na 5-10 lat 8000 złotych. Realizowanie transportu za granicę zwraca powyższe koszty i sprawia, że opłacalność własnej ciężarówki określana jest jako wysoka – przewoźnik osiąga całkiem niezły dochód.
Zakup aut, własnej floty
Nie można prowadzić firmy transportowej bez floty ciężarówek. Zakup nowych pojazdów to olbrzymi wydatek – kilkuset tysięcy złotych. Kupowanie samochodów używanych zmniejsza co prawda koszty, ale i tak są one znaczne. Doświadczeni przewoźnicy polecają leasing – samochód jest udostępniony przedsiębiorcy za opłatą na określony czas. Wypożyczający jest zobowiązany utrzymać pojazd w nienagannym stanie technicznym, zakupu ubezpieczenia autocasco (AC) oraz przeprowadzania przeglądów rocznych w Autoryzowanych Serwisach Obsługi (ASO). Jest to dobra okazja, aby sprawdzić, czy opłacalność własnej ciężarówki spełnia oczekiwania przewoźnika i zdecydować, czy warto utrzymywać ten biznes przez kolejne lata.
Wstępne wydatki związane z biznesem transportowym
Częścią pytania o opłacalność własnej ciężarówki są koszty początkowe nowego biznesu. Cena pojazdów zależy od wybranych modeli, liczby przewidzianych aut i od tego, czy zostały wybrane auta nowe, używane, czy przedsiębiorca zdecydował się na leasing. Kosztami początkowymi są ceny licencji krajowej i zagranicznej (polskiej 1000 zł, zagranicznej 4000 lub 8000), certyfikat kompetencji zawodowych w transporcie rzeczy – 800 złotych, obowiązkowe ubezpieczenie, tachografy (każdy musi być skalibrowany), viaBOX , strona internetowa i promocja firmy, autocasco pojazdów, przegląd pojazdów, ewentualnie opłata leasingowa.
Zarobki zależą od ładowności pojazdu, ilości tras, wystąpienia lub braku niespodziewanych wydarzeń na drodze, stawki za kilometr, ilości zatrudnianych pracowników. Warto wiedzieć, że prowadzenie działalności pojazdami mniejszymi niż 3,5 tony nie wymaga licencji, więc początkowe koszty są niższe. Nie jest konieczne posiadanie tachografu. Niższe są też koszty autocasco. Mniejszy pojazd to mniej przestrzeni ładunkowej, a to oznacza mniejszy zarobek.
Za otwarciem biznesu transportowego przemawia fakt, że jest to działalność, którą można wykonywać przez lata i zawsze znajdą się chętni na skorzystanie z takich usług. Koszty początkowe zwracają się dość szybko, co sprawia, że opłacalność własnej ciężarówki określana jest przez właścicieli jako zadowalająca.
1 komentarz
[…] Polecamy również: Własna ciężarówka – opłacalność biznesu. Jak wygląda praca? […]