Pomysły na biznes

Sprzedaż warzyw z własnej uprawy

Sprzedaż warzyw z własnej uprawy

Osoby, które posiadają własne ogródki i działki, często liczą na możliwość dodatkowego zarobku dzięki sprzedaży warzyw pochodzących z własnej uprawy. To naprawdę dobry sposób na dorobienie do regularnej pensji – jednak nie wszyscy wiedzą, czy sprzedaż warzyw z własnej uprawy jest legalna. Jak się do tego zabrać?

Jak sprzedawać warzywa z własnego ogrodu?

Osoby, które posiadają własne działki, nie tylko mogą na nich odpocząć w ciszy i spokoju, ale także uprawiać zdrowe warzywa. Wystarczy zakupić wybrane nasiona, a następnie regularnie je podlewać i pielęgnować, aby po pewnym czasie móc cieszyć się ekologicznymi, zdrowymi zbiorami. Bardzo często zdarza się, że tych warzyw jest tak dużo, że właściciel działki rozważa rozpoczęcie ich sprzedaży. To nie tylko możliwość pozbycia się nadwyżki warzyw, ale również – uzyskania dodatkowego dochodu.

Warto wspomnieć o tym, że od 1 stycznia 2016 roku prawo dopuszcza możliwość sprzedaży wytwarzanych przez siebie warzyw, bez konieczności zakładania działalności gospodarczej. Zmiany, które zostały wprowadzone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadziły możliwość zarabiania na sprzedaży warzyw bez konieczności prowadzenia własnej firmy.

Wyjątkiem są przetwory roślinne i zwierzęce, które objęte są akcyzą, bądź też produkty powstałe w ramach prowadzenia specjalnej produkcji rolnej. Niemniej jednak, osoby zainteresowane sprzedażą warzyw z własnego ogródka, bez żadnych obaw mogą pójść na targ bądź też ogłosić się w internecie, oferując swoje zbiory. Co ciekawe – sprzedawać bez działalności gospodarczej można nie tylko warzywa i owoce, ale także pieczywo, sery czy wędliny.

O czym trzeba pamiętać przy sprzedaży warzyw z własnego ogródka?

Osoby, które chcą legalnie sprzedawać swoje warzywa, muszą spełniać określone warunki. Przede wszystkim, nie mogą być zarejestrowane jako przedsiębiorca- sprzedaż nieopodatkowaną mogą prowadzić wyłącznie osoby prywatne. Sprzedaż warzyw musi odbywać się bezpośrednio do konsumentów – niedopuszczalne jest oferowanie swoich produktów przedsiębiorcom.

Trzeba wziąć pod uwagę również to, że sprzedaż nie może być prowadzona wszędzie. Produkty na sprzedaż można oferować wyłącznie w miejscu, gdzie zostały wytworzone – w tym przypadku, w ogrodzie, bądź też w miejscu, który jest wyznaczone do prowadzenia handlu. Sprzedaży warzyw z własnej uprawy nie można prowadzić z kolei w budynkach targowych.

Aby sprzedaż nierejestrowana była legalna, osoba, która pozyskała warzywa, nie może angażować w nią innych osób, zatrudniając je na umowie zlecenie, umowie o pracę bądź też umowie innego rodzaju. Bardzo ważne jest prowadzenie całorocznej ewidencji, w której uwzględnia się numery kolejnych wpisów, daty uzyskania przychodów, ich kwoty, a także narastającą od początku roku sumę przychodu. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że prowadzenie działalności rejestrowanej jest możliwe wyłącznie w sytuacji, kiedy sprzedawca warzyw nie osiągnie więcej niż 50% minimalnej płacy w żadnym z miesięcy w ciągu roku.

A co z paragonem?

Osoby, które chcą prowadzić sprzedaż warzyw z własnej uprawy, często zastanawiają się, jak wygląda udokumentowanie dokonywanej sprzedaży w sytuacji, kiedy niemożliwe jest wystawienie paragonu. Nie trzeba się tym martwić. Sprzedaż własnego produktu, którą uznaje się za działalność rolną, jest zwolniona nie tylko z obowiązku odprowadzenia podatku, ale także z konieczności jej udokumentowania fakturą lub paragonem.

Sprzedaż warzyw z własnej uprawy – jak pozyskać klientów?

Wiele osób, które rozważają sprzedaż warzyw z własnej uprawy, bardzo często ma problem z pozyskaniem klientów. Zbudowanie lub poszerzenie bazy nabywców na świeże warzywa może przysporzyć sporo trudności. Przede wszystkim, trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że bardzo ważne jest określenie grupy docelowej. Należy zastanowić się, kto może być zainteresowany kupnem warzyw z własnej uprawy.

Zazwyczaj są to osoby, które kładą duży nacisk na zdrowy styl życia i dobre samopoczucie. Kupnem ekologicznych warzyw bez nawozów zainteresowane są często także młode matki, które poszukują produktów do przyrządzania posiłków dla swoich dzieci. Warto zaprezentować swoim klientom taką filozofię, jakiej potrzebują – oferując im zdrowe, pozbawione nawozów i pestycydów warzywa. Organiczne metody produkcji w dzisiejszych czasach cieszą się dużym zainteresowaniem, dlatego sprzedaż warzyw z własnej uprawy może być bardzo dochodowym zajęciem.

Dobrym pomysłem na sprzedaż warzyw z własnej uprawy jest także ogłoszenie się w internecie. Każda osoba, która chce skutecznie pozbyć się nadmiaru warzyw, może wykorzystać różnego rodzaju portale internetowe umożliwiające zamieszczenie własnego ogłoszenia. Nie ma co ukrywać, że w dzisiejszych czasach większość osób poszukujących konkretnego produktu, najpierw zagląda do internetu. Sprzedając warzywa można to skutecznie wykorzystać, docierając do internautów w różnych miejscach sieci. Oczywiście, wcale nie trzeba od razu otwierać sklepu internetowego, który będzie oferował zebrane warzywa – wystarczy regularne zamieszczanie ogłoszeń na lokalnych portalach, aby zauważyć pierwsze efekty.

Chcąc poszerzyć grono swoich klientów, trzeba kłaść szczególny nacisk na wysoką jakość swoich usług i oferowanych produktów. W sprzedaży warzyw bardzo istotne są polecenia klientów – stali klienci, zadowoleni z dotychczasowej współpracy, na pewno posiadają bliskie osoby, które również są potencjalne zainteresowane kupnem warzyw. Warto działać w ten sposób, aby upewniać się, że dotychczasowy klienci będą polecać zakupione towary dalej.

Jak zwiększyć sprzedaż warzyw z własnej uprawy?

Osoby zainteresowane sprzedażą warzyw z własnej uprawy powinni zadać sobie pytanie, które z gatunków roślin cieszą się szczególnym zainteresowaniem wśród klientów. Przede wszystkim, trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że niektóre warzywa można uprawiać już od wczesnej wiosny i nie wymaga za dużych nakładów finansowych. Wczesną wiozą dojrzewa między innymi rzodkiewka i sałata. Po zakończeniu zimy większość klientów jest spragniona smaku świeżych, soczystych warzyw, dlatego warto wykorzystać te potrzeby i zaoferować im takie produkty. Osoby zainteresowane sprzedażą warzyw z własnej uprawy mogą zainwestować w tunele foliowe, dzięki którym pierwsze zbiory będą dostępne jeszcze szybciej.

Oczywiście, nieustającym zainteresowaniem cieszą popularne warzywa, takie jak ziemniaki, marchewka, cebula, pietruszka, ogórki i pomidory. Pomimo tego, że ich ceny nie są zbyt wygórowane, to jednak można mieć pewność, że popyt na nie będzie stały. Osoby zainteresowane prowadzeniem własnego ogródka mogą także rozważyć uprawę różnego rodzaju ziół – te można sprzedawać na pęczki bądź też w postaci suszonej. Mowa tutaj o bazylii, tymianku, szczypiorku, mięcie oraz innej zieleninie.

Sprzedaż warzyw z własnej uprawy będzie bardziej dochodowa w przypadku wyboru tych gatunków warzyw, które osiągają dość wygórowane ceny. Mowa między innymi o fasolce szparagowej, papryce, cukinii, bobie, burakach, porze.

Dobrym pomysłem może okazać się także inwestycja w mało popularne w Polsce warzywa, które wciąż nie są powszechnie dostępne. Osiągają one stosunkowo wysokie ceny, co bezpośrednio przekłada się na większe zarobki.

Inne:

Uprawa mięty – opłacalność i jej właściwości lecznicze

Redakcja

Hodowla zwierząt futerkowych w Polsce i w Europie – wstydliwy relikt przeszłości, czy ważna gałąź gospodarki?

Redakcja

Zakładamy firmę sprzątającą — co warto wiedzieć na początku?

Redakcja

Zostaw komentarz

Informujemy, że strona www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij Akceptuj, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij Czytaj więcej, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej. Akceptuj Czytaj więcej

Polityka prywatności