Wprawdzie błądzenie jest rzeczą ludzką, powszechną i przeważnie wybaczaną, to jednak odniesienie tego do błędów popełnianych w biznesie nie skutkuje. Biznesmenem można być z urodzenia z racji pewnych predyspozycji intelektualnych czy osobowościowych, ale najczęściej jest to postawa życiowa nabyta, wyuczona przez lata praktykowania. Zanim przedsiębiorca zbuduje własny warsztat powinien skorzystać z wiedzy innych – ekspertów, którzy odnieśli sukces i dzielą się swoją wiedzą na łamach książek. Czy książki o prowadzeniu firmy są konieczne do działania? Nie! Bez nich można się obejść i nawet odnieść sukces. Ale w myśl zasady, że nie warto wywarzać otwartych drzwi warto skorzystać z dorobku innych, niż latami dochodzić do tych samych przekonań.
Książki o biznesie dla początkujących
Nie ma jednego podręcznika uniwersalnego przydatnego we wszystkich branżach i obszarach działania. Podobnie mniemanie, że tylko początkujący powinni czytać też nie jest do końca słuszne. Czytać trzeba przed założeniem firmy i wówczas, gdy już ją prowadzimy oraz odnosimy sukcesy. Inspirujące książki biznesowe przydają się na każdym etapie działalności – na starcie dają kopa wybijającego z bloków, po latach działania pozwalają pokonać zmęczenie zawodowe.
Najlepsze książki o prowadzeniu firmy
Lost rankingowych z książkami biznesowymi jest co niemiara. Są tu pozycje stricte ekonomiczne, z pogranicza biznesu i psychologii, poradniki marketingu, wydawnictwa traktujące o rozwoju osobistym itd. Spośród setek propozycji wybieramy te najbardziej przydatne dla osób rozpoczynających działalności gospodarczą.
Książki biznesowe – ranking 10 najwartościowszych publikacji:
1. Kto zabrał mój ser? – Spencer Johnson
Światowy bestseler. Pozycja napisana prostym językiem, bez zadęcia i skomplikowanych pojęć ekonomicznych tłumaczy podstawy przedsiębiorczości, nowej ekonomii, biznesu, psychologii zmian. Myszy i ludzie w labiryncie szukają sera. Ser to jest zbiór wszystkiego, co zaspokaja nasze potrzeby, marzenia, dążenia. Labirynt jest miejscem, w którym działamy, aby osiągnąć sukces. Pełno w nim zaskakujących skrętów, ślepych uliczek – tego, co symbolizuje zmiany. W ekonomii, w biznesie zmiana jest elementem najważniejszym – jeśli będziemy gotowi na nią, mamy szansę wygrać. Książka uczy, że większym błędem jest brak decyzji biznesowych, niż podjęcie złych decyzji.
2. Winning znaczy zwyciężać – Jack Welch
Autor poradnika jest najbardziej znanym menedżerem świata. Zanim zajął się pisaniem książek motywacyjnych pracował w General Elektric na stanowisku dyrektora generalnego. W bardzo przystępny sposób radzi jak prowadzić firmę, aby przynosiła zyski i wciąż rosła. Bezcenne są rady dotyczące zarządzania ludźmi – od rekrutacji, przez motywację do pracy, nagradzanie, zwalnianie, rozwiązywanie problemów czy konfliktów spowodowanych nieprawidłowymi relacjami. Książka Welcha jest podręcznikiem dla zdobywców, dla zwycięzców, którzy są gotowi działać zgodnie z mottem: „Biznes polega na podejmowaniu, a nie unikaniu ryzyka.”
3. Mit przedsiębiorczości – Michael E. Gerber
To propozycja dla tych, którzy mają w planach założenie własnej firmy. Przyda się także już zaawansowanym przedsiębiorcom. W podręczniki opisane są tajniki zakładania własnej firmy, rozwijania jej, budowania pozycji na rynku. Sporo miejsca Gerber poświęca na działalność w ramach franczyzy. Ciekawe są rozdziały opisujące przyczyny upadku firm. Kopalnia wiedzy o strategiach marketingowych.
4. Biznes w kraju dziadów – Kamil Cebulski
Jak otworzyć firmę w Polsce, a jak w UK? Jaką wybrać formę opodatkowania? W jaki sposób przygotować się do kontroli urzędniczej i jak zabezpieczyć swój majątek na wypadek niekorzystnych decyzji? Co robić gdy firma się nadmiernie rozrasta, a jak ratować przedsiębiorstwo upadające? Ciekawy poradnik praktyczny przedsiębiorcy określanego mianem najmłodszego polskiego milionera. Treść oparta na własnych doświadczeniach oraz opiniach innych przedsiębiorców. Bardzo konkretny, z wieloma przykładami praktycznymi polecany dla początkujących, którzy wolą stąpać roztropnie i bez pośpiechu, aby uniknąć błędów.
5. Co ludzie sukcesu robią przed śniadaniem – Laura Vanderkam
Książka ucząca zarządzania czasem – prywatnie i służbowo. Jak godzić obowiązki biznesowe z rodziną, domem, zakupami itp. codziennymi sprawami. Autorka podaje przykłady znanych osób, które osiągnęły sukces dzięki dobremu organizowaniu się. Czytający może dowiedzieć się, co powinno być naszym priorytetem, a jakie nawyki życia codziennego nam przeszkadzają.
6. Jak przetrwać i odnieść sukces w biznesie – Frank Bettger
Autor – sławny i zamożny amerykański przedsiębiorca dzieli się wiedzą na temat technik sprzedaży. To książka motywacyjna i inspirująca do poszukiwania pomysłów na biznes. Niektórzy określają pozycję mianem Biblii sprzedawców – Bettger uczy jak sprzedawać by zarobić i jednocześnie zyskać szacunek, uznanie i zaufanie kupujących.
7. Lepiej i szybciej – Jeremy Gutsche
Pozycja dla poszukujących pomysłu na biznes oraz tych, którzy chcą zapewnić rozwój firmie startującej. Podstawą rozważań autora są analizy licznych badań naukowych. Wynikiem owych analiz są rozmaite idee oraz koncepcje dotyczące innowacyjnych sposobów rozwijania firmy oraz nowoczesnych strategii marketingowych.
8. Zero to one – Peter Thiel
Książka dla początkujących w biznesie. Podręcznik motywacyjny i inspirujący napisany przez współtwórcę Paypala. Opisuje historie największych start-upów. Uczy jak zostać przedsiębiorcą działającym w oparciu o nowoczesne , niekonwencjonalne, innowacyjne koncepcje. Zdaniem autora kreatywność i samodzielne myślenie w połączeniu z pracowitością pozwala osiągnąć sukces w każdej dziedzinie.
9. Nowy Jednominutowy Menedżer – dr Ken Blanchard, dr Spencer Johnson
To jeden z najkrótszych podręczników biznesu. Poradnik opisuje historię młodego przedsiębiorcy, który spotyka na swej drodze kliku menedżerów dających mu rady. Spośród nich liczą się tylko trzy zasady przekazane przez jednego z napotkanych. Początkujący biznesmeni powinni je poznać.
10. Najpierw rzeczy najważniejsze – Stephen R. Corvey, Roger A. Merrill, Rebecca R. Merrill
Jeszcze jeden poradnik traktujący o zarządzaniu czasem – jako, że czas w biznesie jest najcenniejszy wiedzy o nim nigdy za wiele. Nikt z umierających zapytany o miniony czas, nie będzie żałował, że za mało pracował – większość żałuje braku czasu dla rodziny, na wypoczynek, na realizację pasji. Podręcznik ciekawie opisuje sposób organizowania zajęć, a po każdym rozdziale dzięki umieszczonym tam ćwiczeniom możliwe jest sprawdzenie przyrostu własnych umiejętności.