Pomysły na biznes

Jak otworzyć lodziarnię? Lokalizacja, asortyment, reklama – co jest ważne ?

Jak otworzyć lodziarnię? Lokalizacja, asortyment, reklama - co jest ważne ?

Badania wykazały, że w ostatnich latach w Polsce znacznie wzrosło spożycie lodów – nie tylko latem, ale także w okresie zimowym. Wciąż jeszcze daleko nam pod tym względem do innych krajów europejskich, niemniej jednak poziom spożycia tych pysznych, zimnych przysmaków systematycznie wzrasta. Z racji tego, że aż ponad połowa Polaków przyznaje, że po lody sięga chętnie także zimą, lodziarnie przestały być jedynie sezonowymi biznesami. Dane statystyczne pokazują, że od 2005 roku produkcja lodów w Polsce zwiększyła się o niemal 40% – co przełożyło się na podwojenie przychodów z ich sprzedaży. Dlatego też coraz więcej osób zastanawia się, jak otworzyć lodziarnię i przyciągnąć do niej klientów.

Jak otworzyć lodziarnię?

Nie ma co ukrywać, że dla powodzenia biznesu takiego jak lodziarnia, główne znaczenie ma atrakcyjna lokalizacja. Oczywiście, nie bez znaczenia jest również odpowiednia pogoda – jednak na nią nikt nie ma wpływu.

Idealnymi miejscami na otwarcie tego typu lokalu są galerie handlowe, ruchliwe punkty miasta bądź też główne ulice w miejscowościach turystycznych. Przy wyborze lokalizacji trzeba wziąć pod uwagę to, czy sprzedaż w lodziarni będzie jedynie sezonowa, przed całoroczna. Oczywiście, rozważyć trzeba również to, czy lodziarnia będzie działać w budynku, niewielkiej budce czy też food trucku. Niektóre lodziarnie umożliwiają klientom wzięcie lodów jedynie na wynos, podczas gdy inne udostępniają im wygodne krzesełka, stoliki i parasole zapewniające ochronę przed słońcem.

Jak otworzyć lodziarnię – rodzaj lokalu

Osoby, które myślą nad otwarciem własnej lodziarni, powinny zastanowić się nad rodzajem lokalu. Przedsiębiorcy rozważający otwarcie stałego punktu całorocznego powinni zwrócić uwagę przede wszystkim atrakcyjną lokalizację, w której ruch panuje przez cały rok. Może być to główny deptak, rynek miasteczka, lokalizacja w niedalekiej odległości od szkoły, urzędu lub parku. Podsumowując – powinno być to miejsce, w którym przez cały czas przebywa dużo osób.

Punkt mobilny jest równie dobrym pomysłem, ponieważ umożliwia dojechanie wszędzie tam, gdzie jest w miarę równy teren. Ostatnimi czasy coraz większą popularnością cieszą się lodziarnie mobilne, takie jak food truck lub przyczepa gastronomiczna. Sprawdzają się fantastycznie podczas różnego rodzaju imprez plenerowych, zlotów, festynów. Nie oznacza to wcale, że przyczepa gastronomiczna nie może stanąć w konkretnym miejscu – jest to kwestia wyboru odpowiedniej lokalizacji oraz zaopatrzenia jej w dostęp do kanalizacji, prądu i wody.

Asortyment lodziarni

Trzeba pamiętać o tym, że w dzisiejszych czasach klienci szczególną uwagę przywiązują do tego, czy kupowana przez nich żywność jest zdrowa i ekologiczna. Dlatego też osoby zastanawiające się, jak otworzyć lodziarnię, przede wszystkim powinny wykorzystać modę na to, co naturalne. Trendy te znajdują odzwierciedlenie także w lodach – dlatego w dzisiejszych czasach w procesie ich produkcji nie powinno stosować się żadnych barwników, aromatów ani wzmacniaczy smaku.

Lodziarnia powinna oferować klientowi najwyższej jakości lody – których każdy składnik jest wybierany z uwagą i ostrożnością. Szczególną popularnością wśród klientów cieszą się lody produkowane na bazie naturalnych składników, takich jak mleko, śmietana, owoce, warzywa, kakao. W ofercie lodziarni warto umieścić także produkty specjalistyczne – przeznaczone dla diabetyków bądź też osób z nietolerancją laktozy.

Warto dodać, że w ostatnich latach stosunkowo dużym zainteresowaniem cieszą się dość kontrowersyjne i nietypowe smaki lodów – lodziarnie coraz częściej oferują swoim klientom lody o smaku chłodniku z buraków, wanilii z bekonem czy też ogórka z miętą. Warto rozważyć wprowadzenie takich pozycji do menu swojej lodziarni.

Jak otworzyć lodziarnię zakup – potrzebnego sprzętu

Przedsiębiorcy zainteresowani sprzedażą lodów rzemieślniczych powinni zaopatrzyć się w różnego rodzaju sprzęt, który umożliwi prowadzenie działalności. Są to między innymi witryny ekspozycyjne, witryny nastawne czy też konserwatory. Dzięki nim lody na dłużej zachowują perfekcyjną świeżość, nie są narażone na negatywny wpływ powietrza i temperatury. Każda lodziarnia powinna posiadać również szafę mroźniczą – gdzie można przechowywać zapas lodów. Powinien być on przechowywany w temperaturze co najmniej minus 18 stopni, dzięki czemu produkty mają wydłużony termin ważności, a przy okazji nie tracą swojej jakości.

Odbiór lodziarni przez sanepid

Z racji tego, że lody uznawane są za produkt spożywczy, właściciele lodziarni muszą przygotować się na konieczność odbioru lokalu przez sanepid. Szczególnie trzeba zwrócić uwagę na:

  • podłogi oraz ściany – ich powierzchnia powinna być łatwo zmywalna i gładka. Dobrym wyborem są kafelki, panele, gumoleum lub płytki,
  • powierzchnie robocze oraz blaty – powinny być gładkie i zmywalne. Wbrew powszechnemu w przekonaniu, wcale nie muszą być wykonane ze stali nierdzewnej,
  • punkty wodne – w lodziarni umywalka powinna służyć wyłącznie do mycia rąk. Obok niej koniecznie musi znaleźć się miejsce na jednorazowe ręczniki i mydło. Zlew to z kolei miejsce, w którym myje się drobny sprzęt produkcyjny.
  • wentylację – każde pomieszczenie w lodziarni powinno posiadać wentylację grawitacyjną ze swobodnym przepływem powietrza. W miejscach, gdzie panuje podwyższona temperatura, zalecany jest montaż klimatyzacji.

Przy odbiorze lokalu właściciel musi przedstawić również następujące dokumenty: wynik badania wody, deklarację na odbiór śmieci, orzeczenia do celów sanitarno-epidemiologicznych, książkę kontroli przedsiębiorcy, dokumentację HACCP.

Reklama lodziarni – jak się za to zabrać?

Dla nowych lodziarni problemem może być zdobycie klientów. Przede wszystkim, trzeba poinformować ich o planowanym otwarciu biznesu. Dobrze wykorzystać możliwości oferowane przez media społecznościowe – tworząc na najpopularniejszych portalach profile ze zdjęciami produktów, angażującymi postami, ofertą lodziarni, a także datą otwarcia. Warto zastanowić się nad ogłoszeniem promocji na start – może być to darmowa degustacja, lody gratis czy też atrakcyjna promocja.

Nie ma co ukrywać, że w dzisiejszych czasach duża część życia codziennego dzieje się w internecie. Dlatego osoby, które poważnie podchodzą do prowadzenia biznesu, powinny zainwestować we własną stronę www, gdzie będą mogły umieścić więcej informacji na temat lodziarni.

Nie bez znaczenia jest oczywiście również sama nazwa biznesu oraz wygląd lokalu. Właściciel może zainwestować w świetlne neony, kasetony, naklejki na witryny okienne, a także atrakcyjne menu

Podsumowując, odpowiedź na pytanie – jak otworzyć lodziarnię, wcale nie jest taka prosta, jak mogłoby się wydawać. Tego typu lokal być może nie wymaga tak wielkich środków finansowych, jak typowa restauracja, jednak do jego otwarcia należy podejść z dużą dozą ostrożności. Wysokiej jakości lody obronią się same – wieść o nich szybko rozejdzie się po okolicy, a właściciel lodziarni zacznie odnotowywać pierwsze zyski.

Inne:

Czym handlować w małym mieście?

Redakcja

Własna ciężarówka – opłacalność biznesu. Jak wygląda praca?

Redakcja

Mobilna kosmetyczka – działalność gospodarcza XXI w.?

Redakcja

Zostaw komentarz

Informujemy, że strona www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij Akceptuj, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij Czytaj więcej, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej. Akceptuj Czytaj więcej

Polityka prywatności