Franczyzodawca

Budowanie silnej infrastruktury franczyzowej. 5 sposobów na sukces

Dopracowany plan rozwoju i zatrudnienia

Budowanie silnej infrastruktury franczyzowe umożliwia dynamiczny rozwój Twojego biznesu na szeroką skalę. Obecnie spotkać można wiele znanych sieci franczyzowych od placówek zdrowia, poprzez utrzymanie nieruchomości, edukację, aż po sklepy spożywcze i restauracje.

Niezależnie od branży, praca nad silną infrastrukturą jest kluczowa, żeby móc cieszyć się popularnością swojej sieci i wysokimi zarobkami. 

Taki sposób na biznes rozwija się w naszym kraju rok do roku. W tym, artykule przyjrzymy się, co trzeba brać pod uwagę, planując solidną rozbudowę franczyzy. Przedstawiamy 5 sposobów, jak skutecznie zarządzać i rozwijać swoją sieć, zapewniając sobie sukces. 

5 sposobów na sukces przy tworzeniu infrastruktury franczyzowej

Nie istnieje cudowne rozwiązanie, które pozwoli odnieść sukces każdej działającej firmie. Jednak aby ułatwić Ci tworzenie własnych solidnych struktur, przygotowaliśmy 5 ważnych aspektów, które pomogą Ci odnieść sukcesy w działaniu jako sieć franczyzowa.

1. Wyedukowany i zaangażowany zespół to podstawa

W każdej firmie liczy się solidny zespół, stanowiący jeden z filarów jej funkcjonowania. Bez zaangażowanego teamu, rozwój może okazać się niemożliwy. Dlatego tutaj podejście i strategia zarządu ma szczególne znaczenie.

Na początek:

  • zespół powinien mieć dostęp do dobrych szkoleń, które przynoszą realne korzyści (pracownikom i franczyzobiorcom), 
  • co więcej pracownicy i franczyzobiorcy muszą regularnie się szkolić i rozwijać (mogą Ci się tutaj przydać techniki i narzędzia lean management),
  • startegia budowania zaangażowania wśród zespołu to kolejna ważna kwestia – może to być np. budowanie relacji między zespołami, docenianie pracowników (premie dla zespołów, wyróżnienia, pochwały za proponowanie rozwiązań).

Jeśli dopiero chcesz rozpocząć przygodę z franczyzą, możliwe, że wielu pracowników, których już zatrudniasz, będzie się doskonale sprawdzało również w nowych strukturach firmy. Aby skutecznie zarządzać swoim personelem, weź pod uwagę:

  • zrobienie analizy kompetencji – być może niektórzy mają potencjał, żeby przejąć nowe obowiązki w ramach działalności franczyzowej, 
  • czy masz wśród zespołu kandydatów na pierwszych franczyzobiorców, 
  • czy pracownicy są odpowiednio wykwalifikowani na konkretne stanowiska.

Jeżeli posiadasz zaufanych ludzi, którzy sprawdzają się w rolach, których potrzebuje Twoja firma, warto zainwestować w szkolenia, pozwalające dopasować ich wiedzę oraz umiejętności do nowego działania firmy.

Wyedukowany i zaangażowany zespół to podstawa
Wyedukowany i zaangażowany zespół to podstawa

2. Dobór odpowiednich dostawców

Jako przedsiębiorca wiesz już, jak ważny jest dobór zaufanych i sprawdzonych dostawców. To nie tylko gwarancja zaopatrzenia w produkty wysokiej jakości, ale także cena, która pozwoli Ci zoptymalizować koszty. Zamówienia hurtowe u dostawców w przypadku sieci franczyzowej będą o wiele większe niż dotychczasowe dla jednego punktu. Jeżeli dany dostawca spełnia Twoje oczekiwania w kwestii jakości produktu oraz współpracy, warto zadbać także o odpowiednio niższe koszty zaopatrzenia. 

Na budowanie silnej infrastruktury franczyzowej mają wpływ rzetelni dostawcy, którzy jednocześnie oferują również korzystne ceny w związku z dużymi zamówieniami towarów. Jeżeli firmie zaopatrującej zależy na utrzymaniu dobrych relacji, jest szansa na obniżenie kosztów, co korzystnie wpłynie na rozwijanie sieci franczyzowej. W przypadku, gdy dostawca nie będzie chętny na ustalenie nowych warunków, być może warto znaleźć nowego.

dostawcy towaru we franczyzie

3. Skuteczne techniki marketingowe

Budowanie nowej sieci franczyzowej wiążę się z potrzebą inwestycji w konkretne działania marketingowe. Twoja wiedza na tym polu będzie nieoceniona, żeby znaleźć odpowiednią agencję. Pozwoli to Twojej marce zyskać większą rozpoznawalność, a co za tym idzie, przyciągnąć więcej klientów oraz potencjalnych franczyzobiorców

Warto zacząć od reklamy w obrębie własnego miasta, a następnie stopniowo rozprzestrzeniać ją w ramach zasięgu krajowego. Doskonałym narzędziem do reklamowania swojego biznesu, które jednocześnie nie będzie stanowiło dużego wydatku na sam początek, są media społecznościowe i działania PR-owe.

Podczas rozwoju marketingu warto będzie postawić na klasyczne formy reklamowe, jak banery, informacje w stacjach radiowych lub telewizji. Pamiętaj, że internet daje Ci duże możliwości zaistnienia w świadomości klienta i to nie zawsze dużym kosztem. Jeżeli nie wiesz, jak podejść do działań marketingowych lub brakuje Ci wykwalifikowanych osób, możesz również zainwestować we współpracę z profesjonalną agencją do spraw PR-u.

Pamiętaj, żeby dowiedzieć się:

  • jakie sukcesy mają wybrane agencje,
  • jakie jest ich doświadczenie w marketingu dla sieci franczyzowych,
  • czy agencje mają referencje od innych sieci lub firm, dla których pracowały,
  • czy agencja jest profesjonalna i  kreatywna – czy pyta szczegółowo o strategię i wymagania, czy proponuje nieszablonowe rozwiązania, czy jest terminowa i skrupulatna. 

Jeśli kompletnie nie znasz się na marketingu, przeczytaj kilka książek/e-booków lub zrób kurs online dla przedsiębiorców, żeby wiedzieć o czym rozmawiać i czego oczekiwać.

4. Dobre miejsce na biuro centralne

Rozwijając działającą firmę w sieć franczyzową, równie ważne jest zadbanie o oficjalną siedzibę firmy, która będzie reprezentatywna dla całej marki. Zwróć uwagę, że to właśnie w takim miejscu będziesz spotykał się z potencjalnymi franczyzobiorcami, których warto dodatkowo zachęcić do zainwestowania w Twoją firmę. 

Jednocześnie jako nowa franczyza nie musisz od razu stawiać na zakup lub wynajem własnego biura. Możesz wykorzystać atrakcyjne miejsce w swojej obecnej lokalizacji na oficjalne spotkania. Ciekawym rozwiązaniem jest również skorzystanie z wynajmu przestrzeni biurowej na konkretne dni i godziny, co pozwala zaoszczędzić, a jednocześnie daje Ci niezbędną przestrzeń do oficjalnych spotkań.

Dobre miejsce na biuro centralne
Dobre miejsce na biuro centralne

5. Dopracowany plan rozwoju i zatrudnienia

Aby nowo powstała sieć franczyzowa mogła zacząć funkcjonować i przynosić zyski, niezbędny będzie odpowiedni plan rozwoju oraz zatrudnienia. Podobnie jak w klasycznym biznesie, również franczyza wymaga właściwego podejścia do tematu oraz odpowiedniego zarządzania finansami marki. 

Nie warto na starcie inwestować wszystkich dostępnych środków we wszystkie elementy planu. Zacznij od najbardziej potrzebnych i stopniowo rozwijaj swoją sieć, równoważąc koszty z zyskami. W ten sposób nie tylko wypracujesz stabilność swojej franczyzy, ale również zapewnisz jej odpowiedni rozwój, bez ryzyka problemów finansowych na starcie. Równie ważną kwestią będzie zatrudnienie dodatkowego personelu. Rozważ, jakich osób, do jakich obowiązków potrzebujesz, stawiając na kandydatów spełniających określone przez Ciebie warunki. 

Jeżeli któreś elementy zarządzania firmą leżą w kompetencjach Twoich lub zatrudnionych już pracowników, nie szukaj od razu osobnego pracownika do ich przejęcia. Wraz ze wzrostem firmy stopniowo inwestuj w nowych ludzi, aby marka mogła stale się rozwijać przy coraz większej liczbie lokali.

Dopracowany plan rozwoju i zatrudnienia
Dopracowany plan rozwoju i zatrudnienia

Budowanie silnej infrastruktury franczyzowej – Czy warto sięgnąć po doradztwo?

Jako osoba, która dopiero rozpoczyna swoją przygodę z działaniem sieci franczyzowej, możesz mieć wiele pytań oraz wątpliwości co do prowadzenia firmy. Na szczęście funkcjonują specjalistyczne firmy oraz samodzielni fachowcy, którzy oferują doradztwo we franczyzie na bardzo wysokim poziomie. 

Zatrudnienie tego typu eksperta to inwestycja, która się zwróci, a jednocześnie zapewni Ci spokojną głowę i pewne rozwiązania. Doradcy pomagają we wdrażaniu systemów franczyzowych, co pozwala Tobie zaoszczędzić czas oraz obniżyć koszty rozpoczęcia działania sieci franczyzowej. Tacy specjaliści działają w obszarze:

  • budowy podstaw systemu franczyzowego, w tym opracowania strategii rozwoju,
  • rekrutacji i zawierania umów z franczyzobiorcami,
  • uwarunkowań prawnych działań we franczyzie,
  • optymalizacji działań.

Zatrudnienie doradcy pozwoli Ci rozwinąć skrzydła, dzięki indywidualnym rozwiązaniom, dostosowanym do specyfiki Twojej firmy. 

Czy mój biznes nadaje się na franczyzę?

Mimo różnorodności branż sieci franczyzowych, warto ostatecznie rozważyć, czy Twój biznes ma potencjał, żeby rozwijać się w ramach sieci franczyzowej. Najpopularniejsze marki, które zdecydowały się na ten krok rozwoju firmy, specjalizują się w gastronomii oraz sprzedaży produktów spożywczych i przemysłowych. Franczyza doskonale sprawdza się również w takich branżach, jak:

  • moda,
  • artykuły dla domu i ogrodu,
  • telekomunikacja, w tym usługi IT oraz sprzęty RTV/AGD,
  • stacje paliw i artykuły motoryzacyjne,
  • apteki i artykuły zdrowotne,
  • artykuły dziecięce,
  • usługi edukacyjne,
  • uroda i fitness,
  • finanse i bankowość,
  • nieruchomości,
  • usługi dla biznesu.

Rozważając przekształcenie firmy w sieć franczyzową, zastanów się, czy ma ona potencjał do działań na dużą skalę oraz jakie jest zapotrzebowanie na oferowane przez Ciebie produkty lub usługi. To pozwoli Ci zdecydować, czy takie rozwiązanie będzie dobre dla Twojej marki.

Na start franczyzy — podsumowanie w co warto zainwestować

Kiedy budujesz sieć franczyzową od zera, każda decyzja na początku może być bardzo korzystna lub destrukcyjna dla Twojej firmy. Ostrożne dobieranie działań i monitorowanie sytuacji firmy po każdym nowym kroku umożliwi Ci powiększenie kapitału. W co warto zainwestować przy rozwoju sieci franczyzowej, aby nie marnować niezbędnych funduszy? 

Jedną z takich rzeczy jest szkolenie pracowników, które pozwoli im działać sprawniej w zmienionej strukturze firmy. Funkcjonowanie firmy, będącej podstawą sieci franczyzowej różni się od działania klasycznego biznesu. Dlatego też warto wysyłać pracowników na specjalne szkolenia, uwzględniające pracę we franczyzie. W ten sposób nie tylko zyskasz wykwalifikowany zespół, ale również zaoszczędzisz w porównaniu z opcją zatrudnienia już wyspecjalizowanych osób.

Pomocne będzie również szukanie tańszych rozwiązań tam, gdzie będzie to możliwe. Wiesz już, że na początku nie jest konieczna inwestycja we własne biuro. Zamiast tego warto rozważyć dostępne lokalizacje lub tani wynajem powierzchni na spotkania, aby ograniczyć koszty rozwijającej się firmy. Oszczędności znajdziesz również przy dostawach towarów, negocjując warunki umowy lub szukając innych marek do współpracy. Ważne jest, aby nie rezygnować z jakości produktów, a jednocześnie szukać korzystnych cenowo opcji zaopatrzenia. 

Pamiętaj, że budowanie własnej sieci franczyzowej wiąże się także z wyzwaniami w zakresie reklamy. Warto od początku dobrze zaplanować podstawowe działania, aby zacząć swoją przygodę z franczyzą od samych wzlotów. 

Czy sieć franczyzowa to kierunek dla Ciebie?

Zanim zaczniesz działać w stronę przeobrażenia obecnego biznesu w nową sieć franczyzową, warto wiedzieć, co oznacza taka forma prowadzenia firmy. Franczyza polega na współpracy właściciela marki, czyli franczyzodawcy i franczyzobiorcy. Według ogólnych zasad umowy franczyzowej franczyzodawca udziela zgody na korzystanie przez franczyzobiorcę z nazwy i logo firmy, a także sprawdzonych patentów, koncepcji biznesu czy wsparcia promocyjnego danej marki. 

Oznacza to, że właściciel firmy zawiera umowę z osobą, która w ramach własnego biznesu otwiera nową placówkę marki, jednocześnie działając na swój rachunek (dobry prawnik da Ci nieocenione wsparcie). Franczyzobiorca pozostaje odpowiedzialny za zatrudnianie pracowników czy rozliczanie podatków za swoją działalność. W ten sposób można szybko rozwinąć działalność w wielu miejscach oraz sprawnie budować wielkość i rozpoznawalność marki. 

Trzymamy kciuki za rozwój Twojej marki, a jeśli masz pytania, napisz do nas. 

Inne:

10 sposobów na budowanie silnej społeczności franczyzowej

Redakcja

Czym powinna wyróżniać się umowa franczyzowa?

Redakcja

Sieć franczyzowa – czym jest, jak stworzyć własną sieć?

Redakcja

Zostaw komentarz

Informujemy, że strona www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij Akceptuj, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij Czytaj więcej, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej. Akceptuj Czytaj więcej

Polityka prywatności