Polska

10 kroków do otwarcia restauracji KOKU Sushi

10 kroków do otwarcia restauracji KOKU Sushi

Dla osób, które rozpoczynają swoją przygodę z branżą gastronomiczną, wejście w model franczyzowy to bardzo bezpieczna opcja. Uporządkowany i przemyślany schemat postępowania pozwala lepiej zarządzać budżetem, szybciej realizować poszczególne etapy, efektywnie zdobywać wiedzę i doświadczenie, a finalnie – otworzyć lokal dopracowany w każdym szczególe. Jak wygląda stworzenie restauracji franczyzowej w praktyce? Przeanalizujmy to na przykładzie KOKU Sushi. 

Obecnie pod szyldem KOKU Sushi działa blisko 50 lokali w całym kraju. Sieć ma więc za sobą kilkadziesiąt wspartych realizacji, obejmujących projekt, remont, szkolenia personelu i kadry zarządzającej. To pozwoliło franczyzie wypracować procedury, które dziś służą przedsiębiorcom przyłączającym się do franczyzy. A jak wiadomo – sprawdzone, optymalne rozwiązania są kluczowe w dynamicznym świecie polskiej branży gastronomicznej. 

Krok 1. Wstępna rozmowa

To nieformalny, ale jakże ważny etap współpracy z siecią. Podczas wstępnej rozmowy przedsiębiorca zainteresowany restauracją franczyzową zdobywa gruntowna wiedzę na temat sieci – m.in. szacowanych kosztów inwestycji, dostępnych modeli współpracy i korzyści z realizacji  poszczególnych formatów. Franczyzodawca zaś poznaje oczekiwania potencjalnego partnera względem biznesu, celów, jakie chce osiągnąć oraz miejsca, w którym planuje otwarcie lokalu. Ta rozmowa nie jest wiążąca i może się odbyć telefonicznie, online lub osobiście. Finałem takiego spotkania jest zazwyczaj przedstawienie dalszych kroków postępowania.

Krok 2. Akceptacja lokalizacji

W zależności od interesującego franczyzobiorcę modelu współpracy, otrzymuje on od sieci wytyczne dotyczące wymogów, jakie powinien spełniać lokal. To znacząco zwiększa potencjał restauracji i jej szanse na odniesienie sukcesu.

Punkty w wersji standard najlepiej sprawdzą się w centrach miast czy na dużych osiedlach. Koncepty premium zostały natomiast stworzone z myślą o najbardziej prestiżowych lokalizacjach, np. w okolicach rynku czy w dzielnicach biznesowych. W przypadku pointów wystarczy lokal o powierzchni ok. 40 m kw, bez sali konsumpcyjnej. Wariant ten polecamy jednak prawie wyłącznie obecnym franczyzobiorcom jako wsparcie istniejącego już lokalu. 

Po wybraniu odpowiedniego miejsca, specjaliści KOKU Sushi dokonają jego oceny i sprawdzą, czy dana lokalizacja sprzyja wykorzystaniu potencjału franczyzy i rozwoju biznesu. Jeśli decyzja będzie pozytywna, można przejść do niezbędnych formalności.

Krok 3. Formalności 

W tym etapie franczyzobiorca zakłada działalność gospodarczą, o ile jeszcze jej nie posiada.  Podpisuje także umowę na wynajem lub kupno lokalu. Sieć jest w stanie doradzić mu, czy wysokość proponowanego czynszu znajduje się na odpowiednim poziomie oraz czy cena danej nieruchomości jest rynkowa. Właściciel nie musi więc posiadać wiedzy z zakresu rynku nieruchomości czy branży gastronomicznej. Fachowe doradztwo oparte na wieloletnim doświadczeniu minimalizuje ryzyko nietrafionej inwestycji.  

Krok 4. Podpisanie umowy 

Dopiero na tym etapie, po wyborze miejsca na prowadzenie restauracji i wstępnym oszacowaniu skali adaptacji lokalu, obie strony podpisują umowę franczyzową. To przejrzyście skonstruowane dokumenty, które zawierają zapisy zabezpieczające interesy obu stron. KOKU Sushi pomaga w ich analizie, tak aby wszystko było dla franczyzobiorcy klarowne. Sieci zależy bowiem na przejrzystości współpracy i partnerskich relacjach. Zadowolenie i bezpieczeństwo partnerów jest bardzo ważne i korzystnie wpływa na rozwój biznesu. 

Krok 5. Projektowanie 

To etap, na którym założenia zostają wcielone w życie. Projekt w ramach współpracy z KOKU Sushi obejmuje część budowlaną, stolarską oraz część technologiczną do odbioru Sanepidu. Wykonuje go zaufany architekt, który jest autorem koncepcji wszystkich punktów w ramach sieci. Na tym etapie franczyzobiorca widzi, jak jego restauracja będzie wyglądać w najdrobniejszych szczegółach. Projektowanie trwa około 4 tygodni, podczas których partnerzy sieci zwykle przygotowywują się do remontu.

Krok 6. Remont

Otwarcie KOKU Sushi zawsze wiąże się z adaptacją lokalu. Remont to zdecydowanie najdłuższy etap otwierania własnej restauracji, ale za sprawą wypracowanych rozwiązań i dostawców, sieć jest w stanie usprawnić cały proces. Adaptacja trwa średnio ok. 3 miesiące, w zależności od zaangażowania i terminów różnych ekip budowlanych.   

Każdy franczyzobiorca otrzymuje od nas listę niezbędnych sprzętów oraz wyposażenia baru i kuchni, a także kontakty do zaufanych firm i dostawców rozwiązań, zapewniających ergonomię pracy lokalu. Dzięki temu właściciel nie musi samodzielnie testować urządzeń – otrzymuje gotowe rekomendacje, przetestowane przez nas pod kątem funkcjonalności.  

Krok 7. Rekrutacja

Poszukiwanie pracowników to wymagający proces, do którego warto się przygotować. W KOKU Sushi przekazujemy partnerom konkretne wytyczne co do wymogów, na które powinien zwrócić uwagę podczas rekrutacji. Podpowiadamy także, jak przygotować się do rozmowy, jak skonstruować efektywne ogłoszenie, a ostatecznie – dokonać trafnego wyboru.

Co ważne, już na starcie rozprawiamy się z mitem, że franczyzobiorca powinien szukać kucharzy wyspecjalizowanych w kuchni japońskiej. Dzięki naszym szkoleniom cały zespół uczy się od podstaw, dlatego zamiast na bogate doświadczenie, sugerujemy stawiać na: otwartość, chęć do nauki, komunikatywność, pozytywne nastawienie i motywacja do pracy.

Krok 8. Szkolenia 

Etap szkoleniowy zaczyna się zwykle jeszcze podczas remontu. Na pierwszy ogień idą właściciele oraz managerowie odpowiadający za prowadzenie restauracji. Ich szkolenie trwa zwykle 2 dni i obejmuje zagadnienia związane ze sprawną współpracą z centralą, zagadnienia biznesowe, zarządzanie pracownikami oraz podstawy marketingu sieci, m.in. plan na otwarcie i dalsze kroki związane z promocją. Otrzymują oni podręcznik operacyjny, zaznajamiają się ze wszystkimi procedurami i rozwiązaniami, które gwarantują im sprawną pracę. 

Odrębnie prowadzone jest szkolenie dla zespołu kucharzy i kelnerów. Trwa ono miesiąc. Przez trzy tygodnie ekipa poznaje podstawy kuchni, menu i ćwiczy umiejętności praktyczne. Przez kolejny tydzień szkoleniowcy towarzyszą teamowi już po otwarciu restauracji. Dzięki temu minimalizują stres i ryzyko popełnienia błędu w tym kluczowym dla lokalu momencie, jakim jest obsługa pierwszych gości. Kierują zmianą, na bieżąco rozwiązują problemy i są do dyspozycji ekipy, odpowiadając na dodatkowe pytania. Są również wsparciem dla właścicieli, pomagając w ułożeniu grafiku oraz w bieżącym zatowarowaniu restauracji.

Krok 9. Marketing 

Właściciele restauracji nie muszą być sprawnymi marketingowcami! W sieci KOKU Sushi oferujemy rozwiązania skrojone na miarę wszystkich kluczowych mediów społecznościowych – Facebooka, TikToka czy Instagrama. Profile naszych restauracji można spotkać wszędzie tam, gdzie są współcześni użytkownicy. Co ważne, prowadzone są w sposób zapewniający spójność marki na poziomie całej sieci. 

Działania marketingowe ruszają zwykle na etapie szkoleń personelu. Restauracja zyskuje grono fanów, którzy z niecierpliwością czekają na spróbowanie najlepszego sushi w swoim mieście. Plan marketingowy otwarcia to strategia działań, w których krok po kroku buduje się napięcie i zainteresowanie gości. W jego ramach organizowane są konkursy, rozdajemy darmowe sushi, pojawiają się reklamy w radiu, informacja w prasie. Właściciele nawiazują też współprace z lokalnymi przedsiębiorstwami.  Dzięki temu w wielkim dniu otwarcia zwykle sala wypełniona jest po brzegi.

Krok 10. Wielkie otwarcie

To chwila, która z jednej strony wieńczy pierwszy etap współpracy franczyzodawcy z siecią, z drugiej zaś otwiera kolejny – ten, w którym wydatki są zastępowane już przez generowanie obrotów i zysków. Przy udziale managera sieci realizowany jest także dalszy plan rozwojowy.

Wielkie otwarcie trwa zwykle około tygodnia. W pierwszych dniach zaplanowane są atrakcyjne promocje, a goście mogą liczyć na ciekawe niespodzianki. Zapraszamy także lokalnych influencerów, którzy polecają nowo otwartą restaurację, zwiększając jej rozpoznawalność w mieście.  

Inne:

Już 225 stacji sieci MOYA

Redakcja

Biedronka kolejny raz Top Marką wśród sieci handlowych

Redakcja

Kolejna stacja MOYA w Białymstoku

Redakcja

Zostaw komentarz

Informujemy, że strona www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij Akceptuj, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij Czytaj więcej, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej. Akceptuj Czytaj więcej

Polityka prywatności