Budowa własnego modelu biznesowego czy skorzystanie z przetestowanego i sprawdzonego systemu znanej marki – to dylemat początkujących przedsiębiorców. Gotowy model, czyli franczyza, tak jak wszystko w życiu, ma swoje zalety i wady. Warto zapoznać się z nimi zanim zapadną decyzje o profilu firmy i sposobie prowadzenia działalności.
Firma prowadzona pod własną marką
To działalność, w której przedsiębiorca:
- Wprowadza na rynek produkt (towar lub usługę), który nie jest na rynku przetestowany; pomysł na biznes nie jest sprawdzony z punktu widzenia zysku,
- Buduje własną markę; to wielka satysfakcja stać się rozpoznawalnym, popularnym, czuć się docenionym i potrzebnym, ale wymaga to dużo pracy, znacznych nakładów na kampanie marketingowe,
- Jest całkowicie niezależny we wszystkich decyzjach dotyczących produktu, cen, dostawców, zatrudnienia, polityki płacowej, inwestycji,
- Buduje model biznesowy bez wsparcia oraz bez know-how,
- Walczy z konkurencją, głównie z wielkimi markami tworzącymi sieci franczyzowe.
Powyższe cechy własnej, autorskiej działalności mają często dwojaki charakter – mogą być zaletami i wadami jednocześnie. Dla osób, które cenią sobie wolność i niezależność tylko taki model działalności wydaje się być odpowiednim. Jednak wolność ma tu wysoką cenę – do wszystkiego trzeba dojść własną pracą, pomysłami, kreatywnością.
Firma działająca w sieci franczyzowej
Franczyza jest modelem biznesu, w którym właściciel firmy wchodzący do sieci:
- Nie jest niezależny w podejmowaniu decyzji; choć obie firmy – franczyzodawca i franczyzobiorca w rozumieniu prawa są nadal niezależnymi bytami, to jednak w sprawach związanych z technologiami, recepturami, wzorcami, procedurami a nawet doborem dostawców wolność jest ograniczona,
- Ma obowiązek wnieść opłatę licencyjną inicjacyjną oraz uiszczać periodyczne opłaty określone w umowie przez cały czas jej trwania; mówiąc prosto: firma kupuje licencję i dzieli się zyskami,
- Odbywa szkolenia wstępne oraz okresowe, dostaje do dyspozycji know-how franczyzodawcy
- Czuje się komfortowo i bezpiecznie – pod szyldem znanej marki łatwiej jest zaistnieć na rynku, a sprawdzony model biznesu gwarantuje zysk,
- Ma wsparcie i opiekę franczyzodawcy przez cały okres umowy; franczyzodawca opiekuje się swoimi punktami w sieci, bo on ma znacznie więcej do stracenia – gdy franczyzobiorca Jan Kowalski z Pcimia Dolnego zamknie swój punkt pod szyldem McDonalds, to w świat pójdzie wiadomość o treści: „McDonalds zbankrutował”, a nie informacja o kłopotach Jana Kowalskiego,
- Nie musi podejmować działań marketingowych – za reklamę, badania rynku odpowiedzialna jest firma franczyzodawcy.
To najważniejsze cechy działalności w formie franczyzy. Kto nie ma pomysłu na własną firmę, dysponuje odpowiednimi środkami, nie zależy mu na budowaniu własnej marki jest doskonałym kandydatem na franczyzobiorcę.
7 zalet franczyzy
- Nie trzeba mieć pomysłu na firmę. Franczyzobiorca dostaje wraz z licencją gotowy model firmy – sprawdzony, budowany przez lata działalności, wielokrotnie testowany we wszystkich obszarach, obudowany badaniami rynkowymi, przynoszący zyski.
- Franczyzobiorca ma łatwy start na rynku – wchodząc do sklepu, restauracji czy punktu usługowego znanej marki klient nie pyta, kto jest właścicielem punktu – dla niego jest to punkt z logo i nazwą przypisanymi do określonej firmy – hamburger z McDonalds brzmi lepiej, niż hamburger od Kowalskiego.
- Nie trzeba znać się na marketingu i wydawać pieniędzy na reklamę – marka jest znana i sama nazwa ma moc przyciągania klientów; wszelkie kapanie reklamowe i poprzedzające je badania rynku są kompetencją franczyzodawcy i on ponosi koszty tych działań.
- Minimalne ryzyko porażki. Przetestowany model i rozpoznawalna marka same w sobie są gwarancją sukcesu. Jak wskazują badania aż 80% firm wchodzących do sieci franczyzowych jest w nich przez cały okres umowy. Dla porównania z firmami autorskimi: w pierwszym roku zamyka się – upada aż 30% nowo otwartych biznesów, a w ciągu 5 lat aż 70%. Minimum ryzyka.
- Nauka biznesu – szkolenia, know-how, doradztwo, opieka w sytuacjach kryzysowych, pomoc w wypadku problemów finansowych to także czynniki mające wpływ na minimalizację ryzyka niepowodzeń biznesowych. Marka franczyzodawcy otacza swoje punkty w sieci opieką nie bez powodu – nie tylko dostarczają one wymiernych zysków finansowych, ale także przyczyniają się do budowy marki.
- Możliwość kupowania produktów od dostawców współpracujących z franczyzodawcą, którzy wynegocjowali korzystne warunki. Oczywiście część towarów franczyzobiorca musi kupić od franczyzobiorcy, ale wiele pozycji z asortymentu może nabywać u dowolnych dostawców. Praktyka wskazuje, że franczyzobiorcy najczęściej wybierają dostawców współpracujących z firmą- matką.
- Umowa na czas określony. Wprawdzie można to uznać za wadę, ale ograniczenie czasu trwania umowy jest korzystne dla przyszłości biznesowej firmy. Można rozpocząć nowy etap w działalności korzystając w nim z doświadczenia w pracy w sieci franczyzowej. Jeśli ktoś nie zechce działać pod własną marką może przedłużyć umowę lub rozpocząć współpracę z innym franczyzodawcą.
7 wad franczyzy
- Licencja jest jak smycz, która ogranicza wolność podejmowania decyzji. Niestosowanie się do zasad narzuconych przez franczyzodawcę może oznaczać koniec współpracy.
- Trzeba mieć pieniądze na uruchomienie biznesu a potem na opłaty periodyczne. Opłaty franczyzowe są w różnej wysokości – wszystko zależy od rodzaju firmy udzielającej licencji i jej pozycji na rynku. Zazwyczaj wśród opłat periodycznych jest procentowy udział franczyzodawcy w zyskach franczyzobiorcy – dzielenie się wypracowanym zyskiem nie jest przyjemne dla nikogo.
- Franczyzobiorca jest w zasadzie kimś anonimowym dla klientów – nie buduje własnej marki, a po zakończeniu umowy franczyzowej jego firma praktycznie z dnia na dzień przestaje działać na rynku.
- Określony czas umowy – może się okazać zgubny, gdy franczyzodawca nie zechce przedłużyć umowy.
- Efekt domina – gdy coś złego dzieje się w firmie – matce odbija się to na firmach w sieci; gdy franczyzobiorca upada zamykane są wszystkie punkty franczyzowe. W takim wypadku ratunkiem może być praktykowane dość często przejście do sieci franczyzy firmy, która przejęła bankruta lub do konkurencji.
- Ryzyko braku zysków – nawet znana marka może nie być wystarczającym magnesem przyciągającym klientów. Brak zysków w pierwszych miesiącach działalności może być bolesny, wszak sporo pieniędzy poszło na licencję i urządzenie punktu.
- Podcięte skrzydła, czyli brak miejsca na pomysłowość, kreatywność, inicjatywę – można wprawdzie proponować wprowadzanie zmian, ale dokonać ich można dopiero po wdrożeniu nowości przez franczyzodawcę w całej sieci.
Czy mimo tych wad warto prowadzić firmę w sieci franczyzowej? 7 wad i 7 zalet ale ich ciężar gatunkowy jest różny. Co jest w biznesie najważniejsze? Pieniądze, czyli zyski, a te z większym prawdopodobieństwem można zarobić w sieci franczyzowej, niż w autorskiej firmie.
1 komentarz
[…] Jeśli zastanawiasz się nad franczyzą, koniecznie przeczytaj także artykuł 7 wad franczyzy i 7 jej zalet. […]