Nadawanie i odbieranie paczek to znak czasu. Wynika z popularności zakupów internetowych i różnych możliwości dostarczenia towaru oferowanych przez sklepy internetowe. Dostarczenie przesyłki do innego miejsca niż adres domowy jest z reguły tańszą opcją dowiezienia towaru. Punkty wysyłek i odbioru przesyłek kurierskich pojawiają się coraz częściej i są opłacalnym dodatkiem do handlowej działalności gospodarczej.
Wygoda punktu nadawania paczek
Najważniejszą zaletą punktu nadawania paczek jest wygoda odbiorcy, który nie musi oczekiwać na kuriera w domu, tylko może odebrać w dowolnym momencie, np.: w drodze do pracy. Kurierem można nadać przesyłkę online, podając wagę i wymiary, dane adresowe oraz ewentualnie wybierając opcje dodatkowe. Po zapłaceniu za towar i transport usługę możemy czekać na przyjazd kuriera lub też zawieźć paczkę do wybranego punktu ewentualnie odebrać zamówienie w punkcie odbioru paczek. Cała procedura jest bardzo intuicyjna.
Wiele firm oferuje możliwość odbioru paczki w punkcie. Najpopularniejsze są:
- Paczkomaty
- Paczka w RUCHu
- Poczta Polska
- DPD
- UPS
- sieć DPD Pickup
Opłacalność punktu nadania paczek wzrasta wraz z rozwojem rynku e-commerce.
Rozmieszczenie punktu nadania paczek
Aby znaleźć punkt nadania i odbioru paczek wystarczy wejść na jedną ze stron poświęconą tematyce paczek i uzupełnić formularz: wpisać miasto lub adres, a wyszukiwarka pokaże najbliższy punkt odbioru paczek. Można też szukać punktów należących do konkretnej firmy.
Plusy punktów nadania paczek
Opłacalność punktu nadania paczek wynika z ich plusów. Nie trzeba czekać na kuriera w domu. To do osoby nadającej lub odbierającej przesyłkę należy decyzja, kiedy nada lub odbierze towar. Można to zrobić przy okazji załatwiania innych spraw lub powrotu z pracy. Punkty nadawania paczek są otwarte do późnych godzin nocnych, a paczkomaty przez całą dobę. Opłacalność punktu nadawania paczek wynika z przyśpieszenia procedury. Etykiety można wydrukować w domu i nakleić na przesyłkę. Nie trzeba stać w długich kolejkach, jak na poczcie.
Dostarczenie przesyłki do punktu nadania paczek jest tańsze niż zawiezienie towaru na adres domowy, ponieważ ograniczane są w ten sposób koszty ostatniej mili, czyli doręczenia przesyłki do klienta końcowego. Kurier, zamiast podjeżdżać pod każdy adres, zostawia kilka przesyłek w jednym miejscu. Oznacza to oszczędność paliwa i czasu. Dostawy do punktów są bardziej ekologiczne, co dla wielu klientów ma bardzo duże znaczenie.
Punkt nadawania paczek jako biznes
Punkt nadawania paczek może być doskonałym uzupełnieniem biznesu, a nawet podstawową działalnością gospodarczą. Opłacalność punktu nadawania paczek jest efektem niskich kosztów prowadzenia wspomnianego punktu. Jest to szansa na dodatkowy zarobek i pozyskanie nowych klientów.
Punkt nadania paczek to najczęściej działalność na podstawie umowy franczyzowej, dzięki której przedsiębiorca otrzymuje rozpoznawalną markę i wypracowane standardy prowadzenia biznesu.
Liczba nadawanych przesyłek/paczek stale rośnie, co wynika z rozwoju internetowego handlu, a to oznacza, że punkt nadawania paczek staje się świetnym, opłacalnym biznesem. Coraz więcej osób korzysta z takich miejsc. Lokalizacja takiego punktu nie ma specjalnego znaczenia – osoby zainteresowane skorzystaniem z usług znajdą się na pewno, a właściciel nie będzie narzekał na brak klientów.
Otwarcie punktu nadawania paczek jest bardzo łatwe, a broker nie pobiera opłat ani miesięcznego abonamentu. Wymaga jedynie dostępu do internetu, zwykłej drukarki biurowej oraz prostej miary i wagi, aby móc zmierzyć i zważyć paczki. Komputer może pracować na dowolnym oprogramowaniu.
System nadawania przesyłek działa online i nie wymaga instalacji specjalnych programów, a dostęp do niego jest udzielony bezpłatnie. Formalności trwają jeden dzień i już następnego dnia można prowadzić dodatkową działalność. Broker nie ingeruje w wystrój i kolorystykę punktu, ale oczekuje zabezpieczenia miejsca przechowywania przesyłek.
Rozreklamowanie punktu odbioru paczek
Najlepszym miejscem na reklamę punktu odbioru paczek są okoliczne zakłady pracy, uczelnie i najbliższe osiedle. W promocję trzeba zainwestować swoje pieniądze. Jednak jest to inwestycja w przyszłość. Dobra przygotowana i przeprowadzona promocja zapewni zwiększone zainteresowanie klientów. Właściciel może im oferować różnorodne rabaty, kupony, zniżki.
Analitycy rynku są zgodni z tym, że dynamicznie rozwija się cała branża usług związanych z zakupami przez internet. Bez wątpienia opłacalność punktu nadawania paczek będzie z roku na rok coraz wyższa i konieczne będzie podnoszenie jakości usług w tym zakresie. Będzie rosła także konkurencja w tej branży, ponieważ jest stosunkowo prosty i niedrogi biznes. Można go łączyć z inną działalnością, bez dużego zaangażowania wolnego czasu. Zapotrzebowanie na punkt nadawania paczek nie zmaleje przez wiele lat, a to oznacza pewny, stabilny dochód. Świetnie nadaje się na pierwszy biznes.