Wiele osób rozpoczynających działalność biznesową decyduje się na zakup licencji i współpracę handlowa w ramach sieci franczyzowej. To bezpieczna forma działalności – znana marka na pewno może pomóc w nabraniu doświadczenia biznesowego, a sprawdzony model prowadzenia biznesu jest gwarancją sukcesu finansowego. Zanim jednak firma wejdzie do sieci franczyzy należy zdecydować się na branżę i markę. Jak znaleźć franczyzodawcę, aby trafić na partnera, który nie tylko da nam narzędzia to prowadzenia biznesu, ale jednocześnie współpraca z nim przyniesie nam znaczne korzyści?
Od czego zacząć poszukiwania franczyzodawcy?
W Polsce, podobnie jak na terenie innych państw Unii Europejskiej, działają krajowe stowarzyszenia franczyzy. Dysponują one znaczną wiedzą na temat sieci franczyzy oraz posiadają aktualne wykazy franczyzodawców.
W Polsce działa od 2001 roku Polska Organizacja Franczyzodawców, która zrzesza działających w naszym kraju franczyzodawców oraz reprezentuje ich interesy i z tego względu może być to źródło rzetelnych informacji na temat franczyzobiorców w Polsce. Warto także podkreślić fakt, że wszyscy członkowie Polskiej Organizacji Franczyzodawców prowadzą swoją działalność w oparciu przepisy Europejskiego Kodeksu Etyki Udzielania Franczyzy.
Zastanawiając się nad sposobami jak znaleźć franczyzodawcę warto rozejrzeć się i rozpytać wśród znajomych przedsiębiorców, którzy są lub byli w sieci franczyzowej.
Wiedzę na temat ofert franczyzy posiadają także zagraniczni przedstawiciele firm będących franczyzodawcami. Można wybrać się na takie spotkanie do siedziby przedstawiciela, albo pojechać na targi franczyzodawców, gdzie na pewno będzie okazja do rozmów z osobami bardzo kompetentnymi.
Można poszukiwać partnera do współpracy w ogłoszeniach prasowych i telewizyjnych.
Niezawodnym źródłem informacji jest Internet. Tu można przeglądać strony firm tworzących sieci franczyzowe, a jeśli nie wiemy, które z nich to robią, to warto zajrzeć na fachowe portale zajmujące się tematyką franczyzy. Na takich stronach znajdują się katalogi franczyzodawców.
Jak wybrać branżę franczyzodawcy?
Decyzja o wyborze profilu działalności franczyzodawcy jest niemal kalką decyzji jaką każdy przedsiębiorca podejmuje, gdy tworzy autorski biznes.
Ważne są osobiste predyspozycje, wiedza, umiejętności. Nie bez znaczenia są kompetencje językowe, matematyczne. Duże znaczenia mają zainteresowania i pasje. Warto wykorzystać również swoje doświadczenia życiowe i zawodowe.
Wybór może opierać się na wymienionych czynnikach – wówczas praca będzie częścią nas samych, a gdy wynikać będzie z pasji czy hobby, to na pewno łatwiej będzie znosić wszelkie trudy i pokonywać przeszkody. Jednak w wielu przypadkach zawarcie umowy franczyzowej nie jest obwarowane koniecznością posiadania wykształcenia czy doświadczenia zawodowego w danym obszarze.
Rynek a wybór franczyzodawcy
Badanie potrzeb rynkowych powinno poprzedzić każdą decyzję o rozpoczęciu działalności w określonej branży i formie na danym terenie.
Po pierwsze należy zdefiniować i ocenić grupę docelową. Zastanawiając się kto kupi nasz produkt, spróbujmy dokonać analizy, czy na danym terenie jest wystarczająco dużo potencjalnych klientów. Wiadomo jest, że franczyzodawcy sami takie analizy przeprowadzają i raczej nie decydują się sprzedawać licencji i tworzyć nowy punkt w sieci franczyzowej w miejscu, które nie rokuje dobrze.
Po drugie sprawdzamy dynamikę segmentu, który nas interesuje. Jeśli jest to branża dynamicznie rozwijająca się szanse na wysokie dochody są realne. Zwijające się, mocno okrzepłe i ustabilizowane biznesy wymagać będą więcej starań na drodze do wzrostu zysków.
Po trzecie konieczna jest wizja terenowa, czyli propozycja umiejscowienia naszego biznesu. Centrum miasta, czy raczej przemysłowe obrzeża, bliskość osiedla mieszkaniowego, dobre skomunikowanie, dostępność miejsc parkingowych. Lokalizacja ma związek bezpośredni z ilością klientów. Jeśli będzie niekorzystna franczyzodawca nie zdecyduje się na współpracę.
Po czwarte i najważniejsze – bez krytycznej oceny własnych możliwości finansowych można źle trafić. Nawet jeśli mamy swoje oszczędności, możemy sięgnąć po dotacje unijne czy z urzędów pracy albo zaciągnąć tani kredyt inwestycyjny, to analiza finansowa i stworzenie planu finansowego są niezbędne. Być może lepiej zainwestować w tańszą licencję?
Wybór franczyzy – jak ocenić franczyzodawcę?
W celu dokonania oceny franczyzodawcy należy wykonać solidny research, który pozwoli na znalezienie odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy marka franczyzodawcy jest znana i rozpoznawalna?
- Jakie towary i usługi oferuje? Czy są one wysokiej jakości? Czy są poszukiwane na rynku?
- Jak franczyzodawca prowadzi politykę cenową? Czy franczyzobiorca ma wolność w tym zakresie? Zgodnie z kodeksem etyki franczyzobiorca może określić jedynie cenę maksymalną.
- Jak dawno na rynku dana marka działa w charakterze franczyzodawcy? Ile punktów jest w polskiej sieci?
- Na jakie wsparcie franczyzodawcy może liczyć franczyzobiorca? Jakie szkolenia oferuje, czy będzie opieka przedstawiciela regionalnego, pomoc przy rekrutacji pracowników?
- Czy po rozpoczęciu współpracy będzie możliwość stałych konsultacji i poradnictwa?
- Jak franczyzodawca wspiera firmę w sytuacjach kryzysowych? Czy istnieją procedury postępowania w warunkach kryzysu?
- Jaki jest całkowity koszt finansowy współpracy z franczyzodawcą? Ile kosztuje licencja, jak wysokie i w jakiej formie są opłaty periodyczne? Jakie procent zysków przekazuje franczyzobiorca na rzecz franczyzodawcy?
Przed spotkaniem z przedstawicielem firmy sprzedającej licencję warto sporządzić sobie listę pytań.