Reklamowanie usług budowlanych w kraju, gdzie brakuje pracowników na budowach? Przecież zatrudnienie firmy do budowy domu czy remontu graniczy czasem z cudem! To fakt, rynek budowlany wciąż cierpi na brak fachowców a budownictwo jako branża przeżywa okres prosperity. Nie oznacza to jednak, że firma budowlana może zaniechać działań marketingowych. Bez skutecznej reklamy może się nie rozwinąć, a okresy przestojów będą mieć destrukcyjny wpływ na stan finansów przedsiębiorstwa.
Dlaczego firma budowlana musi się reklamować?
Dobry fachowiec nie potrzebuje wydawać na reklamę – to powszechne mniemanie tylko po części jest prawdziwe. Faktycznie „złote rączki” działające z polecenia, a często bez zarejestrowanej działalności, to fachowcy rozrywani na rynku lokalnym. Tacy nigdy nie narzekają na brak zleceń. Jednak odpowiedzialny i uczciwy rzemieślnik rejestruje firmę i prowadzi działalność legalnie. Brak obrotów w jednym miesiącu może być już dotkliwy, gdy bez przychodów należy odprowadzić składki na ZUS. Problem braku klientów będzie odczuwalny natychmiast. Warto więc podejść do marketingu rozważnie, jak do kardynalnego problemu warunkującego funkcjonowanie firmy na rynku.
Reklama na miarę możliwości finansowych
Zasad finansowania działalności reklamowej jest pewnie tyle, ilu przedsiębiorców. Jednak całkowite bezkosztowe prowadzenie kampanii marketingowych jest mało prawdopodobne, a już na pewno nieskuteczne w porównaniu z kampaniami wysoko lub średnio budżetowymi.
Na reklamę firmy przeznaczają od około 1 do nawet 10 procent swojego budżetu. Trzeba mieć świadomość, że na początku działalności koszty mogą być wyższe. Sam projekt logo czy zakup gadżetów firmowych to spore wydatki.
Co reklamować w firmie budowlanej?
Firma to ludzie, a ludzie to określone cechy. Budując reklamowy wizerunek firmy budowlanej warto przestawiać ją jak człowieka z zasadami. Jestem rzetelny, punktualny, otwarty na propozycje, uczciwy, szanuję dorobek przeszłości, ale stosuję nowoczesne technologie i nowatorskie rozwiązania.
Moja firma jest taka jak ja – mam zasady, dotrzymują słowa. Moją marką jest jakość i tę najwyższą jakość sprzedam klientowi w mojej usłudze budowlanej.
Wygrać ceną na rynku nie zawsze się da – solidnością i uczciwością można pokonać gigantów budowlanych tak, jak Dawid pokonał Goliata.
Siła Internetu
W dobie technologii informacyjnych głównym miejscem pozyskiwania informacji jest Internet. Skuteczna reklama poza Internetem jest niemożliwa – „nie ma cię w Internecie, więc nie istniejesz”, to znane i prawdziwe hasło musi przyświecać każdemu przedsiębiorcy budowlanemu.
Jakie są formy i sposoby reklamy w Internecie?
- Strona www firmy; założenie strony nie jest trudne – są dostępne bezpłatne narzędzia do tworzenia stron. Jednak aby strona spełniła swoja funkcję, musi mieć ona odpowiednią oprawę graficzną oraz być widoczna w Internecie. Oprawa graficzna, dobre zdjęcia i wysokiej jakości teksty dopasowane musza być do odbiorców usług – świadomość odbiorcy jest podstawa funkcjonowania każdego biznesu. Widoczność strony w Internecie uzyskuje się poprzez odpowiednie pozycjonowanie strony. To dość skomplikowany proces dla laików i zająć się tym powinni specjaliści od projektowania stron oraz SEO. Najprościej rzecz ujmując chodzi o to, aby osoby poszukujące w wyszukiwarkach internetowych usługi lub towaru trafiły na naszą stronę. Jak to się dzieje sami możemy przekonać się wpisując cokolwiek do wyszukiwarki – na pozycjach czołowych znajdują się strony www najlepiej wypozycjonowane. Przecież podczas wyszukiwania czegokolwiek otwieramy z reguły te pierwsze strony z listy.
- Blog budowlany – to doskonały sposób na przemycanie treści reklamowych; można tworzyć blog samodzielnie, albo zlecić jego tworzenie firmie zajmującej się marketingiem internetowym; blogi są nieograniczoną wręcz powierzchnią reklamową;
- Media społecznościowe – ich siłą jest ogromna ilość osób, które w krótkim czasie otrzymują znaczną ilość informacji; posiadanie profilu firmowego w mediach, to sposób na reklamę i pozyskiwanie klientów; już samo umieszczanie zdjęć z zakończonych inwestycji jest informacją na tyle nośną, że stanowić może doskonałe narzędzie marketingowe; jeśli ktoś nie chce mieć firmowego profilu, to może zakupić reklamę w mediach społecznościowych – na najbardziej znanym tego rodzaju serwisie reklama kosztuje kilkadziesiąt złotych a dociera do tysięcy potencjalnych klientów – to najtańszy sposób na reklamowanie swoich usług;
- Grupy tematyczne i fora internetowe – grupy tematyczne oraz osoby piszące zapytania na forach to też potencjalni klienci; jeśli sami nie mamy czasu, aby prowadzić dyskusje czy umieszczać posty można tę usługę zlecić firmie zewnętrznej.
Referencje – stary sposób w nowej odsłonie
Całkowicie od polecania usług i wystawiania referencji nie warto odchodzić. Gdy kończymy umowę z klientem wyrażającym swoje zadowolenie poprośmy o kilka słów referencji wraz ze zgodą na podanie ich do publicznej wiadomości. Umieszczenie referencji na stronie internetowej firmy to sposób na pozyskanie kolejnych klientów – wiele osób od czytania referencji rozpoczyna przeglądanie stron www firm budowlanych.