Rozpoczęcie każdej działalności gospodarczej powinno być poprzedzone solidnym rozeznaniem potrzeb i możliwości rynku. Warto również przed tym sprawdzić produkt oferując go pierwszym klientom za darmo. Jaką firmę w małym mieście otworzyć jako alternatywę dla pracy w korporacji? Co ma zrobić ze swoją wiedzą i potencjałem absolwent studiów pochodzący z prowincji, który po studiach chce wrócić do swojego małego miasta?
Miejskie dylematy biznesowe
W wielkim mieście wszystko wydaje się łatwiejsze – to ogromny rynek zbytu, na którym łatwo sprzedać produkt. Co innego mała mieścinka – mało ludzi, średnie zarobki, mnóstwo ubogich emerytów. Pomysł na biznes w małym mieście rodzi się w bólach. Ale to nie rozmiar miasta decyduje o powodzeniu w prowadzeniu firmy – sukces można odnieść w każdym miejscu, o ile dostosujemy nasze działania do miejscowych potrzeb.
Działalność biznesową w większości obszarów można prowadzić w każdym miejscu – tylko specyficzne działy produkcji wymagają określonych warunków geograficznych czy klimatycznych – agroturystyka czy zbieranie ziół w centrum stolicy raczej nie wypalą.
Pomysł na biznes w małym mieście – krok po kroku
Codziennie w naszym kraju zakładane jest około 800 nowych firm. Wśród nich są również takie mające siedzibę w małym mieście – a pomysł na biznes w małym mieście nie jest ani łatwy do wymyślenia, ani do wdrożenia. Ale próbować trzeba.
Działać należy ostrożnie, z namysłem. Entuzjazm zachować na etap opracowywania koncepcji produktu.
Pomysł na biznes w małym mieście – krok 1
Po pierwsze określmy charakter, a co za tym idzie, potencjał miejscowości. Czy jest miejscem atrakcyjnym turystycznie, jakie ma walory klimatyczne, jak jest skomunikowana. W miasteczku bez atrakcji turystycznych nie warto inwestować w branżę hotelarską, spa, wypożyczalnie sprzętu turystycznego i tym podobne działy gospodarki, które są związane z turystyką. Bez atrakcji nikt nie zjedzie z obwodnicy, żeby odwiedzić miasto, a co dopiero namówić kogoś takiego na urlop w tym miejscu.
Pomysł na biznes w małym mieście – krok 2
Po drugie zbadajmy potrzeby – co i komu w naszym małym miasteczku jest potrzebne. Albo inaczej – czego mieszkańcy nie mają, do jakich usług czy produktów mają utrudniony dostęp. W ten sposób szukamy niszy na rynku. Nie będzie nią kolejny second hand (sklep z odzieżą używaną), sklep z chińszczyzną, sklep spożywczy. Nisza to obszar zapomniany, niezaspokojony, taki ugór gospodarczy do obsiania. Jeśli taki znajdziemy – mamy to, czyli pomysł na biznes w małym mieście i szansę na sukces finansowy.
Pomysł na biznes w małym mieście – krok 3
Po trzecie wymyślmy branżę i pomysł na biznes – określmy nasz produkt. Zastanówmy się, co nam będzie potrzebne do prowadzenia firmy – inne są potrzeby firm stacjonarnych, inaczej działa przedsiębiorca działający w Internecie.
Pomysł na biznes w małym mieście – krok 4
Po czwarte zastanówmy się, czy nasz produkt ma być autorskim projektem czy też know – how jako przepis na sukces ma mieć swoje źródło we franczyzie.
Pomysł na biznes w małym mieście – krok 5
Po piąte policzmy pieniądze – te które mamy i te których potrzebujemy. Warto sięgnąć po pieniądze na start (pierwszą działalność gospodarczą można sfinansować z funduszy Urzędów Pracy) lub po fundusze unijne.
Małe miasto – mnogość zalet
Planując otwarcie firmy w małym mieście warto znać zalety biznesu w małym mieście – są one nie do przecenienia:
- Niższe koszty prowadzenia działalności,
- Mniejsza konkurencja,
- Budowanie własnej marki w małym środowisku, w którym szybko można zaistnieć,
- Tworzenie miejsc pracy dla miejscowej ludności – to ważne i dla rozwoju firmy, wzbogacenia się, ale również dla budowy własnego prestiżu jako przedsiębiorcy,
- Niezależność, wolność w decydowaniu o czasie pracy i wypoczynku, możliwość wdrażania własnych projektów.
Niestety, jak wszystko w życiu, biznes w małym mieście ma też minusy:
- Słaby popyt – mało klientów, bo mało mieszkańców,
- Brak dochodów w pierwszych miesiącach działalności,
- Przełamywanie przyzwyczajeń, wychodzenie poza zastane schematy przy promowaniu nowego produktu na rynku,
- W małych miejscowościach brakuje specjalistów od księgowości – być może trzeba będzie osobiście zająć się rozliczaniem podatków, ZUS i innymi sprawami biurowymi.
Jaki pomysł na biznes w małym mieście warto wdrożyć?
W małej miejscowości można z sukcesem prowadzić firmy:
- catering, catering dietetyczny,
- home staging (przygotowywane nieruchomości na sprzedaż); warto połączyć home staging ze studiem fotograficznym a nawet rozszerzyć profil na sprzedaż zdjęć w Internecie,
- przewóz osób i przesyłek,
- usługi IT (tworzenie stron, opieka nad stronami, reklama, copywriting, SEO, prowadzenie profili w mediach społecznościowych),
- prowadzenie bloga lub tworzenie podcastów,
- usługi fotografii i filmowania,
- salon zabaw dla dzieci, miejsce na organizację urodzin czy innych imprez,
- pośrednictwo ubezpieczeń,
- restauracja lub pub,
- sklep.
Te ostanie propozycje warto rozważyć jako możliwość prowadzenia działalności w ramach umowy franczyzy. Franczyzodawcą może być znana marka prowadząca sieć restauracji, barów, kawiarń lub sklepów. Niewątpliwą zaletą tego rodzaju umowy jest gotowy przepis na sukces – marka działa na rynku od lat i ma stabilną pozycję, generuje zyski. Franczyzodawca przekazuje nam swoją wiedzę i doświadczenia, zajmuje się reklamą i dalszym budowaniem marki. Minusem jest konieczność posiadania kapitału na przygotowanie miejsca na prowadzanie działalności oraz konieczność wnoszenia opłat dla franczyzodawcy przez cały okres trwania umowy.