Według badań CBOS ponad połowa Polaków kupuje odzież używaną. Kraj pokryty jest gęstą siecią szmateksów i wydawać mogłoby się, że na następne nie ma już miejsca. To tylko pozory – w dniu nowej dostawy przed second handami ustawią się kolejki podczas, gdy sklepy odzieżowe z produktami nieużywanymi świecą pustkami. Czy opłaca się otworzyć sklep z odzieżą używaną?
Odzież używana – dlaczego warto ją sprzedawać?
Źródeł zainteresowania odzieżą z drugiej ręki jest kilka, stąd grupa docelowa jest mocno rozproszona i zróżnicowana.
Powodów dla których Polscy wybierają odzież z lumpeksów upatrywać można w:
- Poszukiwaniu oryginalności, nieszablonowości, odmienności modowej czy stylizacyjnej,
- Ekonomii – wiele osób wciąż nie może pozwolić sobie na zakup nowej markowej odzieży,
- Ekologii – to trend jeszcze niezauważalny, ale już poważny; obrońcy środowiska wzywają do oszczędnych zakupów w sklepach odzieżowych i pochwalają noszenie ubrań używanych; produkcja tkanin oraz szycie odzieży ma ogromny, niszczący wpływ na stan środowiska.
Mniemanie, że szmateksy są sklepami dla biedoty jest błędne. To sklepy dla świadomych, myślących, odpowiedzialnych oraz lubiących wyróżniać się w tłumie jednostek. Dzięki takiemu podejściu w sklepach odzieżą używaną można uzyskiwać bardzo dobre ceny za odzież znanych marek modowych. Jako przykład można podać szczególny rodzaj second handów – sklepy odzieżowe vintage. W vintage shop sprzedawane są pojedyncze egzemplarze odzieży wyróżniającej się stylem retro i wysoką jakością wykonania – to często wyselekcjonowane produkty z kolekcji znanych domów mody.
Jak otworzyć własny sklep z odzieżą używaną – poradnik krok po kroku
Krok 1.
Zarejestruj działalność gospodarczą
Własny sklep z odzieżą używaną stacjonarny czy internetowy to nie to samo, co sprzedanie sweterka na festynie dobroczynnym, pchlim targu czy Allegro. Szczególnie ostrożni powinni być handlujący odzieżą za pomocą internetowych platform sprzedażowych – urzędy skarbowe sprawdzają ilość i częstotliwość transakcji. Nawet niewielki przychód, od którego nie został odprowadzony podatek fiskus może uznać za przestępstwo podatkowe.
Jeśli chcemy handlować odzieżą używaną przy rejestracji działalności na rządowej stronie CEIDG (Centralna Ewidencja i informacja o Działalności Gospodarczej) najlepiej użyć kodów PKD 47.91.Z oraz 47.71.Z.
Jeśli zamierzamy samodzielnie sprowadzać odzież z zagranicy wymagane są dodatkowe zgody – szczególnie, gdy dotyczy to odzieży niesortowanej, która przy wjeździe do kraju traktowana jest jako odpad.
Krok 2.
Znajdź lokal
Lokalizacja sklepu z używaną odzieżą, to być albo nie być biznesu. Ze względu na stosunkowo niskie ceny oferowanych towarów liczy się ilość klientów. Idealną lokalizacją jest duże osiedle mieszkaniowe, centrum miasta, ulice nieodległe od centrum. Lokal powinien być duży – to warunek niezbędny dla dobrego wyeksponowania oferty oraz umożliwienia wygodnego przeglądania i przymierzania ubrań. Niezbędne jest zaplecze sanitarne i inne udogodnienia wynikające z przepisów prawa pracy i BHP.
Krok 3.
Znajdź źródło dostaw
Ten krok wiąże się z decyzją o rodzaju sprzedawanej odzieży – zarówno ze względu na sort jak i kraj pochodzenia.
Generalnie odzież używaną dzielimy na: segregowaną i nieposortowaną.
Sortowana odzież grupowana jest ze względu na rodzaj (sukienki, swetry, spodnie itd.). Przed sprzedażą niezbędna jest dezynfekcja. Dezynfekcji dokonuje firma segregująca. Kto kupuje tego rodzaju towar musi zaopatrzyć się w certyfikaty potwierdzające przeprowadzenie odkażania. Brak stosownych zaświadczeń naraża właściciela sklepu na karę finansową ze strony SANEPIDu, który prowadzi nadzór sanitarny nad szmateksami.
Odzież posegregowana dzieli się na trzy grupy jakościowe:
- Cream – najwyższa jakość; towar niezniszczony, często nowy z metkami i markowy,
- Supermix (gatunek I) – ubrania dobrej jakości, bez dziur i plam, ale raczej nie na topie,
- Mix (gatunek II) – odzież z dość widocznymi śladami użytkowania.
Odzież nieposortowana sprzedawana jest w workach, których zawartości zazwyczaj nie można sprawdzić przed zakupem. Kupując u hurtownika tego rodzaju towar nie musimy mieć żadnych zaświadczeń – takie powinien mieć podmiot, który towar sprowadził jako odpad z zagranicy.
Przy wyborze dostawcy warto zastanowić się nad krajem pochodzenia. W Polsce wysoko ceniona jest odzież z Wysp Brytyjskich, Skandynawii, Włoch – trzeba się liczyć z wyższymi cenami. W hurtowniach najwięcej jest towaru pozyskanego z pojemników na odzież rozstawionych na ternie Holandii i Niemiec.
Krok 4.
Wyposaż sklep, znajdź pracowników
Wyposażenie sklepu nie jest trudne. Podstawa to stojaki z wieszakami, stojaki z otwartymi pojemnikami na drobną odzież, bieliznę, ubrania dla dzieci oraz półki na buty, torby, zabawki. Niezbędne jest urządzenie przymierzalni – odgrodzony i osłonięty fragment lokalu wyposażony w lustro i wieszaki.
Dla sprzedawcy potrzebna jest lada, waga, kasa.
Ze względu na częste kradzieże można rozważyć zainstalowanie monitoringu. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że wiele osób wstydzi się chodzić do sklepów z używaną odzieżą nagrywanie może być źle odebrane i przez nie stracimy potencjalnych klientów.
Do obsługi klientów nie potrzebujemy wysokiej klasy specjalistów. Podstawy obsługi kasy opanuje każdy, wykładanie towaru nie wymaga zbyt dużej siły fizycznej – dla obniżenia kosztów warto rozważyć zatrudnienie emeryta lub osoby z orzeczeniem o grupie inwalidzkiej.
Krok 5.
Rozreklamuj sklep w środowisku
O otwarciu sklepu można informować wieloma kanałami: miejscowa prasa, lokalna telewizja, Internet, plakaty, ulotki, banery, reklama na samochodzie – nieważny sposób, ważne aby było dużo, głośno, kolorowo. Konieczne jest dobre oznakowanie drogi prowadzącej do sklepu oraz samego sklepu.
Ile kg odzieży używanej na otwarcie sklepu?
Praktycy – właściciele sklepów z odzieżą sugerują, aby na wejście zaopatrzyć sklep w ilość towaru liczoną według wzoru: 7 kg x powierzchnia sklepu. Zakładając, że sklep ma 50 m2 potrzebujemy 350 kg towaru. Dla uzupełnienia oferty raz w tygodniu potrzeba około 1,5 kg na metr kwadratowy.
Właściciel sklepu sam decyduje, czy kupować będzie towar sortowany czy nie. Towar sortowany jest droższy, ma wyższą jakość, można w hurtowni sprawdzić zawartość worków; jego wadą jest wysoka cena dla odbiorcy. Na towarze niesortowanym można zarobić krocie, o ile trafi się na dobrą partię – w przeciwnym wypadku niska cena zakupu nie zrekompensuje nam strat; towar niesprzedany pójdzie za grosze jako czyściwo do warsztatów. Można oczywiście pozyskiwać towar z różnych źródeł i handlować zarówno odzieżą sortowaną, jak i niesortowaną.
Jak założyć sklep internetowy z odzieżą używaną?
Zakładanie sklepu internetowego z odzieżą używaną zaczynamy od rejestracji działalności – podobnie jak w przypadku sklepu stacjonarnego. Szukamy również źródła dostaw. I na tym podobieństwa się kończą. Teraz wszystko zależy od jakości naszych działań w Internecie.
Po pierwsze należy wybrać platformę sprzedaży – można samodzielnie stworzyć sklep lub zakupić program. Dla sklepu z odzieżą używaną nie jest wymagane bardzo bogate oprogramowanie. Wymagający jest sposób prezentacji oferty. W sklepie stacjonarnym można dotknąć, przymierzyć, zobaczyć w innym świetle. W sklepie internetowym są zdjęcia – od ich jakości, od opcji przeglądania i powiększania zależy najwięcej. Właściciele sklepów internetowych większość czasu spędzać muszą na robieniu i obróbce zdjęć, dokonywaniu opisów, prowadzeniu listy mailingowej, rozsyłaniu newsleterów. Aby sklep zaistniał i utrzymał się wśród tysięcy podobnych strona musi być dobrze wypozycjonowana –jeśli ktoś się na tym nie zna, konieczne będzie zatrudnienie firmy wyspecjalizowanej w tej dziedzinie.
Więcej na temat: Jak założyć sklep internetowy z odzieżą? Znajdziesz również tutaj.
Sklep z używaną odzieżą, a franczyza
Własny biznes szmateksowy można prowadzić także pod cudzą marką – franczyza second handów nie jest wprawdzie bardzo popularna, ale korzystana ze względu na warunki logistyczne i finansowe. Dla rozpoczynających działalność istotne może być to, że poza lokalem nie trzeba martwić się o inne sprawy. Towar dostarcza franczyzodawca. On także pomaga określić potrzeby rynku przed uruchomieniem punktu w sieci franczyzowej. Franczyzodawca wspomaga proces rekrutacji pracowników, oferuje szkolenia dla właściciela sklepu oraz zatrudnionych w nim sprzedawców czy ochroniarzy. Przez cały czas trwania umowy franczyzobiorca może liczyć na pomoc firmy – matki. Opłata wstępna najczęściej nie jest wymagana.