Pomysły na biznes

Czym handlować na wsi? Kilka ciekawych pomysłów

Czym handlować na wsi Kilka ciekawych pomysłów

Wieś i biznes – pojęcia, które wielu osobom wydać się mogą mało spójne, niekompatybilne. Biznes to centra wielkich miast, giełdy, ogromne przedsięwzięcia i projekty, ruch finansowy w obrębie zatłoczonych aglomeracji. Rzeczywiście większość podmiotów gospodarczych zarejestrowana jest w miastach i tam prowadzi swoją działalność. Nie oznacza to jednak, że obszary wiejskie nie sprzyjają biznesowi. Opłacalna produkcja, usługi czy handel na wsi mogą mieć szansę na powodzenie, o ile przedsiębiorcy prawidłowo zdefiniują potrzeby, dobrze wybiorą branżę oraz target.

Handel na wsi – specyfika zjawiska

Miejsc takich, jak ławeczka z popularnego serialu TV jest jeszcze bardzo dużo. W niektórych wsiach, szczególnie popegeerowskich, czas zatrzymał się w miejscu, a w budynkach sklepów straszy duch Peerelu. Jeden sklep w miejscowości oferujący towary pierwszego, a zarazem jedynego wyboru nie musi specjalnie zabiegać o względy klientów – i tak przyjdą, bo do miasta daleko, a poza tym nikt inny nie sprzeda im wina na zeszyt.

Pomijając relikty z epoki słusznie minionej przyjrzyjmy się specyfice handlu w przeciętnej miejscowości dość dobrze skomunikowanej i położonej niezbyt daleko od miasta. Tu handlowcy muszą mieć na uwadze konkurencję ze strony miejskich dyskontów, marketów, targowisk, galerii handlowych. Ich oferta musi zatrzymać klienta na wsi – swoją atrakcyjnością sprawić, że klientowi nie będzie się opłacało jechać na zakupy do miasta.

W obszarach wiejskich mają rację bytu nie tylko sklepy spożywczo-przemysłowe, ale także przemysłowo- ogrodnicze.

Duża ilość miejsca oraz wielkopowierzchniowe zabudowania to doskonała lokalizacja dla punktów handlowych zajmujących się sprzedażą towarów wymagających znacznej przestrzeni i powierzchni podczas przechowywania.

Segmentem typowym, specyficznym, nieodrodnie związanym ze środowiskiem wiejskim jest handel produktami rolnymi. Jak handlować nimi? Można włączyć ten asortyment do oferty sklepu spożywczego, uruchomić punkt w gospodarstwie, ustawić automat do sprzedaży mleka czy jaj, dostarczać towar poprzez mobilny punkt handlowy.

Z powyższego można wnioskować, że handel na wsi może odbywać się w ramach rozmaitych form organizacyjnych i obejmować różne branże.

Jak handlować na wsi?

Rozpoczęcie działalności handlowej na obszarze wiejskim należy poprzedzić badaniem potrzeb. Jak to zrobić? Najlepiej zapytać mieszkańców o odczuwalne braki, niedogodności, nieprawidłowości, które przeszkadzają im w codziennych zakupach i są przyczyną niezadowolenia. Podczas badania oceniamy stan na dziś i pytamy o oczekiwania na przyszłość.

Trzeba zapoznać się z ofertą miejscowego sklepu/sklepów – porównać ceny między nimi oraz cenami w mieście.

Wyniki badań poddajemy analizie zawsze w kontekście ilości mieszkańców obszaru, na którym zamierzamy działać. I tak powtarzające się narzekania na brak świeżych owoców trzeba traktować poważnie w terenie odległym od produkcji sadowniczej, a marzenia jednego kolekcjonera znaczków w żadnym razie nie powinny być przyczynkiem do otwarcia sklepu hobbistycznego.

Oto najpopularniejsze sposoby prowadzenia działalności handlowej na wsi:

1.     Sklep stacjonarny o profilu spożywczo-przemysłowym.

To najczęściej spotykany i najbardziej potrzebny  rodzaj placówek handlu wiejskiego. Sklep można uruchomić w budynku specjalnie do tego celu wzniesionym lub zaadaptowanym budynku gospodarczym garażu, części domu. Alternatywą jest także postawienie baraku, przyczepy, kampera.

2.     Mobilny punkt handlowy – sklep obwoźny

To dobry pomysł na handle w terenach odległych, trudnodostępnych, z małą ilością mieszkańców. Docieranie kilka razy w tygodniu z ofertą świeżych produktów spożywczych daje duże szanse na powodzenie biznesu. Przy analizie potrzeb rynkowych warto sprawdzić strukturę demograficzną mieszkańców i ich status społeczny oraz finansowy– z handlu obwoźnego chętnie skorzystają ludzie starsi, samotni, schorowani, bez dostępu do własnego transportu.

3.     Wiejski market lub dyskont

Czy taka forma sprawdzi się na wsi? Tak, o ile liczba mieszkańców jest na tyle duża, że zagwarantuje wysokie obroty. Markety budowlane, ogrodnicze i rolne, dyskonty spożywczo-przemysłowe najczęściej otwierane są na terenie wsi leżących na obrzeżach aglomeracji miejskich – często na terenie podmiejskich osiedli domków jednorodzinnych.

4.     Skład, komis, magazyn

Wielkie parcele ziemskie oraz budynki o dużej powierzchni dają możliwość prowadzenia handlu opałem, maszynami rolniczymi lub budowlanymi, pojazdami ciężarowymi, nawozami, materiałami budowlanymi.

Franczyza na wsi – pomysł na punkt handlowy znanej sieci

Rozpoczynanie działalności gospodarczej zawsze obarczone jest ryzykiem niepowodzenia. Autorski pomysł na biznes musi być wyjątkowy, aby przetrwać i stać się źródłem dochodów. Zamiast wywarzać otwarte drzwi można sięgnąć po sprawdzone modele biznesowe. Taką możliwość daje przystąpienie do sieci franczyzy. Mianem franczyzy określamy umowę o współpracy między znaną na rynku, stabilną marką (franczyzodawca) i podmiotem gospodarczym – franczyzobiorcą, który będzie działał pod szyldem tej marki.

Franczyza jest bardzo dobrym pomysłem dla osób startujących w świecie działalności gospodarczej – w większości przypadków nie potrzebne jest wykształcenie kierunkowe ani doświadczenie biznesowe. Warunkiem niezbędnym jest wkład finansowy oraz zespół predyspozycji psychofizycznych niezbędnych do prowadzenia firmy.

W naszym kraju coraz częściej spotykamy na wsi punkty handlowe sieci ABC. Groszek, Lewiatan, Green, Dino. Sklepy działające w sieci franczyzowej mają konkurencyjne ceny – franczyzodawca korzysta z efektu skali i negocjuje bardzo korzystne warunki zakupu towarów dla wszystkich swoich punktów franczyzy.

Czym handlować na wsi – przegląd ciekawych pomysłów

Obok atrakcyjnej ceny w placówce handlowej liczy się także jej profil – asortyment, który jest oferowany klientom.

Jaki asortyment dobrać do wiejskiego punktu handlowego?

  1. Produkty rolne – najbardziej kojarzą się ze wsią i są łatwo dostępne. Ale… Mieszkańcy wsi w większości produktów wiejskich nie potrzebują, więc oferta sklepu jest dla mieszczuchów – taki punkt handlowy ma największe szanse powodzenia w miejscowości położonej w niezbyt dużej odległości od dużego ośrodka miejskiego. Handel na wsi produktami rolnymi może być ograniczony tylko do jednego produktu, na przykład miodu, jaj, mleka lub obejmować szerszą dziedzinę – sadownictwo, uprawę warzyw, kwiaciarstwo, zielarstwo.
  2. Biotowary – profil podobny do tego opisanego powyżej, ale sfokusowany na produktach z upraw i hodowli bio. Biorąc pod uwagę przyrost liczebny świadomych klientów branża bio dobrze prognozuje na przyszłość. Sprzedaż produktów tego rodzaju można prowadzić w punktach stacjonarnych, mobilnych oraz automatach sprzedażowych.
  3. Handel materiałami opałowymi – na wsi dostawa ciepła w centralnego źródła jest rzadkością, stąd mieszkańcy muszą zaopatrywać się w opał samodzielnie. Do otwarcia składu opałowego z węglem, drewnem czy innymi materiałami opałowymi potrzebny jest duży plac – na wsi o taki jest znacznie łatwiej, niż w mieście.
  4. Sprzedaż maszyn i pojazdów – duże parcele potrzebne są do urządzenia ekspozycji punktów handlujących maszynami. Mogą to być maszyny rolnicze wykorzystywane do prac polowych, ogrodniczych, hodowlanych czy innych prac gospodarskich.

Tereny podmiejskie warto przeznaczyć na sklep – komis z maszynami budowlanymi lub pojazdami, szczególnie tymi o znacznych gabarytach.

Inne:

Produkcja zabawek w domu-poradnik dla początkujących

Redakcja

Uprawa kopru – opłacalność. Na co się przygotować?

Redakcja

Nowy rodzaj biznesu – punkt nadawania paczek

Redakcja

Zostaw komentarz

Informujemy, że strona www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij Akceptuj, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij Czytaj więcej, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej. Akceptuj Czytaj więcej

Polityka prywatności